• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5303 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور

عملكرد دولت در آيينه اربعين

محمد مهاجري

1- «كاش دوره دولت روحاني زودتر تمام شود و آقاي رييسي رييس‌جمهور شود.» اين جمله پاسخ به افرادي ـاز جمله خود آقاي رييسي است كه سر خود را به تعابيري مانند «آواربرداري» و «پرداخت بدهي‌هاي دولت قبل» و «رفع موانع پيشين» گرم كرده‌اند و به‌ گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه گويي هنوز رخت حكمراني، بر تن دولت دوازدهم است.
2- مراسم اربعين امسال، اما از مواردي است كه هيچ ربطي به دولت قبل ندارد. از مدت‌ها قبل تبليغات گسترده و وعده ‌و وعيدها براي برگزاري اين مراسم در رسانه‌ها از قول مسوولان بيان شد. از تدارك وسيله حمل‌ونقل تا حذف رواديد، كنترل قيمت بليت هواپيما و اتوبوس و حتي پرداخت وام به زائران، آمادگي دولت را در اين زمينه نويد مي‌داد.  هر كس كه اندكي سابقه كار اجرايي داشت، مي‌دانست كه دولت، پاي در باتلاقي گذاشته كه فرورفتنش قطعي است. بدتر اينكه شرايط داخل عراق در سال‌هاي اخير، به ‌ويژه يكي، دو ماه اخير، اصلا در محاسبات مسوولان ديده نشد. فرض غلط بر اين بود كه چون اينجا همه ‌چيز روبه‌ راه است، آنجا هم خودبه‌خود حل خواهد شد، اما خيلي زود حساب دست مسوولان آمد كه نه ‌فقط در عراق كه در خاك وطن هم برآوردها با واقعيت‌ها فاصله نجومي داشت.
3- در منصفانه‌ترين داوري، نمره تدبير دولت در تدارك اربعين خيلي پايين و نزديك به صفر است. اين‌بار دولت، با كساني بد كرد كه پايگاه راي آقاي رييسي در انتخابات 1400 بودند. 
4- قضاوت درباره عملكرد ستاد اربعين همان است كه نه ‌فقط در فضاي مجازي كه در گزارش‌هاي صداوسيما به‌ وضوح نمايش داده شد.  رسانه‌هاي دولت و حامي آقاي رييسي را ببينيد، نه ‌تنها اثري از بيان مشكلات و نارسايي‌ها نيست كه برخي تيترهاي خنده‌دار نشان از هماهنگي كامل ايران و عراق دارد؛ گويي هيچ مسافري پشت مرز نمانده، بي‌آبي و كم‌غذايي كسي را آزار نداده، ترافيك سنگين مردم را كلافه نكرده...

 كمبود و گراني وسايل نقليه (نه ‌فقط در عراق كه در خاك خودمان) باعث نارضايتي مردم نشده و...
دم صداوسيما گرم كه در اين فقره، ملت را فداي دولت نكرد و اطلاع‌رساني را تا حد قابل ‌قبول، منصفانه انجام داد و همچون رسانه‌هاي دولتي يا نان‌خور دولت، آواي «آسوده بخوابيد، شهر در امن و امان است» سر نداد.
5- عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در تدارك مراسم اربعين، آيينه تمام‌نماي توانمندي دولت است، آن‌هم نه در شرايط بحراني بلكه در شرايطي كه كاملا قابل‌ پيش‌بيني بود. برخي خبرها حكايت از آن دارند كه حتي از يك تماس تلفني مشورتي با مسوولان قبل اين مراسم دريغ شده است. 
6- اتفاقات روزهاي اخير يك فرصت طلايي است براي دولت كه توان و ظرفيت واقعي خود را بشناسد و تبليغات آگرانديسمان‌شده رسانه‌هاي خودي را باور نكند و مانند ملانصرالدين باورش نشود كه در كوچه بالايي آش مي‌دهند و قابلمه به دست راهي آنجا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون