• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5310 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۱ شهريور

فدا شدن ارزش‌هاي اخلاقي

سميرا بختيار

دقيقا امروز يك هفته از آن اتفاق شوم براي دختر زيباي كردستان «مهسا اميني» مي‌گذرد. در طول اين يك هفته اغلب نوشته، تصاوير، فيلم، شكواييه، تكذيبيه، روايت و ... از مرگ مظلومانه و شرح پريشاني خانواده مرحومه گفتند. در اين مدت بسياري از مطبوعات در اقدامي خوب به روايت دست اولي از سمت خانواده او پرداختند كه بسيار خواندني و قابل تامل بود. اما آنچه در اين نوشتار مي‌خواهم اشاره كنم فراموشي اصول اخلاقي در نهادهاي مختلف دولتي و حاكميتي است كه به‌شدت آزار‌دهنده و آسيب‌زاست. اينكه خانم مهسا اميني از قوم و نژاد من است بيش از هر چيزي من را مصمم به نوشتن اين مطلب و مساله كرد، موضوعي كه تا الان خواب خوش را از چشم همگان گرفته و خشم را جايگزين هر نوع سوال و مطالبه‌اي كرده است. در چند روز گذشته، اغلب مردم فيلم حضور ژينا اميني را در بازداشتگاه ديده‌اند فارغ از كامل بودن يا تقطيع اين فيلم و تاييد و عدم تاييد آن توسط خانواده مرحومه، آنچه توجه بيش از حد مرا جلب كرد، بي‌تفاوتي آن كارمند خانم در بازداشتگاه وزرا در هنگام افتادن و بيهوش شدن مهسا اميني است. كدام دين و اصول اخلاقي به ما مي‌گويد كه از ديدن و ناراحتي هموطن خود بي‌تفاوت بگذريم؟ چه بر سر اعتقادات و ارزش‌هاي انساني ما آمده كه افتادن يك دختر جوان را در چند قدمي خود، حتي نگاه هم نمي‌كنيم؟ با كدام توجيه و منطقي مي‌خواهيم از ارشاد و كلاس توجيهي آموزشي براي افراد بدحجاب يا كم حجاب بگوييم؟ اينكه در نظام جمهوري اسلامي ايران، حجاب از پايه‌هاي هويتي است، در آن شكي نيست. اما آيا به سبب امر به معروف درباره يك ارزش، بايد اصول اخلاقي ديگر انساني را زير پا بگذاريم؟ در همين‌جاست كه حاكميت بايد هزينه‌هاي زيادي براي بازسازي اعتماد دوباره مردم به ارزش‌هاي اخلاقي و ديني انجام دهد. چرا كه هر فردي با هر مليتي و نژادي، وقتي اين فيلم‌ را ببيند، ناخودآگاه از بي‌تفاوتي آن خانم كارمند يا مامور ويژه بانوان، انگشت به دهان مي‌ماند. بله همان خانم نمادي از يك كل است. نمادي كه مي‌گويد مولفه اخلاق در دين سال‌هاست گم شده و جايگاهي ندارد.  مگر نه اين است كه هراندازه انسان در كارهاي خود اخلاقي‌تر باشد، نه تنها باعث موفقيت در كارش، بلكه رضايت خلق را نيز در پي خواهد داشت و اثرات مثبت بسياري را در خود و جامعه به نمايش مي‌گذارد. 

گويا اين روزها بي‌تفاوتي، بي‌احترامي به عقايد، زيرپاگداشتن اصول مهم اخلاقي بيشتر به نمايش گذاشته مي‌شود. در اينجا بايد گفت كه وجود گشت ارشاد و عيان شدن رفتار ماموران انتظامي در اين گشت‌ها، به ضد خود تبديل شده‌اند. اگر به دنبال هدايت كردن عامه جامعه به سمت و سوي اخلاق و ارزش‌هاي ديني واقعي هستيد، بد نيست بدانيد اين هدايت‌ها بايد از درون نهادهاي خود شما شروع شود و كلاس‌هاي توجيه آموزشي و امنيت اخلاقي و برخورد انساني با شهروندان از عاملان اين سياست شروع شود.
ژيناي اميني كه آسماني شد، اما ‌اي كاش نهادهاي نظارتي با تسميه گرفتن از معناي اسم او زندگي‌بخش به ارزش‌ها و اصول اخلاقي در جامعه مي‌شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون