• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5310 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۱ شهريور

خبر ديپلماسي

۳ كشته و ۱۳ زخمي در انفجار كابل
مسوولان امنيتي طالبان ضمن تاييد انفجار در ناحيه سوم شهر كابل اعلام كردند كه در اين حادثه سه نفر كشته و ۱۳ تن ديگر زخمي شدند. به گزارش ايرنا از خبرگزاري آوا، خالد زدران، سخنگوي فرماندهي امنيت كابل گفت: يك تيم تحقيقاتي امنيتي براي يافتن علت انفجار به منطقه اعزام شده است. اين انفجار بعدازظهر روز چهارشنبه در ناحيه سوم شهر كابل در يك رستوران در نزديكي شركت برشنا رخ داده است. منابع مي‌گويند كه اين انفجار زماني رخ داد كه كارمندان شركت برشنا در حال صرف غذا در اين رستوران بودند. شركت برشنا نيز با انتشار اعلاميه‌اي وارد شدن تلفات به كارمندانش را در اين رويداد تاييد كرده اما گفته است كه تعداد قطعي قربانيان هنوز مشخص نيست.


رايزني نخست‌وزير لبنان و وزير خارجه امريكا

نخست‌وزير لبنان در ديدار با وزير خارجه و ميانجي امريكا در پرونده ترسيم مرزهاي دريايي ميان كشورش و اراضي اشغالي از پيشرفت قابل توجه در اين پرونده خبر داد. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت شبكه روسيااليوم، نجيب ميقاتي، نخست‌وزير لبنان اعلام كرد كه در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با آنتوني بلينكن، وزير خارجه و آموس هوكشتاين، ميانجي امريكا در پرونده ترسيم مرزهاي دريايي ميان لبنان و اراضي اشغالي ديدار و گفت‌وگو كرده است. وي گفت كه در اين ديدار درباره پرونده‌هاي مختلف گفت‌وگو و بر ضرورت برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد شد. ميقاتي افزود: درباره آوارگان سوري، توافق با صندوق بين‌المللي پول و پرونده برق تبادل‌نظر كرديم. ميقاتي همچنين با اشاره به پرونده ترسيم مرزهاي دريايي ميان لبنان و اراضي اشغالي نيز اعلام كرد: پرونده ترسيم مرزها شاهد يك پيشرفت چشمگير است. بلينكن نيز گفت: ديدار با ميقاتي مفيد بود و با او درباره لزوم برگزاري به‌موقع انتخابات رياست‌جمهوري و لزوم اجراي اصلاحات براي حمايت از مردم لبنان گفت‌وگو كرديم. وي تاكيد كرد: امريكا به همكاري با لبنان براي دستيابي به صلح و آرامش در اين كشور ادامه خواهد داد.

 

مقام سعودي: روابط عربستان و قطر مبتني بر پايه‌هاي استوار است
 سفير عربستان در قطر بر عمق روابط تاريخي و برادرانه كشورش با دوحه تاكيد كرد. به گزارش ايلنا و به نقل از اسپوتنيك، «منصور بن خالد آل سعود»، سفير عربستان سعودي در قطر بر عمق روابط تاريخي و برادرانه رياض و دوحه كه مبتني بر اصول محكم عشق، تقدير، احترام متقابل و همكاري استوار است، تاكيد كرد. شاهزاده سعودي گفت: «سفرهاي پي‌درپي هيات‌هاي رسمي عربستان به دوحه گواهي بر تحرك و پويايي در روابط دو‌جانبه است و پلي براي همگرايي و همكاري به شمار مي‌رود.» وي در همين راستا سفر «محمد بن سلمان»، ‌وليعهد سعودي و ديدار او با «تميم بن حمد آل ثاني»، امير قطر و مذاكرات پربار و نتايج مثبت آنها را يادآور شد. سفير سعودي توضيح داد كه روابط عربستان و قطر مبتني بر اصول و پايه‌هاي محكم در همكاري و منافع مشترك است. وي ابراز اميدواري كرد كه پس از آغاز به كار فعاليت‌هاي شوراي هماهنگي عربستان و قطر زمينه‌هاي همكاري شناسايي فرصت‌هاي بيشتر روابط دوجانبه به سمت چشم‌اندازهاي گسترده‌تر و عميق‌تر گسترش يابد.


سازمان ملل بسته كمك نقدي  را تحويل مقامات طالبان داد
بانك مركزي طالبان از ارسال بسته جديد 40 ميليون دلاري سازمان ملل به افغانستان خبر داد. به گزارش فارس، بانك مركزي طالبان اعلام كرد كه سازمان ملل بسته جديد كمك نقدي را تحويل مقامات اين بانك داده است. بانك مركزي طالبان از ارسال اين بسته كمكي به افغانستان استقبال كرده و خواستار تعامل در ديگر بخش‌ها شده است. در ماه جاري اين چهارمين بسته كمكي ۴۰ ميليون دلاري است كه به افغانستان ارسال مي‌شود. اخيرا وزارت دارايي امريكا اعلام كرده است كه ۳،۵ ميليارد دلار از دارايي‌هاي مسدود شده بانك مركزي افغانستان را به يك صندوق اماني در سوييس منتقل مي‌كند تا از دسترس طالبان دور باشد و براي ثبات اقتصاد افغانستان استفاده شود. به گزارش خبرگزاري رويترز، از اين صندوق كه توسط يك هيات اداره مي‌شود، براي پرداخت بدهي افغانستان از جمله بدهي برق و چاپ ارز جديد استفاده خواهد شد. هيات‌مديره اين صندوق متشكل از اسكات ميلر، سفير ايالات متحده در سوييس، انورالحق احدي، رييس سابق بانك مركزي افغانستان و وزير سابق دارايي و شاه محرابي، عضو شوراي عالي بانك مركزي است.


واكنش چين به اقدامات تحريك‌آميز امريكا و كانادا در تنگه تايوان
«شي يي» از فرماندهان ارشد ارتش چين امروز به اقدامات تحريك‌‌آميز امريكا و كانادا در تنگه تايوان واكنش نشان داد. به گزارش مهر و به نقل از آناتولي، «شي يي» (Shi Yi) از فرماندهان ارشد ارتش چين روز چهارشنبه در واكنش به عبور كشتي‌‌هاي جنگي امريكا و كانادا از تنگه تايوان تاكيد كرد: فرماندهي جناح شرقي ارتش آزاديبخش چين همواره در آماده‌باش كامل است تا با هرگونه تهديد و اقدام تحريك‌‌آميز قاطعانه مقابله كرده و از حق حاكميت ملي و تماميت ارضي چين حراست كند. پكن در اين بيانيه اعلام كرد كه كشتي جنگي امريكايي «هيگينز» و كشتي كانادايي «ونكوور» در اقدامي تحريك‌‌آميز از تنگه تايوان عبور كرده‌‌اند. وب‌‌سايت شبكه «سي‌ان‌ان» پيش‌تر گزارش داد كه پس از اظهارات اخير جو بايدن رييس‌جمهور امريكا درباره تايوان، روز سه‌شنبه كشتي‌‌هاي جنگي امريكا و كانادا از تنگه تايوان عبور كردند. «مارك لنفورد»، سخنگوي نيروي دريايي امريكا در بيانيه‌‌اي مدعي شد ناوشكن موشك‌اندازِ «يواس‌اس هيگينز» همراه با ناوچه «اچ‌‌ام سي‌‌اس ونكور» كانادا «عبور معمول خود از تنگه تايوان» را انجام دادند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون