• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5310 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۱ شهريور

تيم ملي فردا به مصاف اروگوئه خواهد رفت

ايران-كي‌روش؛ يك شروع دوباره

سامان سعادت

 

فردا يك مهر اولين بازي از دو بازي دوستانه ايران قبل از جام جهاني برگزار مي‌شود. ملي‌پوشان از ساعت هفت و نيم بعدازظهر در اتريش و پشت درهاي بسته به مصاف اروگوئه مي‌روند. اين مسابقه مي‌تواند وضعيت تيم ملي را تا حد زيادي مشخص كند. 
آخرين باري كه كارلوس كي‌روش روي نيمكت تيم ملي نشست، بهمن ۱۳۹۷ بود. در آن بازي ملي‌پوشان با سه گل در نيمه‌نهايي جام ملت‌هاي آسيا برابر ژاپن شكست خوردند تا كارلوس بدون هيچ دستاورد خاصي در طول ۸ سال فعاليت در ايران، كشور را ترك كند. كي‌روش بعد از ترك ايران ابتدا راهي كلمبيا شد و سپس سر از مصر درآورد. سرمربي پرتغالي در هيچ يك از دو تيم موفق نبود. در طرف ديگر تيم ملي ايران بدون كي‌روش و با حضور ويلموتس يك‌بار تا لبه پرتگاه رفت و با كمك دراگان اسكوچيچ برگشت و با قدرت جواز حضور در جام جهاني را به دست آورد. حال اين‌دو دوباره به هم رسيدند و فردا قرار است تجربيات مشترك‌شان را بيشتر كنند. 
خيلي‌ها منتظرند ببينند كي‌روش در اين تقريبا چهار سالي كه دور از ايران بوده چه تغييري كرده. سبك كاري او به چه شكلي شده و تيمش را با چه سيستمي راهي زمين مي‌كند. هر چند دنبال كردن بازي‌هاي دو تيم مصر و كلمبيا در دوران هدايت توسط كي‌روش نشان مي‌دهد مربي پرتغالي ذره‌اي از آرمان‌هايش كوتاه نيامده و همچنان با قدرت تمام تمركزش روي كارهاي دفاعي است. هر چند خودش معتقد است هر روز دنبال ياد گرفتن چيزهاي تازه و يافتن راه‌هاي جديد است. 
در چند روز گذشته خيلي از كارشناسان فوتبال ايران ابراز اميدواري كردند كي‌روش ديگر با آن سبك كاملا دفاعي بازي نكند و تمام تجربه سه سال و نيم گذشته فوتبال ايران را دور نريزد. تجربه‌اي كه شامل بازي‌هاي هجومي‌تر با استفاده از نقشه‌هاي بيشتر براي حمله مي‌شد. تيم ايران بر خلاف دوران كي‌روش در دو سال گذشته دست‌كم نشان داد ديگر مقابل تيم‌هايي كه از خودش ضعيف‌تر هستند به مشكل نمي‌خورد. پيروزي‌هاي متوالي برابر بحرين و عراق و سوريه و امارات و لبنان و... نشان‌دهنده همين مساله است. در حالي كه تيم ملي در دوران كي‌روش از لبنان تا اسپانيا با تمركز روي كارهاي دفاعي وارد زمين مي‌شد و گاهي هم مقابل ضعيف‌ترين تيم‌ها به مشكل مي‌خورد.
البته بعيد است درخواستي كه از كي‌روش مطرح شده در بازي فردا برآورده شود. تيم اروگوئه از بهترين تيم‌هاي فوتبال دنياست. از همان تيم‌هايي كه خوراك كي‌روش است تا تمام انديشه‌هاي دفاعي‌اش را برابر آنها پياده كند. آن‌طور كه ليست تيم ملي اروگوئه نشان مي‌دهد آنها با تمام ستاره‌هاي خود برابر ايران قرار مي‌گيرند. از جديدترهايي نظير آرائوخو و فده والورده و بنتانكور و نونيز، تا قديمي‌ترهايي مثل سوارز و كاواني و كاسرس. در چنين شرايطي كي‌روش هم براي اينكه بازيكنانش را به تنظيمات چهار سال قبل برگرداند هم خودش بر شرايط مسلط شود احتمالا تيم را همانند بازي با پرتغال يا اسپانيا در جام جهاني ۲۰۱۸ راهي زمين مي‌كند. كي‌روش اين امكان را دارد كه علاوه بر سيستم، همان نفرات چند سال پيش را هم بازي بدهد. از تركيب تيم ملي سال ۲۰۱۸ تا نفراتي كه امروز در اردو هستند تغييرات زيادي صورت نگرفته و تنها مسعود شجاعي و اشكان دژاگه از تيم ملي كنار رفتند. 
تنها علامت سوال پيش روي تيم ملي و كارلوس كي‌روش در فاصله كمتر از ۶۰ روز مانده تا جام جهاني اين است كه دو طرف دقيقا چه مقدار زمان نياز دارند تا دوباره به درك متقابل از هم برسند. كي‌روش در آخرين مصاحبه‌اش با عادل فردوسي‌پور گفت بازيكنان عوض شده‌اند و خودش هم عوض شده. اين عوض شدن فارغ از مثبت يا منفي بودن به اين معناست كه فاصله‌هايي شكل گرفته كه بايد برطرف شود. بازيكنان از آن زمان تا امروز در تيم‌هاي مختلف و زير نظر مربيان متفاوت كار كرده‌اند و كي‌روش هم شاگردان زيادي را تحت هدايت گرفته. اينكه امروز شابلون كي‌روش دقيقا منطبق بر شاكله تيم ملي بشود سخت به نظر مي‌رسد. 
بازي دوستانه با تيم ملي اروگوئه اين فرصت را در اختيار دو طرف قرار مي‌دهد كه بتوانند ديدگاه‌هاي‌شان را به هم نزديك كنند. اين درست مثل زماني است كه دو طرف يك رابطه كاري، عاشقانه، دوستي مي‌دانند طرف مقابل دنبال چيست اما براي درك كردن و آداپته شدن نياز به زمان دارند. هر قدر دو طرف با تعهد بيشتري وارد شوند اين درك زودتر اتفاق مي‌افتد. 
آنچه مي‌تواند همه‌ چيز را در همين روز خراب كند احتمال يك شكست بد مقابل اروگوئه است. كي‌روش سابقه چنداني در شكست‌هاي پرگل ندارد. يك باخت سه بر صفر با ايران مقابل ژاپن و يك باخت ۶ بر صفر با كلمبيا مقابل اكوادور. از آنجايي كه فوتبال قابل پيش‌بيني نيست چنين امكاني وجود دارد. بروز چنين اتفاقي ادامه مسير را براي هر دو طرف سخت مي‌كند. ابهامات در مورد كي‌روش بيشتر مي‌شود و بازيكنان هم تحت فشار قرار مي‌گيرند. بحث‌ها در مورد چرايي اخراج سرمربي از سر گرفته مي‌شود و وضعيت براي بازي دوستانه بعدي تيم ملي مقابل سنگال نيز به هم مي‌ريزد. 
به هر حال بازگشت كي‌روش بعد از نزديك به چهار سال روي نيمكت تيم ملي دردسرهاي خاص خودش را دارد. دردسرهايي كه از فردا با بازي تيم ملي مقابل اروگوئه وارد فاز اجرايي مي‌شود و بايد ديد تيم ملي و مستر سي‌كيو چطور قرار است از پس اين چالش‌ها بربيايند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون