• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5317 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۲ مهر

سخنگوي وزارت خارجه:

هنوز براي احياي توافق فرصت داريم

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز دوشنبه با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي درباره آخرين وضعيت رايزني‌ها براي احياي برجام با اشاره به اظهارات وزير خارجه قطر در گفت‌وگوي تلفني با اميرعبداللهيان مبني بر آمادگي طرف امريكايي براي رايزني به منظور حصول توافق و بازگشت به برجام گفت: در موضوع مذاكرات رفع تحريم‌ها تلاش‌ها از طريق هماهنگ‌كننده اروپايي و برخي واسطه‌ها از جمله وزراي خارجه كشورهاي همسايه، تبادل پيام‌ها براي رسيدن به نقطه توافق همچون سابق در جريان است.  به گزارش خبرگزاري فارس، وي با بيان اينكه اجلاس اخير مجمع عمومي سازمان ملل هم فرصت خوبي براي انجام يكسري مذاكرات جانبي بود، ادامه داد: در حاشيه اين نشست گفت‌وگوهاي دو و چندجانبه‌اي در آنجا برگزار و از طريق واسطه‌ها هم از طريق (انريكه مورا) مذاكره‌كننده اروپايي و مقامات عالي برخي كشورها پيام‌هايي بين ايران و امريكا رد و بدل شد. همچنان تاكيد مي‌كنيم كه براي دستيابي به توافق خوب، قوي و پايدار مصمم هستيم و به روند گفت‌وگوها پايبنديم براي اينكه اين روند به يك نتيجه مطلوب و در چارچوب منافع مشترك منتهي شود. پاسخ ايران به متن جمع‌بندي نهايي پيشنهادي مذاكره‌كننده اروپايي قبلا داده شده بود و تلاش ايران هم اين بود كه در آن پاسخ، پاسخي شفاف داده شود كه به جمع‌بندي نهايي و شكل‌گيري توافق كمك كند و تلاش جمهوري اسلامي ايران در آن پاسخ اين بود كه نقاط ابهام در جمع‌بندي مذاكره‌كننده اتحاديه اروپا برطرف شود كه در صورت انجام توافق، شاهد يك توافق پايدار باشيم و از تفسيرهايي كه مي‌تواند مخل اجراي توافق باشد، پيشگيري شود. در اين زمينه تلاش كرده و پاسخ خود را داديم و در اين مسير پايبند روند ديپلماسي و مذاكره هستيم. از هرگونه تلاش‌هاي توام با حسن نيت كشورهاي همسايه و كشورهايي كه با دو طرف مناسبات خوبي دارند، استقبال مي‌كنيم. همچنان در روند مذاكرات و تعامل و تبادل پيام حضور داريم. همچنان امكان و فرصت براي توافق و ازسرگيري اجراي برجام وجود دارد و اين امكان هست كه در صورتي كه طرف مقابل، مشخصا دولت امريكا، اراده سياسي خودش را بروز و ظهور دهد، اين توافق در زمان كوتاهي شكل بگيرد. معتقديم فرصت همچنان براي احياي توافق باقي است.

مذاكره با كره جنوبي ادامه دارد 
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص آزادسازي منابع مالي مسدود شده ايران در كره جنوبي گفت: آزادسازي منابع مالي بلوكه شده جمهوري اسلامي ايران در برخي كشورها از جمله در كره جنوبي همواره يكي از موضوعات مورد مطالبه ايران بوده و اين را در روش‌هاي ديپلماتيك و در قالب مذاكرات سياسي، اقتصادي، بانكي و تجاري پيگيري كرديم و اين جزو هدف‌هاي مهم ماست. معتقديم دولت‌هايي كه سرمايه ملي جمهوري اسلامي ايران در آنجا وجود دارد، بر مبناي مناسبات دوستانه و قوانين و مقررات بين‌المللي موظف هستند منابع مالي و دارايي‌هاي جمهوري اسلامي ايران را آزاد كنند و آن را بدون هيچ قيد و شرطي در اختيار طرف ايراني قرار دهند و آزادسازي اين منابع را مشروط به هيچ رخداد و موضوع ديگري خارج از چارچوب مناسبات دوجانبه نكنند. مذاكرات جدي با كره جنوبي در سطوح مختلف صورت گرفته و در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل گفت‌وگوي بسيار خوبي بين مقامات دو كشور در سطح وزراي خارجه دو كشور انجام شد و تلاش‌ها در جريان است و پيشرفت‌هايي داشتيم و اميدواريم شاهد اتفاقات خوبي باشيم و اخبار تكميلي را بعد از پيشرفت گفت‌وگوها در مقاطع بعدي اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

تاكيد ايران بر احترام
 به تماميت ارضي كشورها 
ناصر كنعاني در پاسخ به سوالي در خصوص موضع جمهوري اسلامي ايران در زمينه برگزاري همه‌پرسي در مناطق لوهانسك، دونتسك، خرسون و زاپروژيا در اوكراين و الحاق اين مناطق به روسيه گفت: جمهوري اسلامي ايران همچون هميشه و بر مبناي مواضع اصولي خود، بر ضرورت رعايت كامل اصل تماميت سرزميني كشورها به عنوان يك قاعده بنيادين حقوق بين‌الملل و احترام به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد تاكيد مي‌كند. جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه بايد از هرگونه اقدام تحريك‌آميز كه مي‌تواند مسير رسيدن به صلح و ثبات و آرامش را به هم بزند، پرهيز شود. 

تحويل پهپاد به روسيه را تاييد نمي‌كنم 
«ناصر كنعاني» در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌هاي اخير و نيز موضع برخي مقامات اوكرايني مبني بر استفاده ارتش روسيه از پهپادهاي ساخت ايران در جنگ اوكراين گفت: جمهوري اسلامي ايران اخبار منتشر شده در خصوص تحويل پهپاد به روسيه به منظور استفاده در جنگ اوكراين را بي‌اساس دانسته و آن را تاييد نمي‌كند.ما از ابتداي منازعه تاكنون، همواره سياست اصولي و روشن خود را مبتني بر بي‌طرفي فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سياسي اختلافات دو طرف، به دور از خشونت اعلام كرده‌ايم. در اين راستا، در ماه‌هاي گذشته وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در تماس‌ها و ديدارهاي متعدد خود با همتايان روس و اوكرايني، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت‌آميز و از طريق گفت‌وگو، تصريح و آمادگي كشورمان را براي مساعدت به اين روند، اعلام كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون