• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5320 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۸ مهر

سامورايي‌ها جام قهرماني فوتسال را از چنگ ايران درآوردند

تقديم به ژاپن با عشق!

شكست تيم ملي فوتسال ايران برابر ژاپن در فينال جام ملت‌هاي آسيا بخشي از سلسله‌شكست‌هاي غم‌انگيز تيم‌هاي ورزشي ايران برابر سامورايي‌ها در چند سال گذشته بود. شكست‌هايي نظير باخث سه بر هيچ تيم ملي در نيمه‌نهايي فوتبال آسيا و ناكامي تيم ملي واليبال ايران در المپيك توكيو مقابل ژاپن. 
اين شكست‌ها از آن جهت اهميت پيدا مي‌كند كه در هر سه رشته ما خودمان را اول آسيا مي‌دانستيم و گمان مي‌كرديم فاصله معني‌دار با ژاپن ايجاد كرده‌ايم. حال آنكه نه تنها در اين رشته‌ها ژاپني‌ها گوي سبقت را از ما ربوده‌اند كه مي‌بينيم در رشته‌هاي سنتي ايران مثل كشتي هم به يك باره سر و كله يك ژاپني پيدا مي‌شود و ورزشكار كشورمان را ناكام مي‌گذارد. نمونه‌اش باخت ده - هيچ رضا اطري در مسابقات قهرماني جهان بلگراد برابر حريفي از كشور ژاپن است. 
در آخرين مورد اين شكست‌ها تيم ملي فوتسال ايران روز شنبه و از ساعت 3۰: 2۰ در فينال فوتسال آسيا مقابل ژاپن به ميدان رفت. وحيد شمسايي در نخستين تجربه سرمربي‌گري روي نيمكت تيم ملي به خوبي تيم را تا مرحله فينال هدايت كرده بود. هيچ تيمي كمتر از پنج تا از ايران نخورده بود و در كل مسابقات تا قبل از فينال تنها سه بار دروازه ايران باز شده بود. از آن طرف به نظر نمي‌رسيد ژاپن تيم قدرتمند هميشگي باشد. آنها در يك‌چهارم و نيمه‌نهايي به سختي از سد دو تيم اندونزي و ازبكستان گذشتند و به همين دليل اكثر ناظران و كارشناسان تصور مي‌كردند ايران سيزدهمين قهرماني‌اش را شنبه شب جشن خواهد گرفت و كاپيتان طيبي جام قهرماني را بالاي سر خواهد برد. كسي فكرش را نمي‌كرد آنچه در پايان اين بازي رقم خواهد خورد خوشحالي سامورايي‌ها و اشك‌هاي طيبي باشد. 
بازي با حملات پردامنه ايران شروع شد و چندين موقعيت روي دروازه ژاپن خلق كرد اما در همان نخستين دقايق هم به نظر مي‌رسيد شب شبِ كوروموتو گلر برزيلي ايتاليايي ۳۶ ساله ژاپن است. او بارها و بارها دروازه ژاپن را مقابل حملات پردامنه ايران نجات داد. با اين حال در فاصله ۵ دقيقه تا پايان نيمه نخست بالاخره اين مسلم اولادقباد بود كه روي يك ضد حمله دروازه ژاپن را فرو ريخت و ايران را يك بر صفر پيش انداخت. اما در حالي كه به نظر مي‌رسيد شاگردان شمسايي چهار دقيقه پاياني را به آرام كردن بازي بگذرانند روي يك اشتباه بچه‌گانه در دفع توپ خيلي سريع گل تساوي را به حريف هديه دادند. اشتباهي كه نشان داد بچه‌ها از لحاظ روحي آن وضعيت آرماني را ندارند. 
در نيمه دوم ايران هرچه حمله كرد به سد محكمي به نام كوروموتو خورد. چند باري هم تير دروازه مانع فرو ريختن دروازه حريف شد. تا اينكه در دقيقه ۲۶ ديگر چهره غير ژاپني تيم ملي ژاپن يعني آرتور اليويرا روي يك ضربه ايستگاهي به راحتي هرچه تمام‌تر روي اشتباه مدافع و دروازه‌بان ايران روي جايگيري گل دوم ژاپن را وارد دروازه ايران كرد. بعد از آن ملي‌پوشان هرچه زدند موفق به ثبت گل تساوي نشدند تا در نهايت شمسايي در دقيقه ۳۵ رو به بازي پنج‌نفره يا همان پاور پلي بياورد. در فاصله ۲۵ ثانيه تا پايان احدعباسي در حالي كه دروازه ايران خالي بود يك پاس رو به عقب چشم بسته به سمت دورازه ايران روانه كرد و اين توپ وارد دروازه شد تا تير خلاص به تيم ملي فوتسال كشورمان وارد شود. ايران در يك ثانيه مانده به پايان يكي از دو گل را جبران كرد اما خيلي دير شده بود. ژاپن در نهايت با نتيجه سه بر دو برنده اين بازي لقب گرفت و جام قهرماني را بالاي سر برد. 
مي‌توان گفت از سال ۲۰۱۹ اين سومين شكست بسيار بد ورزش‌هاي تيمي ايران برابر ژاپن بود. آن هم در ورزش‌هايي كه گمان مي‌كرديم از ژاپن پيش افتاديم. در فوتبال و واليبال و فوتسال. ژاپن نشان داده چطور با سخت‌كوشي و تمركز و برنامه‌ريزي مي‌تواند خلأهاي فني را برطرف كند و از ما پيش بيفتد. وحيد شمسايي سرمربي تيم ملي فوتسال بعد از شكست مقابل ژاپن در عين حال كه از مردم معذرت‌خواهي كرد اما همه‌چيز را به گردن درخشش دروازه‌بان ژاپن انداخت. البته شمسايي تا حدي حق دارد. گلر ژاپن در اين تورنمنت تنها پنج دقيقه در پايان بازي اين تيم برابر ازبكستان به دليل مصدوميت دروازه‌بان اول تيم و يك بازي كامل برابر ايران بازي كرد و عنوان بهترين دروازه‌بان جام را به خود اختصاص داد كه نشان مي‌دهد او چه عملكرد فوق‌العاده‌اي داشته. با اين حال ضعف مشهود در خط دفاعي ايران و بي‌تمركز بودن بازيكنان چيزي نيست كه ربطي به دروازه‌بان ژاپن داشته باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون