• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5330 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳۰ مهر

جنجال‌هايي براي نامه برلوسكني و پوتين

محمود فاضلي

نوار صوتي اظهارات سيلويو برلوسكني رهبر حزب فورتسا كه دراختيار خبرگزاري ايتاليايي لاپرس قرار گرفته است، در رسانه‌هاي ملي و بين‌المللي اين كشور بازتاب وسيعي يافته و بناي دولت آينده ملوني را به لرزه درآورده است. به فاصله اندكي از آغاز رايزني‌هاي سياسي و موظف كردن رييس جورجيا ملوني از حزب فراتليا ايتاليا به تشكيل دولت جديد، برلوسكني نخست‌وزير راستگراي سابق ايتاليا به نمايندگان فورتسا ايتاليا در مجلس نمايندگان از احياي دوستي خود با رييس‌جمهور روسيه صحبت كرده است. او هرگز دوستي خود را با ولاديمير پوتين، انكار نكرده است. اين نوار صوتي خشم افكار عمومي در ايتاليا را برانگيخت. اين امر اعتماد اكثريت جديد و انسجام قدرت در ايتاليا را كه بايد بر حمايت خود از اوكراين مجددا تاييد كند، مورد ترديد قرار داد. در ايتاليا كه از نظر نظامي و اقتصادي در حمايت از اوكراين شركت مي‌كند، سخنان برلوسكني براي پوتين هم در حزب راست و هم در حزب چپ، غيرقابل توجيه تلقي مي‌شود.
برلوسكني كه اكنون يك سناتور است به نمايندگان حزب خود گفته است: «من روابطم را با رييس‌جمهور پوتين دوباره برقرار كرده‌ام. پوتين براي تولدم بيست بطري نوشيدني همراه با يك نامه بسيار زيبا فرستاد. من هم با ارسال چند نوشيدني و نامه‌اي به‌ همان اندازه زيبا، به او پاسخ دادم. من او را به عنوان فردي صلح‌طلب و حساس به ياد دارم و از سوي او، به عنوان اولين نفر از پنج دوست واقعي او اعلام شده‌ام.» برلوسكني در بخش ديگري از سخنانش درباره اوكراين هشدار مي‌دهد: «اگر اوكراين وارد ناتو شود، جنگ جهاني خواهد شد. وزراي روسيه قبلا چندين‌بار گفته‌اند كه ما در حال جنگ با آنها هستيم، زيرا تسليحات و منابع مالي دراختيار اوكراين قرار مي‌دهيم و من بسيار بسيار نگران هستم.» 
پس از انتشار اين خبر، حزب فورتسا ايتاليا چنين موضع گرفت: «برلوسكني اخبار مربوط به ازسرگيري روابط خود با پوتين را تكذيب مي‌كند. برلوسكني يك داستان قديمي را براي نمايندگان مجلس تعريف كرده است كه به چندين سال پيش بازمي‌گردد. موضع حزب و رييس آن در مورد مناقشه اوكراين و مسووليت روسيه، براي همه شناخته شده است. اين موضع در راستاي موضع اروپا و امريكا است و در مناسبت‌هاي عمومي ‌به دفعات مورد تاكيد قرار گرفته است.» 
آنتونيو تاياني، نامزد فورتسا ايتاليا براي وزارت خارجه، براي كم اهميت جلوه دادن اظهارات برلوسكني گفته است: «بطري‌هاي پوتين به عنوان هديه براي تولد برلوسكني يك ماجراي قديمي مربوط به سال 2008 است. به ‌گفته انريكو لتا، دبيركل حزب دموكرات: «اين اظهارات شوخي نيست. اين اظهارات از جانب ائتلاف جديد اكثريت ايتاليا نشان‌دهنده تغييري خطرناك نسبت به روسيه است.» به اعتقاد كارلو كالندا، رهبر حزب اقدام «بايد از وزير جديد امور خارجه كه بايد خط‌مشي يورو آتلانتيك دولت جديد را تضمين كند پرسيد كه در مورد اظهارات رييس حزبش چه فكر مي‌كند؟»
خبرگزاري لاپرس قسمت دوم فايل صوتي سيلويو برلوسكني در ديدار وي با نمايندگان حزب فورتسا ايتاليا در مجلس نمايندگان را منتشر كرد. برلوسكني علاوه بر صحبت از دوستي خود با پوتين، اين‌بار به‌شدت از رييس‌جمهور اوكراين انتقاد كرد و او را به تشديد حملات به دونباس متهم مي‌كند. اين اظهارات برلوسكني باعث ايجاد آشفتگي در جناح اكثريت و اعتراض جناح اپوزيسيون شده است. برلوسكني در ميان تشويق طرفداران خود مدعي شد: «در سال 2014، توافقنامه صلح در مينسك بين اوكراين و دو جمهوري تازه تاسيس دونباس امضا شد. اوكراين يك سال بعد اين پيمان را 
زير پا گذاشت و شروع حمله به مرزهاي دو جمهوري تازه تاسيس كرد و باعث تلفات چند هزار نفري در نظاميان آنها شد. روسيه تصميم گرفت يك عمليات ويژه در اوكراين اجرا كند. قرار بود نيروهاي روسي وارد اوكراين شوند و دولت را سرنگون كنند، سپس دولتي را كه قبلا توسط اقليت اوكرايني مردم انتخاب شده بود بر سر كار مي‌آورند و پس از گذشت يك هفته ديگر به روسيه بازمي‌گشتند. اما در آن مقطع پوتين با مقاومت پيش‌‌بيني ‌نشده اوكرايني‌ها مواجه ‌شد كه از غرب پول و سلاح دريافت كردند و جنگي كه قرار بود دو هفته‌اي باشد، چند ماهه شده است. در دنياي غرب، در اروپا و امريكا، هيچ رهبري واقعي وجود ندارد. الان حرفي مي‌زنم كه همه شما لبخند بزنيد: تنها رهبر واقعي من هستم.» 
از نگاه برلوسكني: «در 28 سال فعاليت‌هاي سياسي، آتلانتيك‌گرايي، اروپا‌گرايي، اشاره مستمر به غرب به عنوان يك نظام ارزشي و اتحاد بين كشورهاي آزاد و دموكراتيك، اساس تعهد من به عنوان يك رهبر سياسي و يك دولتمرد بوده است. هيچ كس نمي‌تواند اين موضوع را زيرسوال ببرد. اگر در ايتاليا اين عادت بد وجود نداشت كه بحث سياسي را به شايعات تقليل دهند، اگر جملاتي را كه مخفيانه ضبط مي‌كنند يا از راه دور از آنها عكس مي‌گيرند و با هدف ارعاب مورد استفاده قرار نمي‌دادند، اين جنجال به وجود نمي‌آمد. موضع شخصي من و فورتسا ايتاليا در مورد بحران اوكراين و در مورد ساير مسائل مهم سياست بين‌الملل با موضع دولت ايتاليا، اتحاديه اروپا و پيمان آتلانتيك، تفاوتي ندارد و ما آن را در ده‌ها بيانيه رسمي، مصوبات پارلماني نشان داده‌ايم. صلح بدون حمايت كافي از حقوق اوكراين، حاصل نخواهد شد.» 
جورجا ملوني، رهبر برادران ايتاليا به اين اظهارات چنين واكنش نشان داد: «من قصد دارم دولتي با خط‌مشي روشن و بدون ابهام در سياست خارجي را رهبري كنم. ايتاليا كاملا و با سربلندي، بخشي از اروپا و اتحاد آتلانتيك است. هر كس با اين اصل موافق نيست، نمي‌تواند بخشي از دولت من باشد، حتي اگر اين موضوع به قيمت تشكيل نشدن دولت تمام شود. ايتاليا با حضور ما در دولت، هرگز حلقه ضعيف غرب و كشوري غيرقابل اعتماد نخواهد بود.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون