• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5350 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان

رييس‌جمهور تركيه از كشته و زخمي شدن بيش از 50 نفر خبر داد

حمله تروريستي در قلب استانبول

گروه جهان 

عصر روز يكشنبه صداي انفجار مهيبي خيابان استقلال در مركز استانبول -پايتخت تركيه- را لرزاند. در لحظات ابتدايي وقوع اين انفجار ويديوهايي منتشر شد كه فرد سياهپوشي را نشان مي‌داد كه در يكي از پياده‌روهاي خيابان استقلال در حال قدم زدن و برانداز كردن اطراف است. چند ثانيه پس از دور شدن او از دوربين صداي انفجار مهيبي به گوش رسيده و دود همه محيط را پر مي‌كند. چند عابر در حالي كه زخمي شده‌اند، تلاش مي‌كنند خود را از محل حادثه دور كنند و اين در حالي است كه از زاويه دوربين فوق، تعدادي جسد هم در حالي كه چند تكه شده‌اند روي زمين پراكنده شده‌اند. 

به گزارش رسانه‌هاي محلي و بر اساس تصاويري كه شبكه‌هاي تلويزيوني تركيه نشان دادند، پليس و نيروهاي امداد بلافاصله خود را به محل انفجار رسانده و با منتقل كردن زخمي‌ها و جمع‌آوري اجساد مانع از رفت و آمدهاي بيشتر شدند. در نخستين ساعات اين انفجار يك منبع به خبرگزاري اسپوتنيك گفت كه احتمالا دليل انفجار حمله تروريستي بوده است. به گزارش اين خبرگزاري، مقام‌هاي تركيه‌اي (شوراي عالي راديو و تلويزيون تركيه) پخش رسانه‌اي از صحنه انفجار در استانبول را موقتا ممنوع اعلام كردند. به گزارش برخي منابع خبري، بعد از وقوع انفجار در ميدان تقسيم، دسترسي كاربران ترك به شبكه‌هاي اجتماعي همچون توييتر، اينستاگرام، يوتيوب و فيس‌بوك در تركيه محدود شد. 
قريب به سه ساعت پس از اين انفجار، استاندار استانبول در خبري تكميلي اعلام كرد در پي اين انفجار چهار نفر كشته و بيش از 30 نفر زخمي شدند.
خبرگزاري گاردين در گزارشي كوتاه در اين باره نوشت: تركيه در مجموعه سال‌هاي 2015 تا 2017 هدف برخي حملات تروريستي بود كه داعش يا برخي گروه‌هاي تجزيه‌طلب كرد مسووليت آنها را پذيرفتند. در 19 مارس 2016 در همين نقطه از ميدان تقسيم يك عامل انتحاري با منفجر كردن خود 5 نفر را كشته و 36 نفر را زخمي كرد. 
«رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهور تركيه ساعتي پس از اين انفجار و قبل از عزيمت به اندونزي به منظور شركت در نشست گروه 20 به اين عمليات واكنش نشان داده و گفت: «ما مقابل تروريست‌ها تسليم نمي‌شويم. ارزيابي اوليه نشان مي‌دهد كه اين اقدام تروريستي بوده كه توسط يك عامل انتحاري زن صورت گرفت و طي آن ۶ نفر كشته و ۵۳ نفر زخمي شدند. تلاش براي به دست گرفتن كنترل تركيه و ملت تركيه از طريق تروريسم نتيجه‌اي نخواهد داشت.»
 شهباز شريف، نخست وزير پاكستان نخستين چهره بين‌المللي بود كه اين انفجارها را در ميدان تقسيم استانبول محكوم كرد. او در صفحه توييترش در اين باره نوشت: از صميم قلب با بازماندگان انفجار در ميدان تقسيم همدردي مي‌كنم. دولت و مردم پاكستان عميق‌ترين مراتب همدردي و برادري خود را با مردم تركيه به دليل از دست دادن عزيزان‌شان ابراز مي‌كنند. 
«جيحون بايراموف»، وزير خارجه جمهوري آذربايجان نيز با انتشار يك توييت نوشت‌: «از خبر انفجار در خيابان استقلال استانبول بسيار متاسف شديم. ما به خانواده‌ها و دوستان كساني كه در نتيجه اين اقدام تروريستي جان باختند، تسليت مي‌گوييم و براي مجروحان آرزوي بهبودي عاجل داريم. جمهوري آذربايجان هميشه كنار كشور دوست و برادر تركيه برادر نزديك است.»
كنسولگري امارات متحده عربي در استانبول نيز پس از انفجار در خيابان استقلال اين شهر توصيه ايمني براي شهروندان اماراتي صادر كرد. به نوشته روزنامه «خليج تايمز» كنسولگري امارات در تركيه از شهروندان خود خواسته است از محل انفجار و همچنين منطقه تقسيم و اطراف آن دوري و دستورالعمل‌هاي ايمني صادر شده توسط مقامات تركيه را رعايت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون