• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5357 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱ آذر

افتتاحيه جام جهاني ۲۰۲۲؛

شش نكته‌اي كه در قطر ياد گرفتيم

مورگان فريمن و ستاره گروه موسيقي بي‌تي‌اس در مراسم افتتاحيه جام جهاني ۲۰۲۲ قطر ستاره‌هاي درخشاني بودند و اينفانتينيو به عنوان رييس فيفا تا لحظات پاياني سكوت كرد.
به گزارش «اعتماد» و به نقل از گاردين، برخلاف مراسم افتتاحيه المپيك، در مراسم افتتاحيه جام جهاني همه ‌چيز به آن اندازه سخت و پيچيده نيست، براساس تصور بسياري از علاقه‌مندان به فوتبال و رسانه‌هاي ورزشي، ميزباني قطر در جام‌جهاني ۲۰۲۲ قطر، با هدف تغيير وجهه بين‌المللي اين كشور است و اهداف آنها چندان ورزشي نيست، در نمايش ۳۰ دقيقه‌‌اي افتتاحيه جام جهاني ۲۰۲۲ كه پيش از ديدار قطر و اكوادور در ورزشگاه البيت برگزار شد مشخص بود كه قطر از هيچ هزينه‌اي براي شستن وجهه بين‌المللي پيشين خود دريغ نكرده است و موارد زير، چيزهايي است كه ما از اين مراسم پيش از ديدار قطر و اكوادور آموختيم.

۱- قطر همچنان در تلاش است تا يك فرهنگ متحد از خودش به جهان نشان دهد.
در قسمت اول برنامه افتتاحيه، يك سكانس از نمايش يك رويا نشان داده شد كه در آن يك نوزاد در رحم مادرش شروع به حركت كرد تا به كمك چند موجود فضايي به يك راهپيمايي كه منتهي به استاديوم البيت مي‌شد، بپيوندد.
مسوولان برگزاري مراسم افتتاحيه و فيفا درخصوص نمايش اين ويديو‌ها به توافق رسيده بودند و در ادامه نيز مورگان فريمن و المفتاح كه يك شخصيت رسانه‌اي - اجتماعي قطري معلول است درخصوص غلبه بر اختلافات در جهان به صحبت پرداختند.

۲- هركسي آهنگ مخصوص خودش را اجرا مي‌كرد.
در لحظاتي كه رقصندگان به شكل سربازهايي با لباس‌هاي امپراتوري جنگ ستارگان شمشيرهاي نوري در دست داشتند و مشغول نورپردازي و رقص در صحنه بودند، نوازندگان و خوانندگان درحالي كه موزيك‌هاي فوتبالي پخش مي‌شد در صحنه مي‌دويدند و دوربين‌ها هم هر از ‌گاهي به ميان جمعيت مي‌رفت و گروه‌هايي از هواداران فوتبال را نشان مي‌داد كه مليت آنها فراتر از قطر و اكوادور بود و با لباس‌هاي كپي در كنار هم شادي مي‌كردند.

۳- علي‌رغم محروميت روسيه از حضور در جام‌جهاني، نشانه‌هاي اين كشور در اين مراسم وجود داشت.
مسوولان برگزار‌كننده مراسم جام جهاني از نمادهاي جام‌ جهاني در سال‌هاي گذشته استفاده كردند و در اين افتتاحيه نمادهايي مانند نارانجيتو ۱۹۸۲ اسپانيا و فوتيكس ۱۹۹۸ فرانسه و همين‌طور نماد جام جهاني گذشته كه در كشور روسيه بود، ديده مي‌شد.
اين در شرايطي است كه پس از حمله روسيه به اوكراين در فوريه، اين تيم با تصميم فيفا از جام جهاني كنار گذاشته شد.
لعيب نيز به شكل يك روح به عنوان نماد جام جهاني ۲۰۲۲ در اين مراسم حاضر بود كه البته به نظر مي‌رسيد لعيب بيشتر شبيه روح كارگراني است كه در طول آماده‌سازي قطر براي ميزباني جام جهاني جان خود را از دست دادند.

۴- ستاره بي‌تي‌اس بايد به خدمت سربازي برود
يكي از راه‌هاي مطمئن و رايج براي حمايت رسانه‌هاي اجتماعي از مراسم‌هاي افتتاحيه، گنجاندن يك ستاره پاپ در مراسم است و جونك كوك ستاره گروه بي‌تي‌اس در اين مراسم آماده بود تا در اين مراسم هنرنمايي كند.
اما جالب است بدانيد كه هر هفت عضو گروه مشهور بي‌تي‌اس به زودي بايد درخشيدن در عرصه پاپ را متوقف كنند و در كشور كره جنوبي راهي خدمت سربازي شوند.

۵- امير قطر ادعا كرد كه مردم با فرهنگ‌هاي مختلف اين جام‌جهاني را در قطر جشن مي‌گيرند.
امير قطر به عنوان چهره ويژه در اين مراسم حاضر بود و پس از پخش يك سكانس ويديويي از زندگي او كه نشان مي‌داد زماني كه بسيار جوان‌تر بوده فوتبال بازي مي‌كرده، لبخند عميقي به چهره او نقش بست.
روابط هم‌جنس‌گراها و چند مساله ديگر در قطر ممنوع است و خالد سلمان نيز به عنوان كاپيتان سابق قطر و سفير جام جهاني گفته است كه اين‌گونه روابط يك نوع «آسيب ذهني» است و با اين وجود امير قطر معتقد است كه در اين جام جهاني مردم با عقايد مختلف از سراسر جهان گردهم مي‌آيند و مردم اختلافات را كنار مي‌گذارند و تنوع خود را در طول اين جام جشن مي‌گيرند!

۶- جياني اينفانتينيو تا آخرين لحظه از مراسم سكوت كرد.
پس از كنفرانس بسيار عجيب رييس فيفا در روز شنبه، در طول مراسم افتتاحيه اينفانتينيو كنار امير قطر نشسته بود و سكوت كرد.
اما اقدام عجيب رييس فيفا در پايان مراسم بود، جايي كه بازيكنان قطر و اكوادور در اطراف زمين حاضر بودند و او بدون برنامه‌ريزي قبلي ميكروفن را برداشت و به يك‌باره اعلام كرد: «فوتبال جهان را متحد خواهد كرد و حالا بياييد تا به تيم‌ها خوشامد بگوييم و اجازه دهيم اين نمايش شروع شود، با آرزوي موفقيت براي همه.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون