• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5357 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱ آذر

جايزه «ايدفا» براي لئا گلوب

مستندي درباره زنان نقاش

مستند «آپولونيا، آپولونيا» كه امسال جايزه اصلي جشنواره فيلم مستند آمستردام را كسب كرد در طول مدت ۱۳ سال مقابل دوربين رفته است. 
به گزارش ايسنا، لئا گلوب، فيلمساز دانماركي با سومين فيلمش «آپولونيا، آپولونيا» برنده نخست سي‌وپنجمين جشنواره بين‌المللي مستند آمستردام (ايدفا) شد، فيلمي كه در مدت ۱۳ سال فيلمبرداري شده و مسير زندگي شخصيت اصلي داستان و همچنين خود فيلمساز را ترسيم مي‌كند. «گلوب» در سال ۲۰۰۹ از طريق يك دوست مشترك با قهرمان داستان خود كه يك نقاش فيگوراتيو جوان به نام «آپولونيا سوكول» بود آشنا شد و در آن زمان، اين فيلمساز دانماركي دانشجوي مدرسه ملي فيلم كپنهاگ و به دنبال موضوعي براي فيلم كوتاه بود و در نهايت ساخت فيلم كوتاهي را آغاز كرد اما با ساخت فيلم كوتاه راضي نشد و معتقد بود كه اين هنرمند شايسته ساخت فيلم ديگري خواهد بود و در نهايت ساخت يك فيلم بلند را كليد زد و با تدوين مجدد فيلم‌هايي كه طي ۱۳ سال از شخصيت اصلي داستان ثبت كرده بود، يك فيلم بلند ۱۱۶ دقيقه‌اي ساخت كه توانست جايزه اصلي مهم‌ترين جشنواره مستند جهان را دريافت كند.
مستد «آپولونيا، آپولونيا» درباره يك زن جواني به نام آپولونيا است كه تلاش مي‌كند جايگاه خود را در دنياي هنر پيدا كند. او به استعداد خود اطمينان دارد اما مسير هميشه آسان نيست. يكي از درس‌هايي كه آپولونيا مي‌آموزد اين است كه زنان نقاش بايد بيشتر از همتايان مرد خود فداكاري و بر موانع بزرگ‌تري غلبه كنند. اين موضوع در مورد اوكسانا شاچكو، يكي از بنيانگذاران گروه اكشن فمينيستي «Femen» نيز صدق مي‌كند، دوستي كه او براي مدت طولاني با او زندگي مي‌كند، بخش مسابقه آثار مستند بلند جشنواره ايدفا امسال شامل ۱۳ فيلم بود كه سينماي ايران نيز با اثر ۱۰۰ دقيقه‌اي «خانه خاموش» در آن حضور داشت. اين مستند ساخته فرناز چورابچيان و محمدرضا جورابچيان، سرنوشت سه نسل از يك خانواده ايراني طبقه متوسط رو به بالا را دنبال مي‌كند و در مركز داستان، خانه‌اي به قدمت يك قرن در تهران قرار دارد كه خانواده در آن روزهاي شاد و غم‌انگيزي را سپري كردند. سينماي ايران علاوه بر بخش رقابتي آثار بلند، چند نماينده ديگر در جشنواره «ايدفا»ي امسال داشت و مستند كوتاه ۱۵ دقيقه‌اي «مجموعا» به عنوان محصول مشترك ايران و لهستان ساخته محمدرضا فرزاد در بخش بهترين‌هاي جشنواره‌ها (Best of Fests) به نمايش گذاشته شد و مستند «آئورا» (سحرگاه) محصول مشترك ايران و افغانستان به كارگرداني سامره رضايي و حسين حسيني هم در بخش «Luminous» جشنواره به روي پرده رفت. سي‌و‌پنجمين جشنواره بين‌المللي مستند آمستردام (ايدفا) از تاريخ ۹ تا ۲۰ نوامبر (۱۸ تا ۲۹ آبان) در كشور هلند برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون