• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

اين زن فاتح تمام ‌ركوردهاست

درباره استفاني فراپارت اولين داور زن در جام جهاني مردان

فاطمه ابراهيمي

بعد از گذشت چهار روز از جام جهاني ۲۰۲۲ قطر، بالاخره در جريان مسابقه لهستان و مكزيك از چهره ويژه اين جام رونمايي شد، استفاني فراپارت به عنوان اولين داور زن در جام جهاني مردان قضاوت كرد.

به گزارش «اعتماد»، وقتي مي‌خواهيم از يك داور زن صحبت كنيم بدون شك هيچ كس به اندازه استفاني فراپارت الهام‌‌بخش نخواهد بود، فراپارت تمام روياهايي كه روزي تحقق آنها براي داوران زن غيرممكن به نظر مي‌رسيده را تبديل به يك هدف دست‌يافتني كرده، هدفي كه نيازمند تلاش، ممارست و تخصص است تا از ايران تا فرانسه، از قاره كهن تا قلب اروپا تمام ركورد‌ها را از آن خود كني تا در روز خلق شگفتي عربستان در مقابل آرژانتين و نگاه غرورآميز سالم الدوساري به مسي، مطبوعات ورزشي جهان از نام تو به عنوان چهره ويژه روز چهارم مسابقات جام جهاني مردان، آن‌هم در يك كشور مسلمان نام ببرند.
استفاني فراپارت داور ۳۹ ساله فرانسوي قضاوت در مسابقات فوتبال مردان را از دسته سه فرانسه در سال ۲۰۱۱ آغاز كرد، پشتكار فراپارت سبب شد تا به مرور زمان شاهد قضاوت او در لوشامپيونه باشيم و سرانجام در سال ۲۰۱۹ او به عنوان داور وسط ديدار فينال جام جهاني زنان بين دو تيم امريكا و هلند را قضاوت كرد تا بيش از پيش مورد توجه رسانه‌هاي ورزشي در سراسر جهان قرار بگيرد. در سال‌هايي كه يوفا در ارزش نهادن به داوران زن پيش‌قدم شده بود، فراپارت شانس قضاوت در مسابقه ليگ اروپا‌ي مردان بين دو تيم لستر و زوريا را پيدا كرد و در ادامه اين مسير درخشان، خبر قضاوت يك داور زن براي اولين‌بار در مسابقه سوپركاپ بين دو تيم ليورپول و چلسي مثل يك بمب نه تنها در ايران بلكه در جهان صدا كرد، فراپارت دست بردار نبود و در ادامه ركورد‌زني‌هايش قرار بود قاضي اين ديدار حساس و پُر‌مخاطب باشد.
در ايران اما به واسطه سابقه لغو پخش مستقيم مسابقاتي كه داوران آن زن بودند، قضاوت فراپارت در اين ديدار حساس، خبر چندان خوشايندي براي مخاطبين رسانه ملي نبود، اما حضور استفاني فراپارت تابو سانسور مسابقات فوتبال با قضاوت داوران زن را نيز شكست تا در يك اقدام عجيب و هوشمندانه اين مسابقه حساس از شبكه ورزش سيما پخش شود.
اما اين پايان كار نبود و فراپارت تا فتح تمام ناممكن‌هاي داوري زنان پا پس نمي‌كشيد و سرانجام از نام او به عنوان يكي از داوران دعوت شده به مسابقات جام جهاني ۲۰۲۲ مردان رونمايي شد، البته استفاني فراپارت در اين راه تنها نبود و به جز او مليسا موكانسانيا از رواندا و يوشيمي ياباشيتا از ژاپن نيز جزو داوران دعوت شده از سوي فيفا براي قضاوت در مسابقات جام جهاني مردان انتخاب شدند تا راه قضاوت زنان در مسابقات جام جهاني مردان، در كشور مسلمان قطر باز شود.
سرانجام در روز سوم اين مسابقات در جريان ديدار مكزيك و لهستان از فراپارت به عنوان اولين داور زن كه شانس قضاوت در مسابقات جام جهاني مردان را دارد، رونمايي شد تا بدين‌ترتيب او در تمام تورنمنت‌هاي مهم فوتبال جهان قضاوت كرده باشد و الهام‌بخش داوران جواني شود كه پس از تابوشكني‌هاي مداوم توسط فراپارت، اين روياها براي آنها تبديل به هدف‌هاي دست يافتني شده است. فراپارت در این بازی به عنوان داور چهارم در لیست داوران مسابقه قرار داشت. او هنگام دعوت به مسابقات گفته بود: «من به قطر می‌روم تا در مسابقات قضاوت کنم.» او که با سوالی در مورد حواشی جام جهانی و مشکلات محیط زیستی قطر مواجه شده بود ادامه داد: «من برای مشکلات محیط زیستی به قطر نمی‌روم. البته شاید این جام جهانی باعث شود مسائل مربوط به حقوق زنان بهتر شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون