• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي:

يك «گاوداري» را سايت هسته‌اي اعلام مي‌كنند

محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا با تاكيد بر اينكه برنامه توسعه صنعت هسته‌اي ايران در چارچوب پادمان جامع است و اين حق قانوني ماست و مطابق قوانين آژانس طرح‌هاي توسعه‌اي خود را پيش مي‌بريم، افزود: ما اين برنامه را با وجود تحريم‌هاي بيست‌ساله پيش مي‌بريم.
وي‌ با بيان اينكه در مذاكرات برجامي جمع‌بندي اين بود كه مطالعات ادعايي در قالب پي‌ام‌دي كنار گذاشته شود، گفت: در مذاكرات و اسناد نهايي نوشتند ،شواهدي كه نشان دهد ايران انحرافي از برنامه صلح‌آميز داشته است، وجود ندارد. از اين رو، طرح دوباره اين مباحث جايگاهي ندارد. ايران مي‌خواهد به اين رفتار با استاندارد دوگانه پايان دهد. ما در چارچوب قانون راهبردي ظرفيت هسته‌اي‌مان را پيش مي‌بريم و بارها هم گفتيم صدور قطعنامه يا استفاده ابزاري از قطعنامه در شوراي حكام نمي‌تواند نتايجي به دنبال داشته باشد. هر قطعنامه‌اي حتما عكس‌العملي دارد و پيش‌تر و از آنجايي كه در اين قطعنامه باز به مسائلي پرداخته شده كه اساسا موضوعيت ندارد و قبلا حل‌وفصل شده، اعلام كرده بوديم اگر قطعنامه‌اي صادر شود به آن واكنش نشان مي‌دهيم، از اين رو با حضور بازرسان آژانس برخي اقدامات هسته‌اي انجام شد از جمله گازدهي به زنجيره‌هاي جديد در نطنز و شروع توليد اورانيوم ۶۰ درصد در فردو.
رييس سازمان انرژي اتمي افزود: توليد اورانيوم ۶۰ درصد در فردو براي اولين‌بار و با همان ماشين‌هاي نسل جديد (IR-۶) انجام مي‌شود. ما همواره گفته‌ايم كه با آژانس براي رفع ابهامات همكاري كرده و مي‌كنيم. ما انتظار نداريم يك بخشي از آنچه در سند ۲۰۱۵ برجام كه يك بسته جامع و ملاك عمل است به فراخور مطرح شده و كاري موازي دوباره شكل گيرد. ما همه مسائل‌مان را با آنها در سند ۲۰۱۵ تعيين‌تكليف كرديم و اگر طرف‌هاي مقابل اراده لازم را داشته باشند و اين منطق را بپذيرند كه به سند ۲۰۱۵ برگردند، ما هم آماده تعامل و همكاري با آنها هستيم.
معاون رييس‌جمهور درباره ادامه مذاكرات با آژانس در شرايط فعلي و موضوع سفر بازرسان به تهران گفت: ما اعلام كرديم آقاي گروسي اگر مي‌خواهند، مي‌توانند به ايران بيايند. همچنين درباره مذاكرات با آژانس گفته بوديم كه به موارد ادعايي و سوالات، پاسخ داده شده است اما اينكه آژانس قانع نشده و به دنبال آن ملاحظاتي از سوي سه كشور اروپايي و امريكا شكل گرفت تا از اين مساله به عنوان اهرم فشار استفاده كنند، درست نيست. اين مسائل قبلا نيز در قالب پي‌ام‌دي در ۲۰۱۵ مطرح شده بود كه در آن زمان پاسخ لازم به آنها داده شده است. كشورهاي غربي نبايد از آژانس به عنوان ابزار سياسي استفاده كنند، بايد از اين شيوه‌ها براي تحت فشار قرار دادن ايران دست بردارند. ايران همواره با آژانس همكاري و حسن‌نيت داشته است، درحالي كه اين همكاري‌ها ديده نشد. امريكا از برجام خارج شد و ايران باقي ماند، اين اقدام و تصميم ايران براي اعتمادسازي و حسن نيت بود. ما نمي‌توانيم بپذيريم آنها بيايند بگويند ايران «سايت اعلام‌نشده» دارد. جايي كه گاوداري است و آهن قراضه در آن مي‌فروشند، چطور مي‌تواند سايت هسته‌اي باشد؟ چرا موارد اتهامي كه توليدكننده آنها يك جريان تروريستي است و در كشور ما اقدام به ترور دانشمندان ما كرده و انفجار و خرابكاري هسته‌اي انجام داده و با صداي بلند هم مي‌گويد من اين كار را كردم، اينقدر راحت مي‌تواند اتهام نارواي خود را پيش ببرد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون