• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

نگاهي به بازي‌هاي دوم ايران در جام جهاني

از اولين گل تا چقدر خوبيم ما!

تيم ملي فوتبال ايران در حالي روز جمعه در دومين بازي خود به مصاف ولز مي‌رود كه در نخستين بازي مقابل انگليس شكستي سنگين را تجربه كرد تا حالا همه چشم به ديدار سفيدپوشان مقابل ولز داشته باشند.
پيش از سوت آغاز جام جهاني قطر، خيلي‌ها به تيم كي‌روش اميدوار بودند تا بتواند مقابل انگليس، خاطره بازي مقابل اسپانيا و پرتغال را تكرار كند، اما اين‌بار ماجراي تيم ملي كاملا متفاوت بود و نهايتا در پايان بازي، اسكوربورد ورزشگاه نتيجه 6 بر 2 را نشان داد تا همه به بازي دوم ايران چشم بدوزند.
تجربه حضور ايران در جام‌هاي جهاني هم نشان داده كه آنها در بازي‌هاي دوم، معمولا عملكرد بهتري از خود نشان مي‌دهند و مي‌توانند بهتر با شرايط بازي در جام جهاني كنار بيايند و خودي نشان دهند.
تيم ملي فوتبال ايران در پنج دوره حضور قبلي خود در جام جهاني فوتبال، در ديدار‌هاي دوم خود به ترتيب مقابل اسكاتلند (1978)، امريكا (1998)، پرتغال (2006)، آرژانتين (2014) و اسپانيا (2018) قرار گرفته كه حاصل آن يك برد، يك تساوي و سه باخت بوده است. حالا تيم ملي ايران در بازي دوم خود در جام بيست و دوم به مصاف ولز مي‌رود و به همين بهانه نگاهي مي‌اندازيم به بازي‌هاي دوم ايران در ادوار جام جهاني.

ايران- اسكاتلند؛ طعم شيرين اولين گل
جام جهاني 1978 آرژانتين، براي ايران جام اولين‌ها بود. تجربه اولين حضور در جام جهاني با ستاره‌هاي مطرح آن زمان همچون پروين، دانايي‌فرد، روشن و... در تاريخ فوتبال ايران ثبت شده و تيم ايران در آن دوره براي اولين‌بار حضور در اتمسفر مهم‌ترين تورنمنت فوتبالي دنيا را نفس كشيد. تيم ايران در اين دوره پس از آنكه در بازي نخست مقابل هلند سه بر صفر شكست خورد، در بازي دوم خود توانست يقه اسكاتلند را بگيرد؛ در اين بازي كه در ورزشگاه ماريو آلبرتو كمپس برگزار مي‌شد، ابتدا اسكاتلند با گل به خودي آندرانيك اسكندريان پيش افتاد، اما در نيمه دوم، زنده‌ياد ايرج دانايي‌فرد اولين گل تاريخ تيم ملي فوتبال در جام جهاني را به ثمر رساند تا با يك تساوي، اولين امتياز ايران در اين مسابقات هم دشت شود. البته پس از آن شاگردان مهاجراني در بازي سوم خود مقابل پرو هم شكستي سنگين را تجربه كردند تا نهايتا با يك امتياز و قرار گرفتن در قعر جدول، به اولين حضور خود در جام جهاني پايان دهند.

ايران- امريكا؛ نبرد قرن!
پر بيراه نيست اگر بگوييم جام جهاني 1998، خاطره‌انگيزترين دوره جام جهاني براي ايراني‌هاست؛ دوره‌اي كه حتي افرادي كه در آن زمان سن‌شان به ديدن بازي قد نمي‌داد هم با بازپخش بازي‌هايش حسابي كيفور شده و از نسل طلايي ايران 98 لذت برده‌اند. تيم ايران بعد از صعود دراماتيك مقابل استراليا در ملبورن، با جلال طالبي به جام جهاني فرانسه رسيد و ستاره‌هاي آن زمان ايران همچون عابدزاده، دايي، باقري، مهدوي‌كيا، خاكپور و... آمده بودند تا ورژني جديد از فوتبال ايراني را به نمايش بگذارند. بعد از باخت ايران در بازي اول مقابل يوگسلاوي با تك گل ميهايلوويچ، در بازي دوم ايران به امريكا رسيد تا يك بازي به يادماندني رقم بخورد. جدا از مباحث سياسي كه در آن زمان بر اين بازي سايه افكنده بود، نمايش خوب پسران ايران در زمين بازي باعث شد تا اين رقابت لقب نبرد قرن به خود بگيرد. در نهايت هم تيم ايران موفق شد با دو گل مهدي مهدوي‌كيا و حميد استيلي، اولين برد خود در تاريخ جام جهاني را جشن بگيرد تا اين بازي براي هميشه در ذهن‌ها ثبت شود. شاگردان طالبي در بازي سوم خود مقابل آلمان با دو گل شكست خوردند و با يك برد و دو باخت به كار خود پايان دادند.

ايران- پرتغال؛ به ياد استوك كعبي!
پس از غيبت تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني 2002 و حضور ستاره‌هاي مطرح آن زمان ايران در ليگ‌هاي معتبر اروپايي، همه منتظر يك عملكرد درخشان در جام جهاني بودند، اما حواشي تيم ايران حسابي زياد بود و همين دودستگي‌ها نهايتا نفس تيم را گرفت.
در جام جهاني 2006 آلمان، تيم ايران در نخستين بازي خود با سه گل از مكزيك شكست خورد و در بازي دوم به مصاف پرتغال پرستاره‌اي رفت كه دو سال قبل، به فينال يورو رسيده بود و از مدعيان اصلي قهرماني در جام جهاني به شمار مي‌رفت. 
تيم ايران در آن بازي اما نتوانست كاري از پيش ببرد و نهايتا با دو گل دكو و رونالدو، مغلوب شد تا دومين باخت پياپي‌اش در اين دوره رقم بخورد. بي‌شك نكته‌اي كه در اين بازي بيشتر از ساير نكات آن در ذهن مانده، مصدوميت شديد لوييز فيگو كاپيتان پرتغال با خطاي حسين كعبي بود؛ جايي كه مدافع ايران در يك حركت خشن با استوك به صورت فيگو برخورد كرد و مهاجم رقيب دچار مصدوميتي شديد شد كه تا سال‌ها بعد در ذهنش ماند. ايران در پايان اين جام با يك تساوي مقابل آنگولا و كسب يك امتياز، به عنوان قعرنشين گروه به كار خود پايان داد.

ايران- آرژانتين؛ چقدر خوبيم ما!
بي‌شك با شنيدن نام بازي ايران و آرژانتين در جام جهاني 2014، عملكرد خوب شاگردان كي‌روش و گزارش هيجاني عادل فردوسي‌پور به ياد مي‌آيد؛ وقتي كه اشكان دژاگه با ضربه سر دروازه رومرو را تهديد كرد و گزارشگر بازي از شدت ذوق فرياد مي‌زد چقدر خوبيم ما!
با اين وصف همه جملات درباره اين بازي را مي‌توان در صحنه‌اي خلاصه كرد كه ليونل مسي در لحظات پاياني بازي، زهر خودش را به تيم ايران ريخت و با يك ضربه دقيق مقاومت حقيقي را شكست تا بازيكنان ايران دو دستي بر سر خود بكوبند. تيم ايران در اين بازي كه خيلي‌ها آن را از پيش بازنده مي‌دانستند، با تركيبي دفاعي به ميدان رفت و توانست مسي و يارانش را به دردسر بيندازد. تيم ايران در اين بازي موقعيت‌هاي مناسبي هم داشت و حتي به عقيده بعضي كارشناسان داوري، يك خطاي پنالتي براي اين تيم هم گرفته نشد تا نهايتا پس از پايان بازي با نتيجه يك بر صفر، مردم ايران از شادي همين باخت به خيابان بيايند و به تحسين تيم ملي بپردازند. البته شاگردان كي‌روش در بازي سوم مقابل بوسني كاملا برعكس بازي‌هاي قبل بودند و با باخت سه بر يك به نقطه پايان خود در برزيل رسيدند.

ايران- اسپانيا؛ شب سخت ماتادورها
وقتي در بازي مقابل اسپانيا ضربه سر مهدي طارمي به بيرون رفت تا آه از نهاد ايراني‌ها بلند شود، مي‌شد به راحتي فهميد كه تيم ايران در اين دوره به گونه‌اي عمل كرده كه بدبين‌ترين هوادار تيم هم به شگفتي‌سازي‌اش مقابل بزرگان و صعود از گروه نيم نگاهي دارد.
تيم ملي فوتبال ايران كه در جام جهاني 2014 نشان داده بود علاقه زيادي به بازي دفاعي به خصوص مقابل تيم‌هاي بزرگ دارد، در مقابل اسپانيا هم با همين استراتژي به ميدان رفت؛ شاگردان كي‌روش در اين بازي يك دفاع چند لايه و عميق را به نمايش گذاشتند كه موفق شد سيستم تيكي تاكاي اسپانيا را از كار بيندازد. از سوي ديگر تيم ايران در بازي در چند صحنه حتي شانس گلزني به رقيب بزرگ را هم داشت، اما بي‌دقتي بازيكنان باعث شد اين موقعيت‌ها از دست برود هرچند كه يك گل ايران هم آفسايد اعلام شد. با اين وجود تيم ايران در اين بازي با تك گل ديگو كاستا شكست خورد تا با سه امتياز در جدول تنه به تنه اسپانيا بزند و براي اولين‌بار جزو مدعيان صعود از گروه خود باشد. در نهايت تيم ايران در بازي آخر به تساوي يك بر يك مقابل پرتغال رسيد تا از صعود باز بماند و با كسب 4 امتياز، بهترين نتيجه تاريخ خود در جام‌هاي جهاني را كسب كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون