• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

نمايشگاه صادق بريراني در صبا

موسسه صبا تا پايان آذرماه ميزبان نمايشگاهي از آثار صادق بريراني در 99 سالگي اين هنرمند است. در اين نمايشگاه آثار جديد بريراني با عنوان «سيمرغ» نيز به نمايش درآمده‌اند. او براي خلق اين آثار از تكنيك چاپ سيلك بهره برده و با استفاده از نوشته‌هاي عطار، سيمرغ را ترسيم كرده است و در نهايت تابلوي سي و يكم به يك «سيمرغ» مي‌رسد.
صادق بريراني از پيشكسوتان و بزرگان جامعه هنرهاي تجسمي است و علاوه بر رشته‌هايي مانند گرافيك، در رشته‌هايي از جمله نقاشي و نقاشيخط به صورت حرفه‌اي فعاليت كرده است. او از نخستين كساني است كه در رشته گرافيك در شكل امروزي و مدرن فعاليت داشته است. بيشترين فعاليت‌هاي بريراني در گرافيك در حوزه‌هاي فرهنگي مانند تئاتر، موسيقي و مراسم‌هاي تالار رودكي بوده است.
بريراني از سال ۱۳۶۰ در دانشگاه‌هاي تهران گرافيك تدريس كرده است. او داور دوسالانه گرافيك برنو، چكسلواكي در ۱۳۵۵ و دوسالانه طراحي گرافيك تهران در ۱۳۷۱ بوده و در نمايشگاه‌ها و دوسالانه‌هاي بسياري شركت كرده است.
با وجود اينكه در دوران تحصيل، تاثير زيادي از هنر اروپا و امريكا گرفت، ولي به بيان هنري ايراني خود وفادار ماند. آثار وي در عين حال كه از هنر خوشنويسي قديمي ايراني ريشه مي‌گيرند، به گونه‌اي از نقاشي معاصر كه «نقاشي حركتي» ناميده مي‌شود نيز تمايل دارند. او شيوه‌اي در خوشنويسي دارد كه خاص خود اوست و بر مبناي حركت آزاد قلم‌مو و برهم‌ريختن كامل تناسبات و ساختارشكني براي دستيابي به الفبايي جديد است. بريراني معتقد است كه فرم ظاهري كلمات تداعي‌كننده معنا و مفهوم هستند و پلي بين درون مفاهيم با دنياي خارجند. تلفيق نقاشي، گرافيك و شعر مشخصه عمده كارهاي اوست. وي به اصل بيان خودانگيخته و نشان‌گذاري‌هاي اتوماتيك هنري نزديك مي‌شود كه روش سوررئاليست‌هاست، ولي نگرش او اصالتي شرقي دارد و مبتني بر تعمق و نظاره است كه از فلسفه شرق نشات مي‌گيرد.
اين نمايشگاه از چند بخش تشكيل شده است؛ در بخش نخست آثار جديد او با عنوان «سيمرغ» به نمايش درآمده است. در گالري بعدي آثار گرافيك او كه در دهه ۳۰ و ۴۰ خلق كرده به نمايش درآمده اين مجموعه با كمك گرفتن از موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه گرافيك ايران و مجموعه شخصي خودشان و مجموعه‌داران گردآوري شده است. اين نمايشگاه با اهتمام و همكاري پژوهشكده فرهنگستان هنر و محمدعلي رجبي برگزار شده است. گالري بعدي مربوط به آثار نقاشي و نقاشيخط استاد بريراني است. بخش پاياني اين نمايشگاه به آثاري كه در مجله «هنر و مردم» منتشر شده، اختصاص داده شده است. صادق بريراني مدير هنري مجله «هنر و مردم» بود.
 آگاهي‌هاي علمي و عملي در نقاشي و گرافيك توانايي‌هايي به استاد بريراني داده كه توانسته سير و سلوك كند. استاد بريراني يكي از هنرمنداني است كه به زمينه‌هايي از گرافيك كه در ايران رايج نبود، توجه كرد. او يكي از هنرمنداني است كه نتايج درخشان هنري به دست آورده است.
نمايشگاه آثار استاد صادق بريراني تا پايان آذرماه همه روزه ‌جز ايام تعطيل، از ساعت ۱۰ تا ۱۸، در موسسه فرهنگي و ‌هنري صبا برپاست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون