• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5359 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر

با گذشت سه ماه از تكليف دولت، هنوز خبري از كالابرگ الكترونيك نيست

دولت براي اجراي كالابرگ پول ندارد؟

قرار بود در شهريوري كه گذشت، يارانه در شكل و شمايل جديد يعني كالابرگ الكترونيك به دست مردم برسد، با اين وجود وعده پشت وعده شنيده شد، اما خبري از اجرا نبود. حالا در حالي كه رسانه‌ها از خبر مهم خاندوزي درباره كالابرگ نوشته‌اند، دوره آزمايشي اين طرح از روزهاي آينده كليد مي‌خورد و پس از آن بايد منتظر ماند و ديد براي اجراي كامل آن چه تصميمي گرفته مي‌شود. همين موضوع اين احتمال را تقويت كرده كه دولت كه به گواه عده‌اي نه پول دارد و نه زيرساخت لازم را مهيا كرده، به انتظار بودجه نشسته تا در نهايت همان يارانه نقدي كماكان به عنوان ميهمان پر سروصداي اقتصاد خانوار ايراني باقي بماند.
قرار بود اگر دولت ارز 4200 توماني را كه حواشي متعددي به دنبال داشت، كنار بگذارد مابه‌التفاوت آن را به صورت كالابرگ به مردم بدهد. همچنين مجلس اين نهاد را موظف كرد تا قيمت كالاهاي اساسي و دارو به نرخ شهريورماه سال قبل برگردد. اما با اينكه دولتي‌ها زمان‌هايي را براي اجراي اين طرح اعلام مي‌كردند، زمزمه‌هايي از مجلس شنيده مي‌شد كه دولت اراده‌اي براي انجام آن ندارد.
 با اين حال، به تازگي احسان خاندوزي، وزير اقتصاد با بيان اين نكته كه اجراي سياست كالابرگ مشكلي در زمينه تامين مالي ندارد و با توجه به اينكه جمعيت زيادي از كشور را دربرمي‌گيرد، دولت بايد از نظر زيرساخت فني مطمئن مي‌شد، گفت: «تغيير مديريت در وزارت كار در اجراي اين پروژه تاخير انداخت، ولي وزارت كار اجراي آزمايشي ديگري را در يكي از استان‌هاي جنوبي در برنامه دارد و بعد براي اجرا در سراسر كشور اقدام خواهيم كرد.
 اين دوره آزمايشي حداكثر تا يك ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نتيجه اعلام خواهد شد.»
اما در حالي خاندوزي خبر داده كه دولت مشكلي در تامين مالي جهت اجراي كالابرگ ندارد كه پيش‌تر گفت‌وگويي با جعفر قادري، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس انجام داديم كه به صراحت اعلام كرد علت وقفه در اجراي كالابرگ اين است كه دولت پول ندارد. او در عين حال نسبت به نبود سازگاري ميان برخي احكام و منابع بودجه كل كشور گلايه كرد و در اين باره افزود: در طرح كالابرگ به موضوع بازگشت قيمت‌ها به شهريور ۱۴۰۰ اشاره شده، اما آيا منابع بودجه پاسخگو است؟ در اين زمينه بايد منابعي فراتر از بودجه پيش‌بيني شود.

نبود زيرساخت، مانع اصلي اجراي كالابرگ
در سخنان خاندوزي به موضوع نبود زيرساخت هم برمي‌خوريم كه پيش‌تر بارها از زبان دولتمردان شنيده بوديم. در همين زمينه هم شهريورماه امسال، محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينكه دولت گزارشي از زيرساخت‌هاي پايگاه رفاه جامع ايرانيان به ما ارايه نداده است، اين موضوع را يكي از موانع اجراي كالابرگ دانسته بود. ظاهرا اطلاعات پايگاه رفاه جامع ايرانيان ناقص بوده است. پورابراهيمي همچنين به اين نكته اشاره كرد كه بيش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هايي كه بايد به پايگاه رفاه جامع ايرانيان اطلاعات دهند، اين كار را انجام ندادند و هيچ خط ارتباطي با پايگاه رفاه ايرانيان ندارند.

يارانه نقدي ادامه مي‌يابد؟
حالا با توجه به اينكه وزير اقتصاد باز هم اعلام كرده قرار است دوره آزمايشي اجراي كالابرگ به مدت يك ماه طول بكشد، اين احتمال قوت گرفته كه دولت به انتظار بودجه نشسته تا به سياست اختصاص يارانه نقدي ادامه دهد. در اين باره هم قادري، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به تجارت‌نيوز گفته بود كه در صورت منتفي شدن كالابرگ، مجلس طرح حمايتي ديگري را پيشنهاد نمي‌كند و سياست يارانه نقدي ادامه پيدا خواهد كرد. اين در حالي است كه چندي پيش در گزارشي با يك ضرب و تقسيم ساده به اين نكته رسيديم كه الان ارزش يارانه نقدي به 100 هزار تومان رسيده و در عين حال اين سفره مردم است كه هر روز كوچك و كوچك‌تر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون