• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5364 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر

معاون وزير خارجه پاكستان به افغانستان سفر كرد

ديدار حنا رباني با وزير خارجه طالبان در كابل

حنا رباني‌كهر، معاون وزير خارجه پاكستان، روز سه‌شنبه در راس يك هيات دولتي، به كابل وارد شد. اعضاي هيات پاكستاني در اين سفر با اميرخان متقي، وزير خارجه طالبان و برخي ديگر از اعضاي كابينه اين گروه ديدار مي‌كنند. گفته مي‌شود اهداف سفر حنا رباني، بر موضوع‌هاي امنيتي، اقتصادي و آموزشي متمركز است. به گزارش ايسنا به نقل از اينديپندنت، دفتر مطبوعات وزارت خارجه پاكستان اعلام كرد كه حنا رباني در سفر يك‌ روزه‌ خود به كابل، با طالبان درباره مسائل سياسي مذاكره مي‌كند. بنا به گزارش اين دفتر، در اين سفر درخصوص روابط دوجانبه ازجمله همكاري در زمينه‌هاي آموزشي، تجارت و سرمايه‌گذاري، ارتباطات منطقه‌اي، تماس‌هاي مردمي و مسائل مربوط به امنيت منطقه گفت‌وگو خواهد شد.  در بيانيه وزارت خارجه پاكستان آمده است: «پاكستان به عنوان دوست و همسايه افغانستان، مجددا بر همبستگي پايدار خود با مردم افغانستان تاكيد خواهد كرد؛ به‌ ويژه از طريق تلاش‌هايش براي كاهش بحران انساني در افغانستان و ايجاد فرصت‌هاي واقعي براي شكوفايي وضعيت اقتصادي مردان، زنان و كودكان افغان.» عبداللطيف نظري، معاون وزارت اقتصاد طالبان و هياتي از سفارت پاكستان در فرودگاه كابل از حنا رباني استقبال كردند. او از فرودگاه به مقر وزارت خارجه طالبان رفت. تلويزيون ملي افغانستان ويديويي از ديدار مقام‌هاي طالبان به رهبري اميرخان متقي با هيات پاكستاني به رهبري حنا رباني كهر، منتشر كرد اما درباره موضوع‌هاي مورد بحث در اين ديدار، توضيح خاصي ارايه نداد. با اين حال، وزارت خارجه پاكستان اعلام كرد كه اگر ملاقات حنا رباني در كابل موفقيت‌آميز باشد، زمينه سفر بلاول بوتو زرداري، وزير خارجه پاكستان، به كابل نيز فراهم خواهد شد. براساس بيانيه وزارت خارجه پاكستان، قرار است هيات پاكستاني به رهبري حنا رباني كهر، نگراني‌هاي پاكستان را در مورد تشديد حملات تروريستي عليه نيروهاي امنيتي پاكستان از منشا افغانستان را به مقام‌هاي طالبان منتقل كنند. سخنگوي طالبان در صفحه توييترش هدف از اين سفر را بحث روي روابط سياسي و اقتصادي افغانستان و پاكستان عنوان كرده است. وزارت خارجه طالبان گفته است كه متقي در اين ديدار در مورد رهايي افغان‌هاي محبوس در پاكستان، سهولت در رفت و آمد مسافرين و تسريع تجارت و ترانزيت با رباني كهر گفت‌وگو كرده است. در اين اعلاميه آمده است: «متقي در ‌مورد آغاز پروژه‌هاي تاپي، خط آهن و ساير پروژه‌هاي بزرگ ابراز آمادگي نمود و موقف طالبان را در قبال روابط سياسي، رشد اقتصادي ‌و امنيت اظهار نمود.» براساس اعلاميه وزارت خارجه طالبان، هيات پاكستاني به رفتار خوب با مهاجرين افغان، تسهيل رفت‌وآمد و حل مشكلات مربوط به ويزا وعده همكاري داد و افزود كه در راستاي تقويت ‌و توسعه تجارت و ترانزيت با افغانستان گام‌هاي لازم برخواهند داشت. خانم كهر بعد از وزير خارجه دومين مقام ارشد وزارت خارجه پاكستان است. محمد صادق خان نماينده خاص پاكستان در امور افغانستان او را در اين سفر همراهي مي‌كند. 
اين سفر دقيقا در بحبوحه اعلام لغو آتش‌بس ميان تحريك طالبان پاكستان و دولت اين كشور صورت گرفت. تحريك طالبان پاكستان كه تابستان گذشته با ميانجي‌گري طالبان و شبكه حقاني، با دولت پاكستان به آتش‌بسي نامحدود متعهد شد، اكنون اعلام كرده است كه ديگر به اين آتش‌بس پايبند نخواهد بود. البته در مدت آتش‌بس هم دو طرف بارها با هم درگير شدند و تحريك طالبان پاكستان همچنان به حمله به ايست‌بازرسي‌هاي نظاميان پاكستاني ادامه داد. در بيشتر از يك سال گذشته و با سلطه طالبان بر افغانستان، ميزان حملات نيروهاي تحريك طالبان به پاكستان به ‌شدت افزايش يافت. دولت پاكستان بارها در مجامع جهاني، نگراني خود را از تقويت گروه‌هاي تروريستي در داخل خاك افغانستان اعلام كرده است.
براساس گزارش‌ مراكز پژوهشي، گروه تحريك طالبان پاكستان كه در شرق افغانستان مستقرند، از فروش اسلحه و تجهيزات جامانده امريكايي سود زيادي برده‌اند و از طرفي، به دليل داشتن حمايت طالبان افغانستان، براي جولان در خاك افغانستان و حمله از آن طريق به پاكستان، فضاي  بيشتري  يافته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون