• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5364 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر

انديشه‌هاي تدافعي كي‌روش فرصت تاريخ‌سازي را از ايران گرفت

ميليون‌ها آه و افسوس...

گروه ورزش

تيم ملي ايران شب گذشته در دور سوم مرحله گروهي جام جهاني از ساعت 30: 22 به وقت تهران در ورزشگاه الثمامه با قضاوت متئو لائوز اسپانيايي به مصاف ايالات متحده رفت. ملي‌پوشان فوتبال كشورمان پيش از اين ديدار با كسب يك برد و تحمل يك باخت در رده دوم جدول قرار داشتند و حريف با دو تساوي سوم بود.
كي‌روش سرمربي تيم ملي براي بازي شب گذشته همان تركيب بازي با ولز را به زمين فرستاد با اين تفاوت كه بيرانوند به جاي سيدحسين حسيني درون دروازه ايران قرار گرفت. بيرانوند به دليل مصدوميت در بازي با انگليس بازي با ولز را از دست داده بود.
بازي با برتري ايالات متحده آغاز شد و شاگردان برلهارتر به جز حمله‌اي كه بچه‌ها در همان ابتداي كار طرح‌ريزي كردند در تمام طول 45 دقيقه نيمه نخست صاحب توپ و ميدان بودند. از همان لحظات نخست هم مي‌شد به راحتي فهميد كه استرات‍ژي سرمربي تيم ملي دفاع و استفاده از ضد حمله است. تفكرات دفاعي كي‌روش گرچه به نظر كارآمد مي‌رسيد اما مانع از آن شد كه بچه‌ها بتوانند حمله قابل توجهي روي دروازه امريكا ببرند.  از اواسط نيمه دوم امريكا تمركز حملاتش را روي سمت چپ خط دفاعي ايران گذاشت، جايي كه ميلاد محمدي حضور داشت. در دقيقه 38 روي جاماندن محمدي و حضور بي‌ثمر مهدي طارمي در آن نقطه سرجينيو دست مدافع ميلان ايتاليا در محوطه جريمه ايران صاحب توپ شد و با يك ضربه سر توپ را در دهانه دروازه براي كريستين پوليشيچ مهيا كرد و اين بازيكن كه در چلسي انگليس توپ مي‌زند دروازه ايران را گشود.
در ادامه باز هم شاگردان كي‌روش موفق نشدند نبض بازي را در اختيار بگيرند و البته امريكا روي يك حمله از عمق خط دفاعي ايران به گل دوم رسيد كه كمك‌داور اين گل را آفسايد اعلام كرد. در اين نيمه ميلاد محمدي به دليل مصدوميت از زمين بازي بيرون رفت و جاي خود را به علي كريمي داد. به اين شكل احسان حاج‌صفي به سمت چپ خط دفاعي رفت و كريمي جاي او را در مركز ميدان گرفت. 
در نهايت نيمه نخست با برتري يك بر صفر امريكا به پايان رسيد در حالي كه تيم ايران حتي نتوانست يك شوت به سمت دروازه حريف روانه كند. آمار صفر شوت به سمت دروازه و صفر شوت در چارچوب در پايان اين نيمه مقابل نام ايران درج شد. 
در نيمه دوم تيم ايران با يك تعويض وارد زمين شد. سامان قدوس جاي سردار آزمون را در تركيب تيم ملي گرفت تا باز هم ثابت شود انديشه‌هاي هجومي كي‌روش شكل عجيب و غريبي دارد. 
در طول 45 دقيقه دوم تيم ايران از لحاظ مالكيت توپ شرايط بهتري داشت اما در خلق موقعيت ناكام مي‌ماند. تنها چند موقعيت نصفه و نيمه روي دروازه تيم ملي امريكا ايجاد شد. در ادامه سرمربي پرتغالي چند تعويض ديگر هم انجام داد. ابوالفضل جلالي به جاي احسان حاج‌صفي و مهدي ترابي به جاي احمد نوراللهي وارد زمين شدند. همچنين كريم انصاري‌فرد هم به جاي علي قليزاده وارد زمين شد.
با اين حال گويا تعويض تنها حربه سرمربي تيم ملي بود و عملا در آهنگ بازي و خلق موقعيت هيچ تغييري به وجود نيامد. در حالي كه تيم ملي در آستانه صعود به دور بعدي جام جهاني قرار داشت و تنها با كسب يك تساوي راهي دور بعد مي‌شد انديشه‌هاي تدافعي مستر سي‌كيو اين فرصت طلايي را از فوتبال ايران گرفت. در نهايت بعد از ثبت 9 دقيقه وقت اضافه كه البته همراه با يك خلق موقعيت براي ايران بود متئو لائوز سوت پايان بازي را به صدا درآورد تا آرزوهاي ميليون‌ها ايراني دفن شود. 
تيم ملي ايران باز هم در دور گروهي جام جهاني حذف شد. بعد از يك شكست سنگين از انگليس و يك برد مقابل ولز و در نهايت باخت در ديداري كه از هر حيث براي ايران و ايراني‌ها مهم بود اما كي‌روش نتوانست از پس اين ماموريت مهم بربيايد. اين در حالي است كه او دقيقا براي نتيجه گرفتن مقابل انگليس و امريكا جاي اسكوچيچ را گرفته بود و در نهايت به هر دو تيم  باخت. 
به هر ترتيب جام جهاني 2022 با موجي از حسرت و اندوه براي مردم ايران به پايان رسيد. براي آنهايي كه تا لبه خوشبختي رفتند و ناكام برگشتند. براي آنها كه از روز بازي با ولز رويا‌پردازي كرده بودند كه با كسب حداقل يك تساوي كار تمام است. براي آنها  كه بعد از پايان بازي‌هاي گروه نخست كه با صدرنشيني هلند همراه بود به بازي با هلند در مرحله يك هشتم نهايي فكر مي‌كردند. همه اين اميدها در حسرت يك گل بر باد رفت. 
در روزهاي آينده مي‌شود مدت‌ها به اين بازي پرداخت و انديشه‌هاي كارلوس كي‌روش را به چالش كشيد. آنچه هرگز تغييري نخواهد كرد نتيجه‌اي است كه روي اسكوربرد ورزشگاه الثمامه به ثبت رسيد. اشك‌هايي است كه از چشم هواداران تيم ملي جاري شد و باختي كه آوازه‌اش تا سال‌ها باقي خواهد ماند. درست مثل برد ايران در جام جهاني 98 كه تا همين امروز زنده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون