• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5366 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ آذر

چند نكته درباره سفر آقاي رييسي به كردستان

الياس حضرتي

سفرهاي استاني رييس‌جمهور اصولا و به ذات، كار پسنديده‌اي‌است حتي اگر بسياري از دوستان و هم‌طيفان فكري و جناحي بنده با آن مخالفت داشته باشند و آن را تبليغاتي و بي‌نتيجه و سطحي بپندارند. يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي سفرهاي استاني خروج از كاناليزه شدن است. در تاريخ و در جهان هم وجود داشته است كه رهبران يا روساي جمهور، به شكلي بسيار نامحسوس كاناليزه مي‌شوند يعني فقط از مسيرهاي خاص به آنها خبرها داده مي‌شود و مطالب رسانه‌ها هم حتي گزينشي در قالب بولتن‌هايي به آنها ارايه مي‌شود. سفرهاي استاني تكميل‌كننده فعاليت رسانه‌هاي آزاد است. تجربه رودررو با مردم و شنيدن مصائب زندگي و معضلات‌شان دستاوردي دوسويه دارد. اين ديدارها هم به مردم يادآوري مي‌كند كه رييس‌جمهور خادم آنهاست و هم به رييس‌جمهور يادآوري مي‌كند كه مردم فقط قشرهاي تريبون‌دار نيستند. با اوصافي كه ذكر شد، نفس سفرهاي استاني مقامات اجرايي بالاخص رييس‌جمهور درخور توجه است و در اين دوره خاص، اين سفر خاص به مراتب اولي از اهميت بيشتري نيز برخوردار است. علاوه بر اهميت افتتاح پروژه آبرساني به مناطق كم‌آب كه در نوع خود خوب و به ‌موقع بود، انتظار مي‌رفت ايشان در بين مردم به شكلي غير گزينشي و با هدف شنيدن خواسته‌هاي بحق‌شان بدون هيچ مانعي، ولو كه توام با خشم و رنجديدگي و زبان تند باشد حضور به هم ‌مي‌رسانيد و با صبوري و سينه فراخ گوش جان مي‌سپرد و خيلي فوري با دستور صريح و اقدامات عاجل درصدد دلجويي از آسيب‌ديدگان حوادث اخير برآمده و پيشنهاد چهارگانه هيات اعزامي رهبري به سيستان را در كردستان هم پياده و اجرا مي‌كرد، تا اين سفر حالت تشريفاتي و صوري به خود نگيرد. اي كاش جناب رييسي در همين سفر انتصاب مديران بومي كرد اهل سنت را در دستور قرار مي‌داد كه جزو خواسته‌هاي بحق اين مناطق است و در قدم بعدي امكان حضور اهل سنت در قدرت در سطحي ملي هم فراهم شود. 

جا دارد ايشان بلافاصله دستور اعزام هياتي اجرايي متشكل از بازرگانان و توليد‌كنندگان و كارآفرينان خصوصي، خصولتي و دولتي را به كردستان صادر كند تا فضايي براي سرمايه‌گذاري كه در دل خود اشتغالزايي را هم دارد فراهم شود و همچنين هيات مذكور گزارش پيشرفت را مستقيما به شخص رييس‌جمهور يا معاون اول اعلام كنند.
و در وهله آخر كميته‌اي با رياست معاون اول ترتيب دهد كه با برنامه‌ريزي بخش ديگري از خواسته‌هاي مردم عزيز كردستان كه تقويت زيرساخت‌هاي توسعه و گسترش ظرفيت‌هاي مادي و معنوي نظام اقتصادي- اجتماعي به جبران كاستي‌ها و كمبود سرمايه‌گذاري در گذشته با رويكرد تبعيض مثبت است را در ميان‌مدت انجام و بخش ديگر كه تعريف يا بازتعريف سياست‌هاي استراتژيك نظام سياسي در خصوص چرايي و چگونگي توسعه در همه عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي با نگاهي غيرامنيتي در اين مناطق را با برنامه‌ريزي دقيق در بلندمدت به سرانجام رساند و با نگاه ويژه موانع احتمالي را سريعا رفع كند.
ما به عنوان رسانه، آمادگي بازتاب شفاف و واقعي پيشرفت‌هاي احتمالي در اين مناطق را نيز خواهيم داشت و در صورت تعلل و ديركرد مديران، نقدهاي برّايي را منتشر خواهيم كرد.
اميدوارم اين سفر شروع دوباره و پرانگيزه‌اي براي شخص رييس‌جمهور در راستاي برقراري ارتباط با طيف وسيع و متنوع اقشار جامعه ايران باشد تا با شناسايي دقيق و واقعي مطالبات بتواند از حجم نارضايتي‌ها بكاهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون