• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5367 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر

راهبرد تسليحاتي امارات تغيير كرده است

متنوع كردن منابع، كاهش وابستگي به امريكا و توليد فناوري

 گزارش‌هاي مربوط به قراردادهاي تسليحاتي امارات نشان مي‌دهد كه اين كشور راهبرد استقلال تسليحاتي از امريكا و منتقل كردن فناوري‌هاي تسليحاتي به داخل را پيش گرفته است. به گزارش «الخليج الجديد» يك پژوهشكده متخصص امور كشورهاي شوراي همكاري در واشنگتن با انتشار گزارشي تاكيد كرد كه امارات در خريد تجهيزات دفاعي و نظامي رويكرد تازه‌اي را پيش گرفته است كه شامل متنوع كردن منابع و كاهش وابستگي به امريكا و انتقال فناوري و رفتن به سمت توليد مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، در 9‌ماه اخير امارات قراردادهاي تسليحاتي بزرگي با فرانسه، كره جنوبي، چين، اندونزي، تركيه و اسراييل امضا كرد كه نشان مي‌دهد امارات سياست خود در خريد تسليحات را پيچيده‌تر كرده و سراغ امكان انتقال فناوري و استقلال و منافع اقتصادي و سياسي رفته است.
امارات در ماه ژانويه 2021 دو هواپيماي تجسسي GlobalEye از يك شركت سوئدي به مبلغ يك ميليارد دلار خريداري كرد. در دسامبر سال گذشته نيز 80 جنگنده رافال و 12 بالگرد نظامي به مبلغ 19 ميليارد دلار از فرانسه خريداري كرد. يك ماه بعد از آن بزرگ‌ترين قرارداد تسليحاتي تاريخ كره جنوبي را امضا كرد كه به موجب آن سامانه موشكي زمين به هواي KM-SAM را به مبلغ 3.5 ميليارد دلار خريداري كرد. در فوريه امسال نيز اعلام كرد كه 12 هواپيماي جنگي سبك با امكان افزايش 36 فروند به آن از چين خريداري مي‌كند. در ماه ژوييه نيز قراردادي با اندونزي براي ساخت كشتي نظامي با اندونزي بست.
در سپتامبر گذشته نيز «رويترز» خبر داد كه تركيه 20 پهپاد بيرقدار TB2 به امارات فروخته و امارات در حال مذاكره براي خريد پهپادهاي بيشتر از تركيه تا حد 120 فروند است. از سوي ديگر، اعلام شد كه اسراييل نيز با فروش سامانه پدافند هوايي اسپايدر به امارات موافقت كرده است. آنها همچنين در توليد شناورهاي بدون سرنشين هم همكاري مي‌كنند. همه اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه امارات با متنوع كردن منابع خريد سلاح خود در پي تحقق استقلال به خصوص در برابر امريكاست كه بارها در فروش تسليحات به امارات ترديد نشان داده است. علاوه بر اين، برخي تسليحات امريكا پيش از استفاده نياز به دريافت مجوز از امريكا دارد اما اكثر كشورهاي ديگر در صورت فروش و تحويل سلاح ديگر نظارتي بر نحوه استفاده از آن ندارند. نكته ديگري كه نشان‌ مي‌دهد امارات در پي استقلال راهبردي در عين خودداري از برانگيختن حساسيت امريكاست، آن است كه همه كشورهايي كه امارات با آنها براي خريد تسليحات قرارداد بسته از متحدان امريكا هستند. همچنين موضوع انتقال فناوري از مسائل مهمي است كه به فهم قراردادهاي تسليحاتي امارات كمك شاياني مي‌كند. در اين راستا، امارات يادداشت تفاهمي با كره جنوبي براي همكاري در عرصه فناوري‌هاي دفاعي از جمله توسعه سامانه‌هاي دفاعي امضا كرده است. در ماه آوريل گذشته، آژانس توسعه دفاعي كره جنوبي دفتري در ابوظبي افتتاح كرد و بر اساس گزارش‌ها يك تيم راهبردي ميان وزارتخانه‌هاي دفاع دو كشور براي تعريف پروژه‌هاي مشترك صنايع نظامي تشكيل شده است.در مورد تركيه نيز منابع خبري تاكيد كردند كه دو كشور در حال مذاكره براي توليد برخي قطعات پهپاد بيرقدار در امارات هستند. شركت دفاعي «ايدج» هم كه دفتر مركزي آن در ابوظبي است در شراكت خود با شركت صنايع فضايي اسراييل در حال انتقال فناوري توسعه سيستم‌هاي ضدپهپادي و ضدشهپادي است.
شركت‌هاي بزرگ نظامي فرانسه از جمله Thales وSafran وMBDA نيز دفاتري در ابوظبي راه انداخته‌اند كه در عرصه توليد رادار و سيستم‌هاي الكترونيكي و مهندسي موشكي فعاليت مي‌كند. موفقيت اينگونه قراردادها و تحقق اهدافي كه امارات از آنها دنبال مي‌كند مي‌تواند به تقويت استقلال تسليحاتي اين كشور بينجامد هرچند بايد ديد كه ابوظبي چگونه در روابط خود با امريكا اين مساله را مديريت مي‌كند. از سوي ديگر، اين برنامه مي‌تواند موجب شكل‌گيري جرياني شود كه طي آن كشورهاي كوچك‌تر و متوسط با تكيه بر يكديگر از وابستگي تسليحاتي به يك كشور بزرگ رها شوند.
 ترجمه: ميدل ايست نيوز


در سپتامبر گذشته نيز «رويترز» خبر داد كه تركيه 20 پهپاد بيرقدار TB2 به امارات فروخته و امارات در حال مذاكره براي خريد پهپادهاي بيشتر از تركيه تا حد 120 فروند است. از سوي ديگر، اعلام شد كه اسراييل نيز با فروش سامانه پدافند هوايي اسپايدر به امارات موافقت كرده است آنها همچنين در توليد شناورهاي بدون سرنشين هم همكاري مي‌كنند. همه اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه امارات با متنوع كردن منابع خريد سلاح خود در پي تحقق استقلال به خصوص در برابر امريكاست كه بارها در فروش تسليحات به امارات ترديد نشان داده است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون