• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5367 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر

جشن خروج مانشافت از جام جهاني گرفته شد

تمسخر بازيكنان آلمان توسط قطري‌ها!

فاطمه  ابراهيمي

كارشناسان تلويزيون قطر بعد از حذف تيم ملي آلمان از جام جهاني، واكنش آنها نسبت به تبعيض‌هاي جنسيتي را به سخره گرفتند. به گزارش «روزنامه اعتماد» و به نقل از نشريه سي‌ان‌ان، كارشناسان شبكه الكاس قطر در واكنش به حذف تيم ملي آلمان از جام جهاني، با تقليد حركت بازيكنان اين تيم در حمايت از اقليت‌هاي جنسي و حقوق بشري، سعي كردند كه آنها را به سخره بگيرند. روز پنجشنبه ويديويي در صفحه توييتر اين شبكه منتشر شد كه در آن جمال مبارك فوتباليست سابق كويت را نشان مي‌دهد كه با دست چپ دهان خود را مي‌پوشاند و با دست راست خداحافظي مي‌كند، او در ادامه از عصام الحضري، دروازه‌بان سابق مصري و تحليلگر سابق مصري مي‌خواهد كه او را در انجام اين حركت همراهي كند. اندكي بعد نيز الحداري و ديگر كارشناسان طوري دهان خود را مي‌پوشانند و خداحافظي مي‌كنند كه ظاهرا در جشن خروج آلمان از جام جهاني شركت كرده‌اند. اين اقدام كارشناسان فوتبال قطر در تقليد از حركتي است كه بازيكنان تيم ملي آلمان در واكنش به ممنوعيت بستن بازوبندهاي رنگين كماني در حمايت از اقليت‌هاي جنسي انجام دادند و اين واكنش در نخستين مسابقه تيم ملي آلمان برابر ژاپن توسط بازيكنان اين تيم رقم خورده بود، ژستي كه نشان‌دهنده سركوب تيم‌ها در حمايت از مشكلات حقوق بشري و اقليت‌هاي جنسي بود. آلمان ديدار نخست خود را در كمال ناباوري به ژاپن واگذار كرد و پيروزي برابر كاستاريكا و تساوي برابر اسپانيا براي صعود آنها به مرحله بعد از جام جهاني كافي نبود و سرانجام ژرمن‌ها با كسب ۴ امتياز از سه مسابقه از صعود به دور حذفي رقابت‌ها جا ماندند.

جمال مبارك در برنامه الكاس گفت: خداروشكر امشب آلمان از جام جهاني حذف مي‌شود و به جز اين تيم هر تيم مسلماني، ژاپن يا هر كشور ديگري به دور بعد صعود كند بهتر است و آنها زودتر بايد قطر را ترك كنند. اين بخش در برنامه المجلس به ميزباني خالد جاسم مجري قطري و با حضور تحليلگران فوتبال عرب از جمله مبارك، الحضري و يونس محمود بازيكن سابق عراقي پخش شد.
پس از تساوي يك-يك آلمان مقابل اسپانيا در يكشنبه گذشته، جاسم در يكي از اپيزودهاي اين برنامه گفت كه از اعتراض بازيكنان آلمان شوكه شده است.
او گفت: «شما (آلماني‌ها) بايد به آداب، سنت‌ها، فرهنگ و مذهب ما احترام بگذاريد، همان‌طور كه ما به آداب، سنت‌ها و فرهنگ شما احترام مي‌گذاريم. وقتي به آلمان يا جاهاي ديگر مي‌رويم، به قوانين احترام مي‌گذاريم و به هر چيزي كه براي جامعه آنجا عزيز و محترم است احترام مي‌گذاريم.»
اما آلماني‌ها در هفته گذشته طي يك رشته توييت به اين سخنان كارشناسان قطري واكنش نشان دادند و گفتند:« اين حركت ما يك بيانيه سياسي نبود، مسائل حقوق بشري غيرقابل مذاكره است. اين بايد بديهي تلقي شود، اما متاسفانه هنوز اين‌طور نيست. به همين دليل است كه اين پيام براي ما بسيار مهم است. اينكه بازوبند را از ما دريغ كنيد، مانند نفي صداي ماست.»
قبل از شروع مسابقات، كاپيتان‌هاي تيم‌هاي انگليس، ولز، بلژيك، هلند، سوييس، آلمان و دانمارك قصد داشتند بازوبندهايي را ببندند -كه داراي قلب راه‌راه در رنگ‌هاي مختلف براي نشان دادن همه ميراث، پيشينه، جنسيت و هويت جنسي است- قبل از هشدار فيفا بازيكنان اگر اين كار را مي‌كردند مي‌توانستند مشمول دريافت كارت زرد شوند، چراكه در كشور قطر هم‌جنس‌گرايي غيرقانوني است و مجازات آن حدود سه سال زندان است. با اين حال، اين كشور اصرار دارد كه «همه از حضور در اين مسابقات استقبال مي‌كنند» و در بيانيه‌اي به سي‌ان‌ان در اين ماه گفته است كه «سوابق ما نشان داده است كه به گرمي از همه مردم صرف‌‌نظر از پيشينه آنها استقبال كرده‌ايم.»
به همين دليل انجمن هواداران فوتبال در كشورهاي انگليس و ولز در واكنش به اين ممنوعيت‌ها گفته‌اند كه «احساس خيانت مي‌كنيم.» آنها همچنين در بيانيه خود به اين موضوع اشاره كرده‌اند كه از سال ۲۰۱۰ درخصوص صلاحيت قطر براي ميزباني از جام جهاني سوالاتي مطرح كرده بوديم كه همچنان بدون پاسخ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون