• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5367 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر

چند ماه بعد از بركناري مشكوك رييس فدراسيون فوتبال اتفاق افتاد

تبرئه شهاب‌الدين عزيزي‌خادم از همكاري با اسراييلي‌ها

گروه ورزش

شهاب‌الدين عزيزي‌خادم، رييس سابق فدراسيون فوتبال از اتهام همكاري با اسراييلي‌ها تبرئه شد. طبق اطلاعات رسيده به خبرنگار روزنامه اعتماد هفته گذشته در پرونده همكاري فدراسيون فوتبال با شركت اسراييلي براي شهاب عزيزي‌خادم قرار منع تعقيب صادر شد. 

پاييز سال گذشته رييس وقت فدراسيون فوتبال از عقد قرارداد با يك شركت فعال در زمينه VAR خبر داد. شهاب‌الدين عزيزي‌خادم با اشاره به اينكه تمام داوران ايراني به خاطر نگذراندن دوره كمك داور ويديويي حذف يا در حال حذف شدن از رقابت‌هاي بين‌المللي هستند و نبود اين تكنولوژي مشكلاتي در زمينه گرفتن ميزباني به وجود آورده، گفت كه با يك شركت هنگ‌كنگي به نام سيمپلي لايف simplylive براي اجاره تجهيزات VAR به توافق رسيده و در چهار بازي آينده ايران در مسير انتخابي جام جهاني ورزشگاه آزادي مي‌تواند به صورت آفلاين از اين تكنولوژي بهره ببرد و در كنار آن داوران ايراني هم آموزش ببينند. 
روز اول آبان برخي رسانه‌ها از حضور يك فرد اسراييلي در هيات‌مديره شركت هنگ‌كنگي خبر دادند. همان‌هايي كه بعدا در پروژه بركناري شهاب‌الدين عزيزي‌خادم نقش بازوي رسانه‌اي را ايفا كردند. اين مساله بلافاصله با واكنش گسترده در صداوسيما و مجلس مواجه شد. چندين پخش خبري و بخش زيادي از برنامه‌هاي ورزشي به اين مساله اختصاص پيدا كرد. نمايندگان مجلس در نطق‌هاي جداگانه و مصاحبه‌هاي متعدد رييس وقت فدراسيون فوتبال و وزير ورزش را بابت ارتباط شركت هنگ‌كنگي با يك فرد اسراييلي زير سوال بردند و خواستار پاسخگويي آنها شدند. در يكي از اين موارد احمد راستينه كه پيش از اين جزو مخالفان عزيزي‌خادم بود، گفت: «اجازه نمي‌دهيم فدراسيون فوتبال در دام شركت‌هاي اسراييلي بيفتد.»
سردار كوثري يكي ديگر از نماينده‌هاي مجلس نيز از احضار وزير ورزش و رييس فدراسيون فوتبال براي توضيح در اين زمينه خبر داد. پروژه نفوذ از طريق فوتبال در آن برهه مدام از زبان مقامات رسمي به گوش مي‌رسيد. 
نمايندگان مجلس، مجريان صداوسيما و رسانه‌هاي مخالف عزيزي‌خادم ضمن انتقاد بابت قرارداد با شركت هنگ‌كنگي سوال مي‌كردند چرا فدراسيون با شركت روسي اسلومو قرارداد نبسته است؟ فدراسيون فوتبال بلافاصله در بيانيه‌اي مفصل پاسخ انتقادات را داد كه البته مورد توجه قرار نگرفت. مواردي نظير اينكه تنها شركتي كه از ميان 15 شركت تحت لايسنس فيفا حاضر به مذاكره و همكاري با ايران شده همان شركت سيمپلي لايف است، اينكه شركت روسي نمي‌توانسته با توجه به تحريم‌ها از ساير شركت‌ها تجهيزات براي ايران بگيرد، اينكه ترك تشريفات در زمينه عقد قرارداد صورت نگرفته و اسناد آن موجود است، اينكه فدراسيون قبل از عقد قرارداد با شركت هنگ‌كنگي مساله را در هيات رييسه مطرح و با نهادهاي نظارتي و امنيتي مكاتبه كرده بود و از همه مهم‌تر مداركي كه در مورد اسراييلي بودن شركت مذكور منتشر شده بود مخدوش، غير قابل اطمينان و بر اساس صفحات جعلي در فضاي مجازي جمع‌آوري شده است. فدراسيون در اين زمينه نوشت: «مگر انعقاد قرارداد با يك شركت ثبت‌ شده در چين يا هنگ‌كنگ خلاف قانون يا به‌ منزله اسراييلي بودن آن شركت و مديران آن است؟ فدراسيون فوتبال به محض طرح شائبه اسراييلي بودن شركت و مديران آن، پيش از موج رسانه‌اي هدفمند كه به بهانه وجود مشخصات چند نفر در سايت لينكدين مطرح شده بود، به‌طور رسمي و قبل از اينكه نمايندگان آن شركت از بلژيك عازم ايران شوند، در اين‌ خصوص از مديران شركت Simply Live استعلام و مديران آن شركت اعلام كردند كه صفحات مذكور به‌ تازگي و طي روزهاي اخير در لينكدين ساخته شده‌اند و حساب‌هاي كاربري مذكور، جعلي يا فيك هستند كه عامدانه به‌ منظور تخريب اين شركت ايجاد شده‌ است! لازم به‌ ذكر است كه اين موضوع نيز به سرعت به استحضار مراجع ذي‌صلاح رسانده شد. دامنه سوءنيت مغرضان آن سايت اينترنتي داخلي تا جايي پيش رفت كه براي اثبات ادعاي دروغين خود و فريب نهادهاي قانوني كشور و مردم شريف ايران، يك صفحه وب به زبان عبري مربوط به دامنه www.simplylive.tv را مربوط به سال ۲۰۱۲ منتشر كردند در حالي كه شركت طرف مذاكره فدراسيون در سال ۲۰۱۶ ثبت شده و اولين فعاليت شركت ثبتي در دامنه مذكور در تاريخ ششم سپتامبر ۲۰۱۶ مشاهده مي‌‌شود.»
با اين حال سايه شائبه همكاري فدراسيون فوتبال و شركت اسراييلي هيچ‌گاه از روي سر فدراسيون فوتبال و رييس آن رفع نشد و در نهايت در زمستان سال گذشته و در يازدهمين ماه رياست شهاب‌الدين عزيزي‌خادم تبديل به يكي از سرفصل‌هاي استيضاح او در كنار اتهام‌هاي ديگري نظير ارتباط با جادوگر و تصرف اموال شد. اتهام‌هايي كه هرگز اثبات نشدند و صرفا در حد گفته و شنيده باقي ماند. 
غير از اتهام در فضاي رسانه‌اي، در همان پاييز سال گذشته يكي از نهادهاي امنيتي در دادسراي فرهنگ و رسانه از شهاب‌الدين عزيزي‌خادم بابت همكاري با شركت اسراييلي شكايت كرد. اين شكايت در تمام طول چند ماه گذشته در حال رسيدگي بود ولي طبق اطلاعاتي كه خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده هفته گذشته رسيدگي به اين پرونده با صدور قرار منع تعقيب براي شهاب‌الدين عزيزي‌خادم مختومه شد. 
در بخشي از حكم دادگاه كه به رويت خبرنگار اعتماد رسيده، آمده است كه فدراسيون فوتبال قبل از عقد قرارداد اطلاعي از حضور احتمالي فردي با مليت اسراييلي در آن شركت نداشته و ضمنا قبل از عقد قرارداد با آن شركت از حراست وزارت ورزش و برخي نهادهاي امنيتي استعلام گرفته بوده بنابراين مقصر شناخته نمي‌شود. ضمنا با توجه به لزوم استفاده از تكنولوژي فدراسيون فوتبال مجبور بوده با يكي از 15 شركت تحت ليسانس فيفا قرارداد ببندد، اما 14 شركت از 15 شركت به دليل تحريم‌ها حاضر به همكاري با ايران نبودند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون