• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5367 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ آذر

كتاب‌هايي‌ از روب گري‌يه و بالزك

رمان «ژلوزي» اثر آلن روب-گري‌يه با ترجمه منوچهر بديعي توسط نشر نيلوفر به چاپ دوم رسيد. به گزارش مهر، چاپ اول اين كتاب 9 سال پيش منتشر شده بود. 
«ژلوزي» چهارمين رمان آلن روب-گري‌يه است. عنوان اين كتاب هم مي‌تواند حسادت ترجمه شود و هم مي‌تواند اشاره به نوعي پنجره بزرگ باشد. هر دو معني ارتباط نزديكي با داستان اين رمان دارند. راوي داستان شوهري حسود است كه از پنجره‌اي حركات همسر خود را به دقت زيرنظر مي‌گيرد. در اين رمان كوتاه، شخصيت شوهر حضور پررنگي در داستان ندارد و تنها در بعضي بخش‌ها به او اشاره مي‌شود.
او در سكوت، فعل و انفعال اتفاق‌افتاده ميان همسرش كه تنها با نام A از او صحبت مي‌كند و همسايه‌شان فرانك را مشاهده مي‌كند. لحن راوي در ابتدا دقيق و صحيح است؛ اما به‌ مرور داده‌هاي واقعي او از مشاهده همسرش با توهمات او از خيانت همسرش درمي‌آميزد و تمييز دادن حقيقت از توهمات راوي براي خواننده سخت مي‌شود.
نشر نيلوفر چاپ دوم رمان «ژلوزي» را در ۱۴۳ صفحه و به قيمت ۷۵ هزار تومان منتشر كرده است. چاپ نخست اين رمان سال ۱۳۹۲ با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و بهاي ۹ هزار تومان منتشر شده بود.
كتاب ديگري كه نشر نيلوفر به تازگي راهي بازار كتاب كرد، «لوئي لامبر و دو داستان ديگر» اثر اونوره دو بالزاك است كه هژبر آن را به فارسي برگردانده است.
لوئي لامبر يگانه داستاني است از كمدي انساني و در رديف مطالعات فلسفي بالزاك و وجه سياسي-اجتماعي آن داستانِ پزشك دهكده است. لوئي لامبر مورد علاقه و محبوب بالزاك بود كه با آن قصد داشت «با گوته و بايرون نبردي را آغاز كند»، چنانكه مي‌نويسد: «نغمه‌هاي لامبر به من آموخت كه سرودهاي محزون او، نافذتر از زيباترين صفحات ورتر است. ولي شايد بين رنج‌هاي عشقي مطرود به‌حق يا به ناحقِ آيين ما و رنج‌هاي يك كودك فقير داوطلب ترفيع مقام، بعد از شكوه خورشيد، بعد از ژاله دره‌هاي زيبا و بعد از آزادي، نشود قياس كرد. ورتر، بنده يك آرزوست، ولي لوئي لامبر با تمام وجود خود بنده جان است، با استعدادي برابر، با تاثرآورترين احساسات يا بر پايه حقيقي‌ترين آرزوها، زيرا آنها، پاك و بي‌آلايش‌اند، بايد بر ويژگي مرثيه‌ها سبقت جويند.»
بالزاك اين تضاد انديشه و زندگي را كه همه درام‌هاي اجتماعي و زندگي افرادي را كه در پيرامون آن سامان مي‌يابند به بهترين نحوي تفسير مي‌كند: «جايي كه خورشيد است، آنجا انديشه هم هست؛ دره بدون خورشيد، انسان ناقص‌الخلقه به وجود مي‌آورد، آيا مي‌توانيد نتيجه‌گيري كنيد؟ چرا اين تفاوت‌ها، به دليل نور كمابيش آگاه، مشكلات را حل مي‌كنند و در درگاه خداوند اشك شادي ز ديده فرو مي‌ريزند. چرا ما هميشه مي‌خواهيم از فرط خوشي، زمين را ترك گوييم...»
اين كتاب ۲۵۴ صفحه دارد و بهاي پشت جلد آن ۱۲۵ هزار تومان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون