• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5370 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۶ آذر

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار رييس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح كردند

ساختار بايد بازسازي انقلابي شود

لزوم شناخت دقيق ضعف‌هاي فرهنگي، تلاش براي يافتن راه‌حل و ترويج گزاره‌هاي صحيح

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (سه‌شنبه) در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هدايت فرهنگي كشور را شأن و نقش اصلي اين شورا خواندند و با اشاره به ضرورت بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي كشور گفتند: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد با رصد و شناخت دقيق ضعف‌ها و گزاره‌هاي غلط فرهنگي در عرصه‌هاي مختلف، راه‌حل‌هاي عالمانه‌اي براي رواج گزاره‌هاي صحيح و پيش‌برنده ‌ارايه كند. رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود نكته‌اي را در مورد شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان كردند و با اشاره به حضور افراد برجسته و نخبه و صاحب‌نظر در اين شورا گفتند: با وجود غنا و تراز بالاي افراد حاضر در اين شورا، اما هويت جمعي شوراي عالي به تناسب اعضاي آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تاثيرگذاري شورا در مسائل فرهنگي كشور تقويت شود، البته اعضاي شورا اشتغالات ديگري نيز دارند و اين توقع وجود ندارد كه اعضا از كارهاي اصلي خود باز بمانند اما انتظار اين است كه براي امور مربوط به شورا وقت مناسب و كافي گذاشته شود. ايشان با طرح اين سوال كه شأن و وظيفه شوراي عالي انقلاب فرهنگي چيست، گفتند: مهم‌ترين نقش و وظيفه اين شورا، هدايت فرهنگي كشور و جامعه است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه شيوه هدايت فرهنگي دستگاه‌هاي رسمي با هدايت فرهنگي تشكل‌هاي مردمي متفاوت است، گفتند: شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌تواند با هدايت صحيح هزاران تشكل مردمي كه در كارهاي فرهنگي متنوع و گسترده‌اي فعاليت دارند، زمينه‌ساز شكل‌گيري حركت عمومي در مقوله‌هاي مهمي همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود.
ايشان ايجاد چنين حركت‌هاي عمومي براي فرهنگ‌سازي يا اصلاح فرهنگ‌هاي غلط را بخشي از مهندسي فرهنگي دانستند و در مورد هدايت دستگاه‌هاي فرهنگي دولتي، افزودند: در مورد دستگاه‌هايي همچون فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، سازمان تبليغات و صداوسيما، هدايت فرهنگي، فقط با ابلاغ سندهاي تحول امكان‌پذير نمي‌شود بلكه بايد اين سندها محقق و اجرايي شوند و ضمانت اجراي آنها هم حضور روساي سه قوه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان سال گذشته خود در ديدار با هيات دولت مبني بر لزوم بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي كشور گفتند: منظور از ساختار، ساختار فرهنگي جامعه و ذهنيت و فرهنگ حاكم بر آن و در يك كلام نرم‌افزاري است كه افراد جامعه براساس آن در زندگي فردي و جمعي خود عمل مي‌كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اينكه ساختار بايد بازسازي انقلابي شود به اين علت است كه انقلاب اسلامي به واسطه رهبري امام(ره) و حركت مردم، معجزه‌گر بود و با روحيه تهاجمي خود بنيان‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي و گزاره‌هاي غلط حاكم بر اذهان مردم را تغيير داد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فرهنگ «ما نمي‌توانيم» به عنوان يكي از گزاره‌هاي غلط حاكم بر جامعه قبل از انقلاب اسلامي گفتند: انقلاب با سازندگي و حركت‌هاي خلاقانه اين ذهنيت را به تدريج تغيير داد كه نتيجه آن انجام كارهاي بزرگي همچون ساخت سدها، نيروگاه‌ها، بزرگراه‌ها، تجهيزات صنايع نفت و گاز و بسياري از زيرساخت‌ها به دست متخصصان جوان داخلي بود. رهبر انقلاب اسلامي فرهنگ «شيفتگي به غرب» و حتي استفاده از لغات فرنگي را يكي ديگر از گزاره‌هاي فرهنگي غلط حاكم بر جامعه دانستند كه انقلاب اسلامي موجب تغيير اين گزاره  نادرست و تبديل آن به فرهنگ «اعتراض به غرب»  شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تغيير فرهنگ «خودپسندي و شهرت» به فرهنگ «ايثار و از خودگذشتگي» را نمونه تاثيرگذاري فرهنگي انقلاب اسلامي بر زندگي شخصي افراد برشمردند و خاطرنشان كردند: با وجود تغيير بسياري از بنيان‌هاي غلط اما عوامل مختلف به مرور زمان موجب تضعيف روحيه تهاجمي انقلاب مي‌شود كه بايد اين موضوع مورد مراقبت و رصد جدي قرار گيرد تا دوباره آن بنيان‌هاي غلط سر بر نياورند. ايشان افزودند: مي‌توان به كمك پايه‌هاي فكري انقلاب و جوانان فعال، آن فرهنگ و روحيه انقلابي را بار ديگر تجديد كرد و يك حركت عظيم فرهنگي به وجود آورد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اين موضوع را يكي از كارهاي اساسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي دانستند و گفتند: شورا بايد براي تحقق اين موضوع، فكر و كار و برنامه‌ريزي كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رصد دايم تغييراتِ معمولا پنهان فرهنگي و علاج به‌موقع آنها را از ملزومات بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي كشور برشمردند و افزودند: اگر در فهم مستمر اين تغييرات و ممانعت از اثرگذاري منفي آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگي شويم حتما جامعه دچار خسارت خواهد شد كه آشفتگي فرهنگي يا افتادن زمام امور فرهنگي كشور به دست ديگران مهم‌ترينِ اين خسارات است.
ايشان مهندسي صحيح فرهنگي را كاري بنياني براي اصلاح ساختار فرهنگي خواندند و گفتند: هوشياري دايم، شناخت دقيق ضعف‌هاي فرهنگي در عرصه‌هايي نظير اجتماع، سياست، خانواده، سبك زندگي و ديگر عرصه‌ها و تلاش براي دستيابي به راه‌حل‌هاي عالمانه براي رفع نقاط ضعف و ترويج گزاره‌هاي صحيح فرهنگي،  از الزامات  اساسي  مهندسي فرهنگي كشور است.
رهبر انقلاب، مهندسي فرهنگي را موجب روشن شدن تكاليف دستگاه‌هاي مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسيما، آموزش عالي، مراكز مرتبط با جوانان و همچنين تشكل‌هاي مردمي دانستند و افزودند: اگر اين‌گونه دستگاه‌ها دچار غفلت از وظايف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراواني خواهد كرد. ايشان احياي گزاره ضرورت پيشرفت علمي را نيازي مبرم خواندند و با اشاره به نتايج درخشانِ رواج گزاره عبور از مرزهاي دانش در دو دهه قبل افزودند: جهش علمي و جهش فناوري ازجمله آثار پُر بركت آن حركت بزرگ بود كه بايد استمرار يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: دانشگاه‌ها، مراكز علمي و تحقيقاتي و دستگاه‌هاي مرتبط، پيشرفت و جهش علمي را سرلوحه جدي كار قرار دهند تا كشورمان از قافله علم عقب نيفتد. در ابتداي اين ديدار، رييس‌جمهور در سخناني ماموريت اصلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را ساماندهي عرصه‌هاي علم و فرهنگ دانست و با اشاره به نهايي شدن سند تحول اين شورا، از اقدامات انجام شده در دوره جديد از جمله پيگيري بازسازي انقلابي ساختار فرهنگي گزارشي بيان كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون