• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5385 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۴ دي

معترضان در پاريس از كم‌كاري نيروهاي امنيتي فرانسه در ماجراي حمله مسلحانه به مركز فرهنگي كردها مي‌گويند

مهاجران كرد قربانيان نژادپرستي در پاريس 2022

محمدحسين لطف‌الهي

10 سال پس از آنكه سه فرانسوي كردتبار در شهر پاريس به قتل رسيدند، يك خيابان آن‌سو‌تر از محل آن فاجعه مردي 69 ساله به سوي سه شهروند كردتبار ديگر اين كشور آتش گشود تا جهان بار ديگر شاهد تراژدي ترور و آزار مهاجران باشد. دادستان پاريس مي‌گويد يك مرد 69 ساله فرانسوي روز جمعه به مركز فرهنگي «احمد كايا» متعلق به كردها و يك سالن آرايش رفته و به روي حاضران آتش گشود تا سه نفر كشته و سه نفر مجروح شوند. اين تيراندازي‌ها كه پيش از ظهر به وقت محلي انجام گرفت، وحشت بسياري را در منطقه 10 پاريس كه منطقه‌اي پرجمعيت است و مغازه‌ها و رستوران‌هاي زيادي در آن وجود دارد، باعث شد. اين آرايشگاه نيز متعلق به كردهاي مقيم پاريس بوده است. به گفته دادستان، از ميان سه نفري كه در اين حادثه مجروح شده‌اند يك نفر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري است و دو نفر نيز جراحات جدي و سختي داشته‌اند كه پزشكان در تلاش براي نجات آنها هستند. فرد مهاجم نيز از ناحيه صورت زخمي شده است.

خبرگزاري فرانسه به نقل از شاهدان عيني نوشته است كه فرد مهاجم «عمدا» مركز فرهنگي كردها را به عنوان هدف انتخاب كرده و پس از تيراندازي در آنجا به سالن آرايشي در همسايگي مركز فرهنگي رفته و پس از آن از سوي پليس دستگير شده است. رومين، كارگر رستوراني در همان نزديكي مي‌گويد: «ما يك مرد مسن و سفيدپوست را ديديم كه وارد مركز فرهنگي كردها شد و چند ثانيه بعد صداي شليك گلوله آمد. او سپس به سرعت از آنجا خارج شده و به آرايشگاهي رفت كه در كنار ساختمان مركز فرهنگي كردها قرار دارد.»الكساندر، شاهدي كه چند متر آن سو‌تر از محل حادثه در يك كافه نشسته بود ماجرا را اين‌گونه در گفت‌وگو با ميدل‌ايست‌آي روايت مي‌كند: «ما اصل موضوع را نديديم اما دقيقا پس از پايان تيراندازي به محل حادثه شتافتيم و در آرايشگاه ديديم دو نفر زخمي به روي زمين افتاده‌اند. در آن لحظه چند نفر، فرد تيرانداز را تعقيب مي‌كردند و ما او را ديديم كه مردي مسن بود.»اسلحه‌اي كه وي در اين تيراندازي استفاده كرد يك كلت «بسيار كاركرده»‌ام ۱۹۱۱ از سلاح‌هاي سازماني نيروهاي مسلح امريكا كه تا اواسط دهه ۹۰ ميلادي استفاده مي‌شد.الكساندر كوربارد، شهردار منطقه 10 پاريس اعلام كرده فرد مهاجم، زخمي و اكنون در  بيمارستان  بستري  است.

 انگيزه  اين حمله  چه  بود؟
براساس داده‌هايي كه پليس فرانسه در اختيار رسانه‌ها قرار داده، فرد مهاجم كه يك مرد 69 ساله و سفيدپوست است، در گذشته راننده قطار بوده. در پرونده او دو بار اقدام براي قتل ديگران - يك بار در سال 2016 و يك بار در سال 2021 - ثبت شده است.
خبرگزاري فرانسه گزارش داده او در 8 دسامبر سال 2021، با چاقو به دست‌كم دو فرد مهاجر حمله كرده و تلاش كرده آنها را به قتل برساند. در پي اين حمله، او به اتهام خشونت مسلحانه از پيش برنامه‌ريزي شده با انگيزه نژادپرستانه بازداشت و به زندان محكوم شد. دادستان پاريس گفته اين فرد به تازگي از زندان آزاد شده بود.دادستان پاريس تاكيد كرده «بررسي انگيزه‌هاي نژادپرستانه» بخش مهمي از تحقيقات پليس فرانسه درباره اين حمله را تشكيل خواهد داد و افزوده است كه درباره اين مساله از شاهدان و كساني كه از ماجرا آگاهي دارند هم سوال خواهد شد.چپ‎گرايان در فرانسه، اين حمله را به هواداران جريان راست افراطي در اين كشور منتسب مي‌كنند.ماتيلدا پانوت، از رهبران پارلماني حزب چپ‌گراي فرانسه تسليم ناپذير روز گذشته انگشت اتهام را به سوي احزاب راست افراطي نشانه گرفت و گفت كه اين حمله قطعا يك «حمله نژادپرستانه» بوده است.جرالد دارونين، وزير كشور فرانسه هم مي‌گويد، اين مرد ۶۹ ساله به وضوح به دنبال هدف قرار دادن خارجي‌ها بوده است، اما مشخص نيست كه او عمدا اين مركز فرهنگي كردها را هدف قرار داده باشد. يك وكيل مركز فرهنگي «احمد كايا» هم به رويترز گفته است هر سه قرباني اين حمله مسلحانه كرد بودند.مقام‌هاي فرانسوي تاكيد دارند «هنوز هيچ نشانه‌اي از عضويت يا همكاري مهاجم با گروهي افراطي يا خطرناك وجود ندارد.»در سال ۲۰۱۳ جسد سه زن فعال كرد - از جمله سكينه جانسيز، يكي از موسسان حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) - در پاريس در حالي پيدا شد كه با شليك گلوله كشته شده بودند. يك شهروند تركيه‌اي فرانسه به دست داشتن در اين قتل‌ها متهم شد، اما برخي به ردپاي سرويس امنيتي تركيه نيز اشاره كردند.

چه كساني در اين حمله كشته شدند؟
آگيت پولار از كردهاي فعال در فرانسه مي‌گويد «امينه كارا» يكي از كشته‌شدگان اين حادثه «رهبر جنبش زنان كرد در فرانسه» بود ولي درخواست او براي پناهندگي سياسي در فرانسه رد شده بود. دو نفر قرباني ديگر عبدالرحمن قزل و مير پرور نام داشتند كه يكي پناهنده سياسي و ديگري هنرمند بود.
همدردي  مكرون
رييس‌جمهور فرانسه به دنبال حمله مسلحانه به مركز فرهنگي «احمد كايا» متعلق به جامعه كردهاي مقيم پاريس كه سه كشته بر جاي گذاشت، در توييتي نوشت، كردهاي فرانسه هدف يك حمله «شنيع» قرار گرفته‌اند. امانوئل ماكرون نوشته است: «كردهاي فرانسه در قلب پاريس هدف يك حمله شنيع قرار گرفتند. با قربانيان، مجروحان و خانواده‌ها و عزيزان‌شان ابراز همدردي مي‌كنم.» اين همدردي در شرايطي صورت گرفته است كه بسياري از فعالان سياسي مركزگرا يا چپ‌گرا در فرانسه به دليل سپردن وزارت كشور به يك فرد با تفكراتي نزديك به جريان راست افراطي از مكرون انتقاد مي‌كنند و مي‌گويند دولت هم در اين اقدامات مهاجرستيزانه شريك است.

اعتراضات كردها
كردهاي مقيم پاريس معتقدند اين حمله يك حمله عمدي به شهروندان كرد بوده است. ساعاتي پس از دستگيري ضارب، تعدادي از كردهاي پاريس در محل حادثه تجمع كرده و طبق گزارش پليس، ميز رستوران‌ها و سطل‌هاي زباله را به خيابان آوردند. روز جمعه چند ساعت پس از اين حمله مسلحانه ژرالد دارمنن، وزير كشور فرانسه خود را به محل حادثه رساند. همزمان معترضان كرد با پرتاب اشيا با پليس درگير شدند و پليس نيز براي متفرق كردن آنها از گاز اشك‌آور استفاده كرد. اعضاي جامعه كردنشين فرانسه مي‌گويند كه اخيرا از پليس فرانسه هشدارهايي مبني بر احتمال وقوع حمله به آنها دريافت كرده‌اند.  تظاهرات‌كنندگان كرد در تجمع خود از آزادي او انتقاد كردند و يكي از آنها گفت: واضح است كه كردها هدف اين حمله بوده‌اند. اينجا مانند سفارت كردها در پاريس است، مكاني براي برگزاري رويدادهاي فرهنگي، بحث‌هاي سياسي، كمك به مهاجران و مكاني براي تمامي كردها كنار هم. مراد روني كه از فعالان كردزبان پاريس است، ادامه داد: بعد از اين حمله، ما به هيچ‌وجه در پاريس احساس امنيت نداريم. احساس مي‌كنيم كه نظام قضايي فرانسه از ما محافظت نمي‌كند. برخي از تجمع‌كنندگان هم فرياد «اردوغان تروريست» سر داده و به رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه اشاره كردند. اعتراضات روز شنبه نيز ادامه يافت. يورونيوز نوشته است تجمع روز شنبه در پاريس با به آتش كشيدن اشيا و همچون واژگون كردن يك خودرو همراه بود و به خشونت كشيده شد.

درخواست  رهبران  اقليم كردستان  از كردها
اقليم كردستان در بيانيه‌اي كه روز شنبه منتشر شد خواهان حفظ آرامش كردها شده است. در بيانيه رسمي كابينه دولت كردستان عراق آمده: «حمله به شهروندان كرد در پاريس را به‌شدت محكوم مي‌كنيم و به خانواده‌هاي قربان تسليت مي‌گوييم و براي مجروحان آرزوي شفاي عاجل مي‌كنيم.» در اين بيانيه از كردهاي ساكن اروپا خواسته شده كه آرامش خود را حفظ و خويشتنداري كنند. دولت كردستان عراق تاكيد كرده كه به نهادهاي دولتي فرانسه و دستگاه قضايي اين كشور در اتخاذ تدابير لازم براي حفاظت از شهروندان كرد و برخورد با مهاجمان و دست‌اندركاران اين حمله اعتماد كامل دارد.


براساس داده‌هايي كه پليس فرانسه در اختيار رسانه‌ها قرار داده، فرد مهاجم كه يك مرد 69 ساله و سفيدپوست است، در گذشته راننده قطار بوده. در پرونده او دو بار اقدام براي قتل ديگران - يك بار در سال 2016 و يك بار در سال 2021 - ثبت شده است. خبرگزاري فرانسه گزارش داده او در 8 دسامبر سال 2021، با چاقو به دست‌كم دو فرد مهاجر حمله و تلاش كرده آنها را به قتل برساند. در پي اين حمله، او به اتهام خشونت مسلحانه از پيش برنامه‌ريزي شده با انگيزه نژادپرستانه بازداشت و به زندان محكوم شد. دادستان پاريس گفته اين فرد به تازگي از زندان آزاد شده بود. دادستان پاريس تاكيد كرده «بررسي انگيزه‌هاي نژادپرستانه» بخش مهمي از تحقيقات پليس فرانسه درباره اين حمله را تشكيل خواهد داد و افزوده است كه درباره اين مساله از شاهدان و كساني كه از ماجرا آگاهي دارند هم سوال خواهد شد. چپ‎گرايان در فرانسه، اين حمله را به هواداران جريان راست افراطي در اين كشور منتسب مي‌كنند. ماتيلدا پانوت، از رهبران پارلماني حزب چپ‌گراي فرانسه تسليم ناپذير روز گذشته انگشت اتهام را به سوي احزاب راست افراطي نشانه گرفت و گفت كه اين حمله  قطعا  يك «حمله نژادپرستانه»  بوده  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون