• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5385 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۴ دي

همكاري پشت پرده توييتر و پنتاگون

وزارت دفاع امريكا چگونه از شبكه‌هاي اجتماعي براي بازتاب دادن نظرات خود استفاده مي‌كرد؟

گروه جهان

پنتاگون با همكاري توييتر از برخي حساب‌هاي كاربري و شخصيت‌هاي ساختگي براي پخش اخبار مدنظر خود و شكل دادن افكار عمومي در يمن، سوريه، عراق و كويت استفاده مي‌كرد.

مديران توييتر سال‌ها مدعي بودند اين شركت تلاش‌هاي زيادي در راستاي شناسايي و جلوگيري از فعاليت كارزارهاي مخفيانه دولت‌ها و پروپاگانداي تبليغاتي آنها انجام مي‌دهد اما آنچه در واقع در پشت صحنه اتفاق افتاده، حمايت توييتر از شبكه‌اي از حساب‌هاي كاربري و شخصيت‌هاي ساختگي مديريت‌شده از سوي ارتش ايالات متحده بوده كه پنتاگون از آنها براي پخش اخبار مدنظر خود و شكل دادن افكار عمومي در يمن، سوريه، عراق و كويت استفاده مي‌كرد.
به گزارش اعتمادآنلاين، حساب‌هاي كاربري مذكور در زمان آغاز فعاليت خود در توييتر آشكارا ارتباط‌شان با دولت ايالات متحده را ابراز مي‌كردند اما پس از گذشت مدتي به نظر مي‌رسد پنتاگون تاكتيك‌هاي خود را تغيير داد و كوشيد ارتباط خود را با اين حساب‌هاي كاربري پنهان كند؛ اقدامي فريبكارانه و عمدي در اين شبكه اجتماعي كه توييتر به صورت علني مخالفت خود را با اين نوع از اقدامات اعلام كرده بود. اگرچه مديران توييتر از اين اقدام پنتاگون آگاهي يافتند اما حساب‌هاي كاربري مذكور را مسدود نكردند و اجازه دادند اين حساب‌ها كه هنوز تعدادي از آنها فعال است به كار خود ادامه دهند.
اينترسپت مي‌نويسد: اسناد مربوط به اين موارد در آرشيو ايميل‌ها و نامه‌نگاري‌هاي مديران از طريق ابزارهاي داخلي توييتر پنهان شده بود اما هفته گذشته به اينترسپت و تعدادي ديگر از شبكه‌هاي خبري و روزنامه‌نگاران اجازه داده شد براي مدت محدودي به اين اطلاعات دسترسي پيدا كنند. از زمان خريد شبكه اجتماعي توييتر از سوي ايلان ماسك، اين ميلياردر امريكايي اجازه دسترسي رسانه‌ها به برخي از اسناد گذشته توييتر را صادر كرد. او در يك اسپيس كه اوايل آغاز فعاليت او در توييتر به راه افتاده بود، گفت: «ايده كلي اين است كه مي‌خواهيم هر كار بدي كه در گذشته در توييتر انجام شده آشكار شود.»
به نوشته اينترسپت، دسترسي اين شبكه خبري به اسناد نامحدود نبوده و به همين دليل تحقيقات خود اين شبكه خبري محور نگارش اين گزارش بوده است. در 26 جولاي 2017، ناتانئيل كاهلر، يكي از مقام‌هايي كه در آن زمان با ستاد فرماندهي مركزي ايالات متحده در خاورميانه (سنتكام) همكاري مي‌كرد، ايميلي براي يكي از نمايندگان توييتر و تيم سياست‌گذاري عمومي توييتر ارسال كرد كه حاوي درخواستي براي تاييد هويت يك حساب كاربري و همچنين قرار دادن يك مجموعه حساب كاربري در «ليست سفيد» بود. در اين نامه، اين حساب‌هاي كاربري حساب‌هايي عرب‌زبان معرفي شده بودند كه سنتكام از آنها براي ارسال پيام‌ها و اخباري خاص استفاده مي‌كرد.
«ليست سفيد» ابزار يا مكانيسمي در فناوري اطلاعات است كه در موارد نقض قوانين عمومي مانع از مواجهه كاربران تعيين‌شده با مجازات‌هاي خودكار شبكه‌هاي اجتماعي نظير تعليق يا مسدودسازي حساب كاربري مي‌شود.
كاهلر در اين نامه نوشته بود: «ما حساب‌هايي داريم كه در بررسي آمار هشتگ‌ها فعاليت‌هاي‌شان محاسبه نمي‌شود و ممكن است به عنوان روبات شناسايي شده باشند. برخي از اين حساب‌ها توانسته بودند دنبال‌كنندگان واقعي را به خود جذب كنند و ما اميدواريم بتوانيم آنها را نجات دهيم.»
توييتر در آن زمان يك سيستم هوشمند تشخيص «سوءاستفاده از شبكه‌هاي اجتماعي» ايجاد كرده بود كه فعاليت‌هاي مخرب مربوط به داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي فعال در خاورميانه در اين شبكه اجتماعي را هدف قرار مي‌داد. يكي از كارمندان سابق توييتر در اين باره گفته است: «حساب‌هاي كنترل‌شده توسط ارتش با همين مكانيسم به صورت خودكار به عنوان هرزنامه شناسايي مي‌شدند.»
در ايميل ارسال‌شده براي توييتر نام 52 حساب كاربري وجود داشت و براي 6 حساب كاربري از جمله @YemenCurrent درخواست اقدام فوري شده بود. بررسي فعاليت‌هاي اين حساب كاربري خاص نشان مي‌دهد ارتش امريكا از اين حساب براي مخابره اخبار مربوط به حملات پهپادي ايالات متحده در يمن استفاده مي‌كند. اين حساب كه اكنون حذف شده است تلاش مي‌كرد تا حملات پهپادي امريكا در يمن را حملاتي «دقيق» معرفي كند كه طي آن «تروريست‌ها كشته مي‌شوند» و «آسيبي به شهروندان عادي وارد نمي‌شود». اين حساب همچنين مي‌كوشيد به تبليغ براي حملات امريكا و عربستان عليه حوثي‌هاي يمن بپردازد. ساير حساب‌هاي كاربري اين ليست به حمايت از گروه‌هاي شبه نظامي تحت حمايت امريكا در سوريه و همچنين ترويج پيام‌هايي ضدايراني در عراق مي‌پرداختند. يكي از حساب‌ها صرفاً درباره مسائل حقوقي در كويت ابراز نظر مي‌كرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حالي كه بيشتر اكانت‌ها صرفاً روي يك موضوع خاص متمركز مي‌شدند و فقط درباره آن موضوع به انتشار پيام مي‌پرداختند، ساير حساب‌ها از موضوعي به موضوع ديگر مي‌پريدند. يكي از حساب‌ها كه از سال 2017 صرفاً بر حملات در يمن متمركز بود از ابتداي امسال فعاليت خود را روي موضوع سوريه متمركز كرده است.
يكي از مهندسان توييتر كه مايل به افشاي نامش نبود زيرا بر اساس شرايط قراردادش اجازه صحبت با رسانه‌ها را نداشت در اين باره گفت پيش از اين قبلاً هرگز چنين وضعيتي را براي يك حساب كاربري نديده بود. او توضيح داده است كه با قرار گرفتن در «ليست سفيد» اين اكانت‌ها بدون اينكه مشخصه تيك آبي را داشته باشند از تمام امتيازات تاييد حساب كاربري از سوي توييتر در الگوريتم‌ها بهره مي‌بردند.
آرشيو اينترنت تاريخچه كاملي از اين حساب‌هاي كاربري را حفظ نكرده اما اينترسپت چند حساب را شناسايي كرده كه در ابتدا وابستگي خود را به دولت ايالات متحده در قسمت «Bio» ذكر كرده بودند اما پس از قرار گرفتن در «ليست سفيد» هرگونه نشانه‌اي از مرتبط بودن با دولت امريكا يا پنتاگون را از حساب‌هاي‌شان حذف كرده و به عنوان حساب‌هايي عادي به كار خود ادامه دادند.
به گزارش اعتمادآنلاين، در ماه آگوست محققان دانشگاه استنفورد مجموعه‌اي از حساب‌هاي كاربري را شناسايي كردند كه با بهره‌گيري از هوش مصنوعي و فناوري «ديپ فيك» تصاويري غيرواقعي را به عنوان تصوير پروفايل حساب كاربري خود استفاده مي‌كردند.
محققان اين حساب‌ها را مرتبط با يك «اكوسيستم آنلاين» مي‌دانند كه شامل‌ وب‌سايت‌ها، حساب‌هاي كاربري در تلگرام و حساب‌هاي كاربري در فيس‌بوك است. اين حساب‌ها و شخصيت‌هاي آنلاين، پيام‌هاي مدنظر پنتاگون را اغلب بدون افشاي وابستگي به ارتش ايالات متحده بازتاب مي‌دادند. در برخي نوشته‌هاي آنها ايران متهم شده است كه «امنيت آب در عراق را تهديد مي‌كند و صادرات گسترده مواد مخدر صنعتي شيشه به اين كشور انجام مي‌دهد». يكي ديگر از حساب‌ها ايران را به «قاچاق اعضاي بدن پناهندگان افغانستاني» متهم كرده است.
استنفورد مستقيماً اين حساب‌ها را با وزارت دفاع ايالات متحده مرتبط كرده بود اما اينترسپت به يكي از نامه‌هاي توييتر دست پيدا كرده كه مشخصاً يكي از اين اكانت‌ها را مرتبط با پنتاگون مي‌خواند.بر اساس اين گزارش، يكي از حساب‌هاي كاربري كه كاهلر در نامه خود خواستار اضافه شدن آن به ليست سفيد شده بود حساب @Mktashif بود. اين صفحه در ابتدا به عنوان يك حساب مرتبط به دولت امريكا فعاليت مي‌كرد اما پس از مدتي با تغيير رويكرد، تصويري را استفاده كرد كه به گفته محققان استنفورد با استفاده از تكنولوژي ديپ فيك ساخته شده است. در بيوگرافي جديد اين حساب كاربري ذكر شده بود كه حساب مذكور «منبعي بي‌طرفانه از نظرات و اطلاعاتي است كه بيشتر آنها از عربي ترجمه شده» است. رويكرد اين حساب كاربري هم انتقاد از ايران و ساير رقبا و دشمنان ايالات متحده در منطقه خاورميانه از جمله حوثي‌هاي يمن بود.
توييتر پاسخي به درخواست اينترسپت براي اظهارنظر در اين باره نداده است.اريك اسپرلينگ، كارشناس سياست خارجي، در اين باره مي‌گويد: «اين بسيار نگران‌كننده است كه پنتاگون براي شكل‌دهي به افكار عمومي در جهان در خصوص نقش ارتش ايالات متحده در درگيري‌هاي خارجي چنين تلاشي مي‌كند و حتي بدتر است اگر شركت‌هاي خصوصي به پنهان كردن چنين اقداماتي كمك كرده‌اند.» او مي‌افزايد: «كنگره و شبكه‌هاي اجتماعي بايد تحقيقاتي را آغاز كنند كه اطمينان يابند دست‌كم شهروندان ما به‌طور كامل و به درستي آگاه مي‌شوند كه ماليات پرداختي‌شان چگونه هزينه مي‌شود و چه تاثيري بر چرخه جنگ‌هاي بي‌پايان ما دارد.»


محققان اين حساب‌ها را مرتبط با يك «اكوسيستم آنلاين» مي‌دانند كه شامل‌ وب‌سايت‌ها، حساب‌هاي كاربري در تلگرام و حساب‌هاي كاربري در فيس‌بوك است. اين حساب‌ها و شخصيت‌هاي آنلاين، پيام‌هاي مدنظر پنتاگون را اغلب بدون افشاي وابستگي به ارتش ايالات متحده بازتاب مي‌دادند. در برخي نوشته‌هاي آنها ايران متهم شده است كه «امنيت آب در عراق را تهديد مي‌كند و صادرات گسترده مواد مخدر صنعتي شيشه به اين كشور انجام مي‌دهد». يكي ديگر از حساب‌ها ايران را به «قاچاق اعضاي بدن پناهندگان افغانستاني» متهم كرده است. استنفورد مستقيما اين حساب‌ها را با وزارت دفاع ايالات متحده مرتبط كرده بود اما اينترسپت به يكي از نامه‌هاي توييتر دست پيدا كرده كه مشخصا يكي از اين اكانت‌ها را مرتبط با پنتاگون مي‌خواند. بر اساس اين گزارش، يكي از حساب‌هاي كاربري كه كاهلر در نامه خود خواستار اضافه شدن آن به ليست سفيد شده بود حساب @Mktashif بود. اين صفحه در ابتدا به عنوان يك حساب مرتبط به دولت امريكا فعاليت مي‌كرد اما پس از مدتي با تغيير رويكرد، تصويري را استفاده كرد كه به گفته محققان استنفورد با استفاده از تكنولوژي ديپ فيك ساخته شده است. در بيوگرافي جديد اين حساب كاربري ذكر شده بود كه حساب مذكور «منبعي بي‌طرفانه از نظرات و اطلاعاتي است كه بيشتر آنها از عربي ترجمه شده» است. رويكرد اين حساب كاربري هم انتقاد از ايران و ساير رقبا و دشمنان ايالات متحده در منطقه خاورميانه از جمله حوثي‌هاي يمن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون