• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5385 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۴ دي

در قالب سه نامه جديد افشا شد

ضربه اختلال اينترنت به ايرانسل، شاتل و مبين‌نت

گروه اقتصادي|10 روز پس از انتشار نامه شركت «رايتل» به وزير ارتباطات و هشدار نسبت به «امكان ورشكستگي» به دليل شدت گرفتن فيلترينگ، حالا گروه هكري ZZA سه نامه جداگانه از سه شركت بزرگ و فعال ديگر در صنعت ارتباطات ايران با محتواي مشابهي منتشر كرده است. در اين نامه‌ها، سه شركت شاتل، ايرانسل و مبين‌نت، خبر از كاهش چشمگير درآمدهاي خود به علت وضعيت اينترنت داده‌اند. از ميان اين سه شركت، فقط «شاتل» اصالت آن را تاييد كرده و دو شركت ديگر هنوز موضع‌گيري رسمي نداشته‌اند. هر چند، اين نامه‌ها نشان از آينده مبهم صنعت ارتباطات ايران نيز دارد؛ جايي كه كاربران از اختلال شديد اينترنت مي‌گويند و مسوولان دولتي از اوضاع نرمال. 
كاهش 40درصدي درآمد شاتل
نامه منتشر شده توسط «شاتل» نشان مي‌دهد احمدرضا نخجواني مديرعامل شاتل در دوم آبان در نامه‌اي به رييس وقت رگولاتوري و معاون وزير ارتباطات اعلام كرده كه «محدوديت‌هاي اينترنتي گسترده در دسترسي كاربران تاثير بسيار مهمي در پهناي باند و درآمد اين شركت داشته است.» آن‌طور كه مديرعامل شاتل نوشته، پهناي باند اين شركت بيش از 60درصد و درآمد نيز تا 40درصد كاهش يافته است. شاتل به صراحت اعلام مي‌كند كه شرايط به حدي بحراني است كه قابل تحمل نيست و مي‌تواند منجر به توقف سرويس‌دهي به مشتريان در سراسر كشور شود. در اين نامه، به توقف توسعه شبكه كه در دستور كار وزير نيز هست اشاره شده است. مديرعامل شاتل در اين نامه از عيسي زارع‌پور خواسته كه «هر چه زودتر براي اين بحران چاره‌انديشي شود.» در واقع، شركت «شاتل» برخلاف دو شركت ديگر -ايرانسل و مبين‌نت- عنوان كرده كه با تداوم اين وضعيت «شايد قادر به ادامه سرويس‌دهي نباشد.»
زيان 800 ميليارد توماني ايرانسل
نامه بعدي مربوط به ايرانسل است. اين شركت دو نامه به رگولاتوري ارايه كرده اما پس از انتشار اين نامه‌ها، هنوز موضع‌گيري درباره آنها نداشته است. در نامه‌اي به تاريخ 29 آبان 1401، بيژن عباسي آرند مديرعامل ايرانسل براي رييس رگولاتوري نوشته كه از تاريخ 29 شهريور تا 7 آبان يعني حدود 40 روز، درآمد از دست رفته اين اپراتور بالغ بر 8000 ميليارد ريال يا 800 ميليارد تومان است. در نامه دوم مديرعامل ايرانسل مجددا براي معاون وزير ارتباطات و رييس رگولاتوري نوشته كه «در نتيجه اعمال محدوديت‌ها، عملا نيمي از ظرفيت شبكه كاسته شده و استمرار محدوديت‌ها در پهناي باند بين‌الملل مانعي جدي براي ادامه فعاليت اين شركت محسوب مي‌شود كه بي‌شك نيازمند مساعدت و انجام اقدامات حمايتي است.» مديرعامل ايرانسل در نامه خود به اصول كلي حاكم بر موافقت‌نامه پروانه اين شركت اشاره مي‌كند كه در آن آمده؛ هرگونه اعمال تغيير در پروانه توسط دولت كه سبب ايجاد هزينه يا از‌دست‌ رفتن درآمد گردد، بايد مورد جبران قرار گيرد. عباسي آرند بر اين مبنا نوشته كه ضروري است تمهيدات لازم براي جبران خسارات ايرانسل از محل بازنگري و افزايش تعرفه‌هاي ارتباطي به خصوص خدمات ديتا و افزايش تعرفه ترافيك داخلي يا كاهش حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها يا كاهش و تعليق تعهدات توسعه شهري، جاده‌اي و روستايي اعمال شود. پيش از اين همراه اول هم در گزارش‌هاي ماهانه‌اي كه در سامانه كدال منتشر شده بود از كاهش درآمدهاي خود گفته بود. صورت‌هاي مالي همراه اول از آبان نشان داده بود كه درآمد اين اپراتور در قياس با شهريور حدود 936 ميليارد تومان كاسته شده است.
زيان ماهانه 10 ميليارد توماني مبين‌نت
حسين طهراني مديرعامل مبين‌نت نيز در نامه‌اي به رييس وقت رگولاتوري و معاون وزير ارتباطات در تاريخ 23 مهر نوشته كه به علت محدوديت‌هاي ايجاد شده در شبكه اينترنت، مبين نت متحمل 25درصد ضرر و زيان از درآمد معادل 
10 ميليارد تومان در ماه شده است. مبين‌نت درخواست مشخصي را مطرح نكرده، اما از معاون وزير ارتباطات در رابطه با چگونگي جبران ضرر و زيان «رهنمود» خواسته است.
پاسخ وزارت ارتباطات چه بود؟
نامه شركت «رايتل» به رگولاتوري پيش از اين رسانه‌اي شده بود. اما اين سه نامه هم‌اكنون و با كمك هكرها رسانه‌اي شده است، بنابراين پاسخ وزارت ارتباطات به اين نامه‌ها مشخص نيست يا دست‌كم رسانه‌اي نشده است. در‌حال ‌حاضر نمي‌دانيم وزارت ارتباطات براي حل مشكلات اين شركت‌ها چه كرده و چه استراتژي در پيش گرفته. اما پيش از اين، عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات در واكنش به ابراز نگراني «رايتل» از تداوم اختلال اينترنت اين موضوع را «حاصل ضعف مديريتي» دانسته بود. به گفته زارع‌پور شركت رايتل از گذشته مشكلات مالي داشته و وزارت ارتباطات در حال بررسي نامه اين اپراتور است؛ اما ورشكستگي آن همچنان محرز نشده است.
وزير ارتباطات: كندي اينترنت 
به دليل فيلترشكن‌هاست
زارع‌پور در تازه‌ترين اظهارات خود نيز هرگونه اختلال در اينترنت را «رد» كرده و مي‌گويد: «كندي اينترنت به دليل استفاده كاربران از فيلترشكن است.» به گفته وي «سرعت دسترسي به سايت‌هاي داخلي بيشتر از سايت‌هاي خارجي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون