• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5385 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۴ دي

دين نشاط و مهرباني

كمال‌الدين پيرموذن

عدالت كن كه در عدل آنچه يك ساعت به دست آيد/ ميسر نيست در هفتاد سال اهل عبادت را

دكتر بهشتي اشعار نموده‌اند: اسلام دين نشاط است، نه اندوه. اخلاق و دين اسلام ناب را بايستي در ايران احيا كرد. اين آيه از محكمات قرآن و صريح است كه: «اي پيغمبر در برابر كساني كه بسياري از مواهب زندگي را تحريم مي‌كردند، اعلام كن، چه كس زينت، آرايش و زيبايي‌هايي را كه خداوند از درون طبيعت براي بندگانش بيرون كشيده، حرام كرده است.» بدون ترديد اگر اداره امور جهان به صاحبان فرهنگ واگذار شود، دنياي امروز ما دنياي صلح و سلم و دوستي بوده و عداوت و خشونت و خونريزي كه ريشه در بي‌فرهنگي دارد، در آن جايي نداشت. فرهنگ يعني پرهيز از آنچه به خود نپسندي به ديگران نپسند!  مسلمانان بايستي اجازه ندهند چهره نوراني و رحماني اسلام ناب با برداشت‌هاي متحجرانه و رفتارهاي خودسرانه و با كمال تاسف گاه خشونت‌آميز، ولو به نام اسلام مشوه گردد و واپس‌گرايان، خشونت‌طلبان، نامهربانان، افراطيون و جريان‌هاي خودحق‌پندار راديكال بر چهره اسلام و انقلاب اسلامي ايران خدشه وارد ساخته و بيش از پيش به سرمايه اجتماعي كشور آسيب رسانده و باورسوزي‌هاي عديده را دامن بزنند.
نبي اكرم مي‌فرمايد: باز‌ي و بازيچه داشته باشيد كه دوست ندارم، در دين شما فقط خشونت باشد. تمام بزرگان دين ما مي‌گويند: «در برابر ناراستي‌ها و كجي‌ها قد علم كن، مبارزه كن، توضيح بده و توضيح بخواه، اصلاح را بايد از خود شروع كرد.» باورسوزي و نااميدي نسل سوم انقلاب را، عده‌اي اندك، با اظهارات و عمل‌شان، كه...

 

 گويي قصد انتقام از اسلام و انقلاب اسلامي ايران و تلخ كردن كام جوانان را از اسلام و انقلاب داشتند، با سوءاستفاده از مقدسات مردم انحصارطلبي و حق‌كشي و خشونت‌طلبي دل‌آزار فراهم آوردند.
آيا ممكن است كه آفتاب عقلانيت در اين سرزمين بتابد و شكل و صورت ديگري از تغيير بنيادي در نگرش به اسلام ناب محمدي و انديشه‌‌ها و بينش‌هاي حاكمان و مردمان به اسلام راستين رحماني و انقلاب اسلامي مردم‌سالار آزادي‌خواه و منافع واقعي ملك و ملت رخ نمايد؟ در تاريخ ايران، خيلي از غيرممكن‌ها به عرصه امكان و تحقق درآمده‌اند.
جانماز آب كشيدن، استفاده از مقدسات مردم و راست‌نمايي دروغ برخي مسلمان‌نماها، اكثريت صاحب‌منصبان كشور را در تنگناي بي‌اعتمادي‌ها و حرمت‌شكني‌هاي ناشي از خود قرار داده‌اند و دافعه‌ها از اسلام و انقلاب و باورسوزي‌ها را دامن زده‌اند.
نبي اكرم فرموده‌اند: «مرام ما اهل بيت گذشت است براي كسي كه به ما ظلم كرده و بخشش است براي كسي كه ما را محروم كرده است.» عدم ملاك عمل قرار گرفتن اين مرام اهل بيت توسط حاكمان نظام و كيان، آثار زيانباري در جامعه گذاشته است.
رياست به دست كساني خطاست/ كه از دست‌شان، دست‌ها بر خداست
مسلمانان به طور عام و روساي مسوول جوامع به طور خاص، امروز عملا فاصله زيادي از اسلام دارند، لذا شايسته نيست هيچ يك از اعمال فردي و اجتماعي آنان مورد استناد و استفاده قرار گيرد.
مولا علي مي‌فرمايند: «دنيا مانند مردار است، هر كسي كه فقط دنبال دنياست، مانند سگ‌هاي وحشي هاري هستند كه بر سر مردار دعوا مي‌كنند.»
يا مكن با پيل‌بانان دوستي/ يا بنا كن خانه‌اي درخورد پيل
مولا علي تاكيد فرموده‌اند: «با توده جماعت باشيد، چرا كه دست خدا با جماعت است.» فلذا مردم‌محوري و مردم‌دوستي وظيفه مسلم حكمرانان كشور است.
فردا كه پيشگاه حقيقت شود عيان/ شرمنده رهروي كه عمل بر مجاز كرد.
هر سري به كلاهي، سزاي  سالاري است و بي‌كفايتي برخي صاحب‌منصبان كشور را به پاي اسلام و انقلاب اسلامي ننويسيد چرا كه ارزش هر‌كس به مقدار دانايي و تخصص او است . همچنين امام حسين (ع) اشعار نموده‌اند: «به درستي كه شيعيان ما، قلب‌شان از هر ناخالصي و حيله و تزوير پاك است» و خوب  است اين خصال را، در عموم صاحب‌منصبان كشور و جامعه خود جستجو و احترام اشخاص حايز شرايط مطروحه در اين حديث معصوم، را بيشتر داشته باشيد. البته نوبت به اوليا چو رسيد آسمان تپيد، نبايد زياد سخت بگيريد. اعتماد به افراد، يكي از عناصر سيستم ارزشي ماست فلذا اعتماد به عموم بشر و مسلمانان، رويه پسنديده است.
تاريخ در رابطه با عملكرد عموم صاحب‌منصبان كشور قضاوت خواهد كرد و به تبليغات و خودستايي‌ها، بها ندهيد، شرك و كشتار به هيچ صورت مورد بخشش آفريدگار مهربان قرار نخواهد گرفت و يادآور مي‌شوم: پيامبر اسلام فرموده‌اند: «افراطي‌ها، بهره‌اي از اسلام نبرده‌اند.» و «مردم را دوست بداريد تا شما را دوست داشته باشند.» و خاصه موكد تاكيد فرموده‌اند: «يك ساعت عدالت از يك سال عبادت برتر است.»
جوانان و بانوان بايد، دين را از ميوه‌اش بشناسند، نه از صحبت‌هاي رهبرانش! وقتي افراد بي‌نظم، منظم شدند، فقر كم شد، دزدي كم شد، بي‌اخلاقي كم شد، آن وقت مي‌گوييم دين اين جامعه درست است. همگان بايستي اذهان خود را متحول سازند تا به واقعيت‌هاي اسلام و مسلماني‌ها، پي ببرند.
سهو و خطاي بنده چو گيرند اعتبار/ معني عفو و رحمت پروردگار چيست؟
نبي‌اكرم(ص) مي‌فرمايند: «اعتبار كار به سرانجام آن است.» و در اينجا يعني  پيگيري به فرجام رساندن برجام و در نهايت افزايش ثروت ملي و رسيدگي به عموم هموطنان نازنين. مطلق‌گرايي، تندروي‌هاي تخريبي و خودحق‌پنداري با روح اسلام و انقلاب و احساسات مردمي سازگار نيست.
جام بشكستند و اكنون وقت گل، خون مي‌خورند/ حاصل آن توبه كردن، اين پشيمان گشتن است
فراهم آوردن نشاط‌ و بازآفريني اميد و نشاط ملي وظيفه حكمرانان ايران زمين است و نبايستي به ندرت به نهج‌البلاغه و قانون اساسي استناد كنند.
وظيفه شهروندي قاطبه شهروندان كشور با تلاش آگاهانه و مجدانه در جهت تعميق «استقلال، آزادي و خاصه جمهوري اسلامي» به قول امام‌مان نه يك كلمه بيشتر و نه يك كلمه كمتر پي مي‌گردد.
همگي بايستي در شمار انسان‌هاي مسوول و دردآشنا باشيم كه با اعتقاد به عدم تعارض ميان اسلام و اهداف حقوق بشر، در طول زندگي سياسي و اجتماعي‌مان، فعاليت‌ها و پيگيري‌هاي مجدانه و موثر براي تحقق بخشيدن به اين اهداف داشته باشيم، امام علي(ع) تاكيد دارند بهترين مردم به من گروه ميانه‌رو هستند، از آنها جدا نشويد.
در جهان مرد عمل باش، علي را بنگر/ كه ترازوي جهان، كفه ميزان علي است
مولا علي مي‌فرمايد: خدا بر دانايان و عالمان پيمان سخت گرفته كه بر پرخوري و ستمگري ظالم و گرسنگي مظلوم هيچ قرار نگيرند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون