شير رسما گران شد
هنوز چند روز از اطلاعيه دفتر معاون اجرايي رييسجمهور درباره تصميمگيري در خصوص قيمت لبنيات بعد از ماه رمضان نگذشته كه افزايش قيمت صنايع لبني بالاتر از نرخ مصوب ۱۰ درصدي آغاز شد. بعد از اعلام رسمي افزايش 10 درصدي قيمت فرآوردههاي لبني توسط وزير صنعت و اتحاديه لبنيات، حواشي زيادي در بازار مصرف و ميان صنايع لبني (توليد كنندگان) ايجاد شد. محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت اعلام كرد كه افزايش قيمت شير كار دولت نبوده و ستاد تنظيم بازار اين كار را انجام داده است و براي برگشتن قيمت اين محصول اقدام ميكند. همچنين دفتر معاون اجرايي رييسجمهور اطلاعيه داد :«ادعاي تصميمگيري در خصوص افزايش قيمت پنير، شير و ماست در دولت و آنچه در اين زمينه به نقل از محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييسجمهور در برخي از رسانهها منعكس شده كذب محض است و تاكنون بررسي نرخ محصولات لبني در هيچ يك از جلسات هيات دولت مطرح نشده است. درخواست خريد شير خام با قيمت 1440 تومان از دامداران كه ارتباط مستقيمي با نرخ محصولات لبني دارد در يكي از جلسات ستاد هدفمندسازي يارانهها مطرح و اتخاذ تصميم راجع به تغيير نرخ محصولات لبني به بعد از ماه مبارك رمضان موكول شده است.»اين تصميم همراه شد با اعلام صنايع لبني درباره اينكه در صورت ابلاغ نرخهاي جديد ستاد تنظيم بازار به كارخانهها نيز اقدامي براي افزايش قيمت نخواهند كرد، ولي هنوز چند روزي از اين حرفها نگذشته بود كه ظاهرا بدعهدي برخي صنايع لبني حتي قبل از تصميم ستاد تنظيم بازار آغاز شده بود. بنابر گزارش تسنيم در مراجعه به يكي از فروشگاه زنجيرهاي مشخص شد، يكي از صنايع لبني پرفروش، شير، ماست و پنير خود را با تخفيف 22 درصدي عرضه ميكند اين در حالي است كه افزايش قيمت جديد خود را نيز بيشتر از ميزان مجاز، حتي قبل از تصميم ستاد تنظيم بازار اعمال كرده است.
تخطي ازسقف 10 درصدي افزايش قيمت لبنيات
بنابرگزارشهاي منتشر شده، براساس تصميم اخير ستاد تنظيم بازار صنايع لبني تنها اجازه افزايش 10 درصدي قيمت محصولات خود را دارند اما افزايش قيمت جديد اعمال شده بيشتر از سقف مجاز است بهطوري كه شير كم چرب يك ليتري كه قبل از مجوز گراني 2500 تومان به فروش ميرسيد با اعمال گراني 10 درصدي بايد 2750 تومان به فروش ميرسيد در حالي كه قيمت اين محصول به 2800 افزايش يافته است. گفتني است كه افزايش قيمت خزنده فرآوردههاي لبني و ساير كالاهاي پر مصرف، يكي از شگردهايي است كه برخي صنايع لبني براي بالا بردن قيمت خود برگزيدهاند تا مصرف كننده به تدريج خود را با افزايش قيمتها وقف دهد، بهطوري كه در سال گذشته نيز صنايع لبني، مجوز افزايش 15 درصدي لبنيات را به يكباره اعمال نكردند اما اين مرتبه ظاهرا ماجرا متفاوت است. لازم به يادآوري است كه اين افزايش قيمت هنوز در تمام برندهاي توليدكننده فرآوردههاي لبني آغاز نشده است.