• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5397 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ دي

گزارش «اعتماد» از بي‌ثباتي صندلي مديريت باشگاه‌ها به بهانه كناره‌گيري گرشاسبي از فولاد

صندلي بازي مديران فوتبالي

سامان زماني

كارشناسان زيادي مي‌گويند نبود ثبات روي صندلي مديريت باشگاه‌ها و نيمكت‌ها يكي از اصلي‌ترين دلايل عدم پيشرفت فوتبال ايران است. روزنامه اعتماد به بهانه استعفاي حميدرضا گرشاسبي، مديرعامل موفق فولاد خوزستان كه هفته پيش صورت گرفت، صندلي ‌بازي مديران فوتبال ايران را بررسي كرده است. 

يكي از مشكلات مهم فوتبال ايران نبود ثبات مديريتي در باشگاه‌ها و تغييرات پي در پي مديران اين باشگاه‌هاست. سال‌هاي سال است كه مديران مي‌آيند و قبل از اينكه برنامه‌هاي خود را اجرايي كنند، مجبور به جدايي مي‌شوند و مي‌روند و با حضور مدير جديد عملا برنامه‌هايي كه در آن باشگاه آغاز شده، ديگر دنبال نمي‌شود. حاصل اين تغييرات مديريتي هم در هزينه‌هاي اين باشگاه‌ها مشهود بود و پول‌هاي زيادي بدون كسب نتيجه خرج شد. فرض كنيد مديري مي‌آمد، تصميم مي‌گرفت روي فوتبال پايه باشگاه تحت مديريتش سرمايه‌گذاري كند و تيم اصلي‌اش هم از بازيكنان جوان بيشتري بهره ببرند، اما مدير بعدي بدون اعتقاد به تيم‌هاي پايه كار خود را پيش مي‌برد و وقتي سكان هدايت باشگاه را در اختيار مي‌گرفت سياست ديگري را در پيش مي‌گرفت و در نتيجه سرمايه‌گذاري كه روي تيم‌هاي پايه انجام شده بود عملا نتيجه‌اي در بر نداشت. 
عطابخش - پيكان
روند تغييرات مديران باشگاه‌هاي ليگ برتري در اين فصل از چند روز پيش از شروع ليگ بيست‌ودوم آغاز شد. درست در روزهايي كه باشگاه‌ها در بازار نقل‌وانتقالات براي تقويت تيم‌ خود تلاش مي‌كردند و پيكاني‌ها هم به دنبال تقويت تيم خود براي حضور قدرتمند در ليگ برتر بودند، 9 مرداد خبر بركناري امير عطابخش از سوي باشگاه پيكان منتشر شد. عطابخش كه 20 بهمن 1400 مديرعامل باشگاه پيكان شده بود، در اقدامي غيرمنتظره جاي خود را به حميد عباسي داد. عطابخش كه با برنامه‌هاي بلندمدت به پيكان آمده بود و قرار بود اين باشگاه را در فوتبال به رتبه‌هاي بالايي ليگ برساند، بدون اجرايي شدن برنامه‌هايش جدا شد و عباسي آمد تا سياست‌هاي جديدي در پيكان اجرايي شود.
سهرابي، بهتاج- تراكتور
باشگاه تراكتور هم از آن دسته باشگاه‌هايي است كه ركورددار تغييرات مديريتي و همين‌طور تغييرات سرمربي و كادر فني است. اين باشگاه كه سال‌هاست به عنوان يك باشگاه خصوصي در ليگ ايران اداره مي‌شود، ثبات مديريتي خوبي را نداشته و معمولا با كوچك‌ترين اختلاف‌نظر در سطح مديريتي، مديرعامل اين باشگاه تغيير كرده است. در اين فصل هم تا به حال دو مدير روي صندلي مديرعاملي تراكتور نشسته‌اند. پيش از آغاز فصل ميرمعصوم سهرابي مديرعامل پرشورهاي تبريزي بود و چند روز مانده به آغاز ليگ بيست‌ودوم، يعني 10 مرداد جاي خود را به ايوب بهتاج داد. بهتاج هم كه به تازگي مديرعامل تراكتور شده بود، برديف را به خدمت گرفت تا تراكتور سبك جديدي از فوتبال ارائه دهد برديف هم روي نيمكت تراكتور دوام نياورد تا اينكه پاكو خمز سرمربي اين تيم شد. در حوزه مديريتي هم تراكتوري‌ها به نيم فصل نرسيده باز هم دست به تغييرات زدند و اين‌بار بهتاج جاي خود را به هوشنگ نصيرزاده داد.
كي‌شمس -  صنعت ‌نفت آبادان
جهانگير كي‌شمس كه يك‌سالي مديرعامل صنعت نفت آبادان بود، 22 شهريور ماه از اين باشگاه جدا شد و جاي خود را به احمد پارو داد. در آن مقطع روح‌اله محمدي، عضو هيات‌مديره باشگاه درباره استعفاي كي‌شمس گفته بود: «جهانگير كي‌شمس به دليل بيماري از سمت خود استعفا داده بود و با توجه به بيماري وي و نياز به درماني كه دارد با استعفا ايشان موافقت شد.» 
آجورلو- استقلال
شايد بتوان گفت مهم‌ترين و غيرمنتظره‌ترين تغيير مدير در فصل جاري مربوط به باشگاه استقلال است. مصطفي آجورلو كه با جدايي فرهاد مجيدي در سكوت خبري ساپينتو را به خدمت گرفت و برنامه‌هاي بلندمدتي براي درآمدزايي در اين باشگاه داشت، به يك‌باره از سمتش كنار گذاشته شد. او در ابتداي فصل تلاش زيادي انجام داد تا باشگاه‌هاي ليگ برتري بتوانند از حق پخش تلويزيوني برخوردار شوند و از اين‌رو اجازه نمي‌داد دوربين‌هاي تلويزيوني در نشست‌هاي خبري سرمربي تيمش حاضر شوند، اما فشارهايي كه از مديران بالادستي آمد كار را به جايي رساند كه استقلال مجبور شد بر سر اين موضوع كوتاه بياييد. آجورلو خودش از واژه «كودتا» براي بركناري‌اش استفاده كرد و معتقد بود كه بركناري او از سوي وزارت ورزش ديكته شده است. با اين حال با جدايي اين مدير، 23 مهر علي فتح‌الله‌زاده مديرعامل استقلال شد تا اين باشگاه با اين مدير با سابقه كارش را پيش ببرد. 
زين‌الديني - ‌ مس رفسنجان
باشگاه مس رفسنجان كه از باشگاه‌هاي زيرمجموعه شركت ملي مس ايران است، از آن دسته باشگاه‌هايي است كه در تغييرات كمي در حوزه مديريت خود ايجاد مي‌كند. با اين حال مسي‌ها در اين فصل دست به تغييرات زدند و مجيد زين‌الديني را كنار گذاشته و حسين پورمحمدي را به عنوان مديرعامل اين باشگاه انتخاب كردند. درباره دلايل اين تغييرات شايعات زيادي مطرح شد، اما مهم‌ترين موضوع اين بود كه گفته مي‌شد اختلافات در هيات‌مديره مس بر سر حمايت يا عدم حمايت از محمد ربيعي سرمربي تيم باعث شد تا مسي‌ها مجبور به تغييرات در حوزه مديريت شوند. 
يزدي - نفت مسجدسليمان
باشگاه نفت مسجدسليمان از آن دسته باشگاه‌هايي است كه نشاني از ثبات مديريت در آن ديده نمي‌شود. اين باشگاه هم در اين فصل مديرعامل خود را تغيير داد تا مديران بالادستي اين باشگاه نشان دهند دلايل برخي نتايج ضعيف نفت مسجدسليمان، مديرعامل است. نفتي‌ها كه اين روزها شرايط خوبي را در جدول ندارند در بيشتر بازي‌ها گل‌هاي زيادي دريافت مي‌كنند و با 9 امتياز در انتهاي جدول قرار دارند. اين باشگاه 28 آذر ابوذر شجاعي را به عنوان مديرعامل معرفي كرد تا مدير جديد با اتخاذ تصميمات و سياست‌هاي جديد از سقوط نفت مسجدسليمان به ليگ يك جلوگيري كند.
گرشاسبي - فولاد
حميدرضا گرشاسبي كه به سابقه مديرعاملي پرسپوليس به اهواز رفته بود تا سكان هدايت فولاد را بر عهده بگيرد، بعد از يك‌سال تلاش در اين باشگاه، استعفا داد و جدا شد. گرشاسبي كه از عملكرد مديران بالادستي فولاد گله‌مند بود، مي‌گويد: بعد از شكست سپاهان و تراكتور، دخالت‌ها شروع و در نهايت منجر شد كه از اين باشگاه خوزستاني استعفا دهد. گرشاسبي فولاد را به يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا رساند و از طرف ديگر سرمايه‌گذاري خوبي در فوتبال پايه انجام داده بود. با جدايي گرشاسبي حميدرضا رادكيا مديرعامل فولاد شد.
تغييرات در باشگاه‌هاي ليگ برتري ايران در حالي پي‌ در پي انجام مي‌شود كه سازمان ليگ فوتبال ايران ماه‌هاست بدون رييس و به صورت سرپرست اداره مي‌شود. با بركناري بهاروند، چند ماهي است كه رضا كشوري‌فرد سرپرست سازمان ليگ است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون