• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5401 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ دي

رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از مداحان اهل‌بيت:

هركس به اتحاد ملت خدشه وارد كند براي دشمن‌كاركرده است

در آستانه خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از مداحان اهل‌بيت، مداحي را هنري تركيبي براي انتقال معارف و احساسات و نقش‌آفريني در معركه‌هاي حساس كشور دانستند و علت به ثمر نرسيدن نقشه جامع و برنامه‌ريزي شده دشمن در قضاياي اخير را محاسبات غلط آنها از واكنش مردم، جوانان و مسوولان خواندند و تاكيد كردند: راه مأيوس كردن بدخواهان از دشمني، قوي شدن ايران است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، محبت و ارادت به حضرت صديقه كبري را در امور شخصي و عمومي بسيار موثر دانستند و در بيان نكاتي خطاب به مداحان گفتند: مداحي، ميراث شيعه و يك هنر مركب است كه از تركيب صداي خوش، شعر خوب، آهنگ مناسب و محتواي فاخر ايجاد مي‌شود و بايد همچون ساير متون ارزشمند ديني همه اركان آن زيبا باشد. ايشان با اشاره به اهميت آهنگ مناسب در انتقال مفاهيم گفتند: برخي آهنگ‎ها كه متناسب با ترانه‌هاي گناه‌آلود است براي مداحي مناسب نيست و مداحي نبايد با آنها مخلوط شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بالا بردن رشد فكري جامعه را از جمله ماموريت‌هاي مداحي برشمردند و گفتند: در مداحي علاوه بر معرفت‌آموزي، برانگيختن احساسات نيز وجود دارد. البته احساس بدون تعقل سودمند نيست، اما ويژگي بي‌بديل معرفت‌آموزي در متون شيعي اين است كه علاوه بر احساسات، عمق معرفتي مخاطب را نيز افزايش مي‌دهد.
ايشان با اشاره به نقش‌آفريني برجسته مداحان در معركه‌هاي حساس كشور از جمله دفاع مقدس و ترغيب جوانان به حضور در جبهه‌ها و فداكاري براي كشور و همچنين در قضاياي گوناگون مانند فتنه ۸۸ و ۹ دي تاكيد كردند: بدانيد كه به عنوان مداح در كجا ايستاده‌ايد و با پديده بزرگ و جذاب مداحي در خدمت انقلاب يعني تحول روزآمد كشور و گسترش فضاي «مبارزه با طاغوت و ظالم و استكبار و فساد» نقش‌آفريني كنيد.
رهبر معظم انقلاب، فرهنگ‌سازي را كار مهم ديگر مداحان دانستند و گفتند: «استقامت در برابر دشمن يا هجوم در مقابل آن»، «پيشرفت علمي»، «خانواده و فرزندآوري»، «بصيرت و اميددهي» و «ايستادن در مقابل شگردهاي يأس‌آفرين دشمن در ذهن جوانان» جزو مفاهيمِ نيازمند به فرهنگ‌سازي و هدايت فكري و عملي مخاطبان است.
ايشان با برشمردن شروط لازم براي ايفاي اين نقش‌آفريني‌ها، شرط اول را داشتن دغدغه هدايت مردم و پرهيز از غلبه دادن پول و شهرت و جايگاه اجتماعي در كار مداحي خواندند و افزودند: شرط ديگر نقش‌آفريني بهتر مداحان، معرفت‌اندوزي است بنابراين با مطالعه كتاب‌هاي اخلاق، حديث، تفسير و آثار بزرگاني همچون شهيد مطهري، مباني معرفتي خود را مستحكم كنيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، به‌روز بودن در قبال حوادث مهم جهاني را شرط ديگر مداحي موثر دانستند و گفتند: دنيا در حال تغييرات اساسي اما تدريجي است و ما با يك پيچ تاريخي مهم مواجه يا در درون آن هستيم كه بايد با مطالعه، از اين تغييرات مهم در دنيا و كشور آگاه باشيد. رهبر معظم انقلاب اسلامي سپس به تبيين نقشه و محاسبه دشمن در حوادث اخير پرداختند و گفتند: در اين قضايا، نقشه دشمن، جامع اما محاسبه آن غلط بود. ايشان با تاكيد بر اينكه دشمن همه عوامل لازم براي اخلال و تخريب در يك كشور را به كار انداخت، در برشمردن اين عوامل گفتند: عامل اقتصادي وجود داشت، چراكه وضعيت اقتصادي كشور خوب نبود و نيست بنابراين مشكل معيشتي مردم زمينه‌اي بود كه از آن استفاده كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: همچنين عامل امنيتي، نفوذ تيم‌هاي جاسوسي، غوغاي ايران‌هراسي استكبار در دنيا به روش‌ها و شيوه‌هاي تبليغاتي مختلف، همراه كردن بعضي عناصر داخلي با خودشان، تحريك انگيزه‌هاي قومي، مذهبي، سياسي و شخصي و تبليغات فراگير، از ديگر عوامل اخلال بود كه از ماه‌ها قبل آنها را فعال كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: من به عنوان يك ناظر، در دل خود به مهندسي خوب دشمن «آفرين» گفتم، چراكه همه‌ چيز را در جاي خود و به اندازه فراهم كرده بود، اما با وجود اين نقشه كه در كشورهايي نيز اثرگذار است، موفق نشدند زيرا محاسبه آنها غلط بود.
ايشان در برشمردن مصاديقي از محاسبه غلط دشمن خاطرنشان كردند: خيال مي‌كردند ملت ايران به علت مشكلات اقتصادي با نقشه براندازي و تجزيه‌طلبي آنها همراهي خواهد كرد. خيال مي‌كردند با فحاشي و بددهني و اهانت‌هاي گوناگون مي‌توانند مسوولان كشور را منفعل و از ميدان خارج كنند. خيال مي‌كردند با وسوسه و هياهو مي‌توانند مسوولان سطح بالاي كشور را دچار اختلاف‌نظر كنند. خيال مي‌كردند با دلارهاي نفتي فلان كشور مزدور امريكا مي‌توانند اراده جمهوري اسلامي را تحت تاثير قرار دهند. خيال مي‌كردند با تشويق چند عنصر خودفروخته به پناهندگي به كشوري ديگر و لجن‌پراكني عليه ايران، جوانان ما نااميد مي‌شوند، در حالي كه اشتباه كردند و كسي به آنها اعتنايي نكرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند: آنها اشتباه كردند، چراكه اراده و عزم جمهوري اسلامي از همه عوامل قدرت آنها قوي‌تر و راسخ‌تر بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: ۴۰ سال است كه از هر طريقي عليه جمهوري اسلامي تلاش مي‌كنند اما چون محاسبات‌شان غلط بوده و است تاكنون شكست خورده و در آينده نيز شكست خواهند خورد.
ايشان با تاكيد بر اينكه محاسبات غلط دشمن نبايد موجب غفلت ما شود، گفتند: ما هم بايد حواس‌مان باشد. اين‌گونه نباشد كه دچار غفلت و غرور شويم و بگوييم قضايا تمام شد. بايد در ميدان بمانيم و بدانيم عامل حفظ ملت، اميد و وحدت ملي است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: سلايق و نظرات مختلفي در كشور وجود دارد، اما درباره اسلام، نظام و انقلاب بين مردم وحدت نظر است. بنابراين نگذاريم اين وحدت از بين برود و به اختلافات قومي، مذهبي و تحريك احساسات يك گروه عليه گروه ديگر كمك نكنيم.
ايشان با تاكيد بر اينكه هر كس به اتحاد ملت خدشه وارد كند، براي دشمن و در زمين و نقشه آن كار كرده است، گفتند: همگان از جمله عناصرِ منبري، مداح، دانشگاهي، نويسنده و شاعر بايد به اين مساله توجه كنند و دشمن را دست‌كم نگيرند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، قوي شدن را عامل اصلي در مأيوس كردن دشمن دانستند و افزودند: هر گاه آنچنان قوي شويم كه دشمن مأيوس شود، مي‌توان به آسودگي و آسايش خاطر دست يافت و علت تاكيدهاي مكرر بر قوي شدن ايران نيز همين مساله است.
ايشان با تحسينِ آميختن سرود با مداحي براي انتقال مفاهيم مهم گفتند: رشحات انقلاب در خارج از مرزهاي كشور هم روزبه‌روز بيشتر بروز پيدا مي‌كند كه نمونه آن گسترش سرود سلام فرمانده در كشورهاي ديگر و اجراي آن به زبان‌هاي مختلف حتي به زبان فارسي بود كه اين عوامل مي‌تواند به اقتدار كشور كمك كند.
در ابتداي اين ديدار، هشت تن از مداحان و شاعران به قرائت اشعار و مدايحي در فضائل حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها پرداختند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون