• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5402 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ دي

فضولات گربه براي گرم كردن خانه‌ها!

نيوشا طبيبي

من هم مثل همه شما وطنم را از عمق جان دوست دارم. بين ادامه حيات و اعتلاي ميهن و سلامتي و دل خوشي و سعادت هم‌ميهنانم البته دومي و سومي را انتخاب مي‌كنم و با طيب خاطر و رضايت قلبي دست از جان شيرين مي‌شويم. اما سخن گفتن به گزاف درباره وطن عزيز و نديدن عيب و اشكال خودمان و فرافكني جز آنكه ما را غرق توهم و ابهام كند چيزي به دست‌مان نمي‌دهد. مي‌گويند تا چند سال پيش در كره شمالي فيلم «اليور تويست» را نشان مي‌دادند و مي‌گفتند اين وضعيت امروز جهان سرمايه‌داري است و ببينيد كه چطور رژيم كمونيستي براي مردمش سعادت و خوشي و رفاه به ارمغان آورده در حالي كه جهان سرمايه‌داري غرق در فلاكت و پليدي و دزدي و كودك‌آزاري است! نمي‌دانم كه اين روايتي درست است يا نه؟ اما شايد چندان هم دور از شيوه پروپاگانداي رژيم كمونيست كره شمالي نباشد. 
در اين روزها روايت‌هايي خوانده‌ام از سوزاندن فضولات گربه در اروپا و روي آوردن مردم به هيزم‌سوزي و هجوم به جنگل‌ها براي تامين سوخت وسايل گرمايي خانه‌ها. همه اينها را مي‌گوييم تا غفلت خودمان از مديريت صحيح، مصرف درست و مبتني بر منطق و ناتواني دولت در تامين سوخت زمستاني را عادي جلوه دهيم. به عرض مي‌رسانم كه من متاسفانه سال‌هاست دور از ميهن عزيزم زندگي مي‌كنم، بنابراين تجربه‌اي عيني و مستقيم از وضعيت فعلي زندگي در اين سامان دارم كه به عرض مي‌رسانم. جنگ روسيه و اوكراين، در ابتدا تاثيري عميق بر وضعيت زندگي مردم در اروپا گذاشت. نگراني‌هاي فراواني درباره تامين گندم و سوخت به وجود آمد. اوكراين بزرگ‌ترين تامين‌كننده گندم اروپا و روسيه بزرگ‌ترين تامين‌كننده انرژي اروپا بودند و طبيعي بود كه نگراني‌هاي فراواني ايجاد شود. اين واقعه سبب بروز تورمي كم‌سابقه در چهل سال اخير شد و قيمت مواد غذايي تا ۱۰ درصد افزايش پيدا كرد. قيمت بنزين و گاز هم به تبع چيزهاي ديگر در ماه‌هاي اوليه افزايش داشتند. اما دولت‌هاي اروپايي منفردا و به صورت همراهي با يكديگر در اتحاديه اروپا دست به اقداماتي زدند تا از اثرات مخرب اين واقعه بكاهند و اقتصاد و رفاه مردم را به دور از صدمات ناشي از جنگ نگه دارند. طبيعي است كه اخذ نتيجه از تدابير اندكي زمان برد، اما با آغاز زمستان ۲۰۲۳، همه چيز به شرايط پيش از حمله بازگشته است. افزايش قيمت مواد غذايي با حذف ماليات بر ارزش افزوده روي كالاهاي اساسي مانند نان و ميوه و حبوبات تا حد زيادي مهار شده است. با پيدا كردن منابع ديگري براي تامين سوخت، قيمت سوخت به شرايط پيش از جنگ بازگشته و اگرچه پس از دوران كرونا، اقتصادهاي اروپايي همچنان دوره‌اي از ركود را مي‌گذرانند، اما شرايط چندان بدتر از آن دوره نيست. 
براي آنكه از وقوع حوادثي مانند آنچه بين روسيه و اروپا درباره تامين گاز گذشت ديگر تكرار نشود، اين دولت‌ها به سرعت در زمينه انرژي‌هاي نو سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي كرده‌اند. امروز اگر بخواهيد در اسپانيا خانه ‌خود را به سلول‌هاي خورشيدي مجهز كنيد، در مدت كوتاهي بانك‌ها سرمايه آن را با سود صفر درصد تامين مي‌كنند و مازاد توليد برق هم از سوي شركت‌هاي توزيع‌كننده به قيمتي منصفانه خريداري مي‌شود. پول ماهيانه‌اي كه بايد براي قيمت پنل‌هاي خورشيدي پرداخت كنيد بيشتر از قبض برق معمول خانه شما نيست و پس از پرداخت آن ديگر هزينه‌اي بابت برق خانه متحمل نخواهيد شد. 
سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي در خارج از خاك اروپا و مشخصا در الجزيره براي تامين سهم قابل توجهي از برق اروپا از طريق نيروگاه‌هاي عظيم خورشيدي در حال انجام است كه تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداري خواهد رسيد. برنامه الكتريكي كردن حمل و نقل در شهرهاي بزرگ با ايجاد تسهيلات ويژه براي خريد اتومبيل‌هاي برقي و ممنوعيت ورود خودروهاي بنزيني قديمي در حال اجرا هستند.
سوزاندن هيزم درختان كهنه در شومينه سنت قديمي خانه‌هاي اروپايي است. قطع درختان قديمي نيمه مرده و جايگزيني آنها با نهال‌هاي نو در برنامه‌اي دقيق و منظم هميشه در حال انجام است. در سال‌هاي گذشته هم كه نگراني بابت سوخت گرمايش خانه‌ها وجود نداشت، بخاري‌هاي هيزمي يا بخاري‌هايي كه با سوخت خرده چوب‌هاي فشرده شده كار مي‌كنند، به راه بودند.
سوزاندن فضولات گربه را نه ديده و نه شنيده‌ام. ترديد ندارم اين هم از افسانه‌هايي است كه احتمالا كسي به شوخي روي اينترنت گذاشته و جدي گرفته شده. به عنوان دارنده دو گربه در خانه مي‌گويم با توجه به حجم فضولات توليدي توسط اين حيوان و تركيب خوراك او، اساسا چنين سوختي مطلوب نيست. در بين فضولات قابل سوزاندن، بهترين سوخت، فضولات گاوي است كه اتفاقا در تمام دشت‌هاي اروپا به فراواني پيدا مي‌شود و مردم اينجا از آن غافل هستند.
با مسخره كردن و افسانه‌پردازي، خطاهاي مديريتي خود را نپوشانيم و از دردسر مردم ديگر - اگر واقعي هم باشند - خشنود نشويم كه البته با مسلماني و انسانيت منافاتي عميق دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون