• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5407 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱ بهمن

ملي‌‍‌پوش كاراته: نمي‌دانم چرا مسائل سياسي با ورزش قاطي شده

۸ نفر از اعضاي تيم ملي كاراته ايران به دليل عدم صدور ويزا از سوي فرانسه از شركت در مسابقات بين‌المللي بازماندند

 علي ولي‌اللهي

۸ نفر از اعضاي تيم ملي كاراته ايران به دليل عدم صدور ويزا از سوي كشور فرانسه از شركت در مسابقات بين‌المللي اين كشور بازماندند. اين رقابت‌ها از روز جمعه آغاز مي‌شود و سه روز ادامه دارد. تنها مهدي خدابخشي، صالح اباذري و سجاد گنج‌زاده به دليل داشتن ويزاي بلندمدت توانستند راهي مسابقات شوند. يكي از اعضاي تيم ملي كاراته در اين رابطه به «اعتماد» گفت: «نمي‌دانم چرا [كشورهاي ميزبان] همه‌ چيزا را با هم قاطي مي‌كنند»!

قاطي شدن سياست و ورزش از مدت‌ها پيش رنگ و بوي بيشتري به خود گرفته و در اين بين كاراته بيشتر از ساير رشته‌ها ضرر كرده است. عدم اعزام به مسابقات بين‌المللي فرانسه تنها يك بخش ماجراست و جست‌وجويي در اخبار مربوط به اين رشته دست‌كم در يك‌سال گذشته نشان مي‌دهد ورزشكاران كاراته با انبوهي از مشكلات عمدتا سياسي مواجه شده‌اند. 
از ابتداي امسال حضور ملي‌پوشان كاراته در مسابقات بين‌المللي با مشكل مواجه شده است. مسابقات كاراته‌وان پرتغال نخستين مسابقاتي بود كه بدون ايراني‌ها برگزار شد. در واقع قرار بود تيم ملي راهي اين مسابقات شود، اما به دلايلي ناگفته اين اعزام لغو شد. مربي تيم ملي در واكنش به اين مساله گفت كه «نمي‌داند چرا اعزام لغو شده». سجاد گنج‌زاده، قهرمان المپيك توكيو و عضو تيم ملي كاراته در واكنش به عدم اعزام تيم به مسابقات در پستي اينستاگرامي با سياسي دانستن تصميم لغو اعزام به اين مساله اعتراض كرد. 
در آن مقطع مشخص شده بود به دليل حضور گسترده كاراته‌كاهاي اسراييلي در مسابقات پرتغال چنين تصميمي اتخاذ شده است. 
در تير ماه تيم ملي كاراته به دليل عدم صدور ويزا از حضور در يك رقابت مهم ديگر باز ماند. اين‌بار امريكايي‌ها بودند كه براي مسابقات جهاني ورلد گيمز كه مهم‌ترين مسابقات كاراته بود براي ورزشكاران ايراني ويزا صادر نكردند. 
يك ماه بعد رييس فدراسيون كاراته ايران به دليل سياسي كاري امريكايي‌ها و كارشكني آنها در صدور ويزا براي اعضاي تيم ملي كاراته، رقابت‌هاي كارته‌وان لس‌آنجلس را تحريم كرد. طباطبايي، رييس فدراسيون كاراته در اين رابطه گفت: «پنج ملي‌پوش كاراته ايران به‌‌رغم كسب سهميه حضور در رقابت‌هاي ورلد گيمز، با كارشكني امريكا به عنوان ميزبان و عدم صدور ويزا نتوانستند در اين رقابت‌ها حاضر شوند. بر همين اساس نيز ما در آخرين مرحله رقابت‌هاي جهاني كاراته‌وان كه از ۱۵ تا ۱۷ مهر در لس‌آنجلس برگزار مي‌شود، شركت نخواهيم كرد تا اعتراض خود را به اقدام سياسي امريكا و ندادن ويزا به ورزشكاران ايران نشان دهيم.»
در شهريور مسابقات كاراته‌وان باكو برگزار شد. در آن مسابقات دوباره به دليل حضور ورزشكاران اسراييلي تيم ايران به صورت ناقص راهي مسابقات شد. اين اتفاق واكنش سجاد گنج‌زاده را به همراه داشت و او براي نخستين‌بار با صراحت بيشتري در اين رابطه حرف زد. او كه هنگام عدم صدور ويزا توسط امريكايي‌ها در مسابقات ورلد گيمز در يك پست اينستاگرامي انتقادات زيادي به سياسي‌كاري ميزبان وارد كرده بود در يك اظهارنظر ديگر مقامات ورزشي داخل را هدف قرار داد و گفت: «مساله‌اي كه براي فدراسيون كاراته پيش آمده، مساله‌اي است كه نمي‌توان در موردش صحبت كرد. مساله‌اي است كه ورزشكاران ديگر و ساير فدراسيون‌ها هم با آن درگير هستند و هنوز حل نشده است. اميدواريم كه راه چاره‌اي براي آن انديشيده شود.»
در تمامي اين مدت رشته‌هاي ديگري هم با مشكل عدم صدور ويزا يا همان مساله‌اي كه به قول سجاد گنج‌زاده نمي‌شود در موردش حرف زد، درگير شدند اما حجم مشكلاتي كه براي كاراته به وجود آمد بيش از بقيه بود. 
اواخر مهرماه و در اوج شرايط ملتهب جامعه و اعتراضات وزير ورزش اظهارنظري كرد كه بازتابي بسيار منفي براي برخي ورزش‌هاي ايران در رسانه‌هاي خارج از كشور داشت. حميد سجادي گفت: «برخي فدراسيون‌هاي ما از جمله رزمي و موتورسواري در مقاطع مختلف با نيروهاي نظامي و انتظامي فعاليت‌هاي مشترك دارند.» اين اظهارنظر درست در شرايطي بود كه كشورهاي اروپايي و سازمان‌هاي حقوق بشري بيشترين تمركز را روي نحوه برخورد دولت ايران با اعتراضات گذاشته بودند و حتي برخي نهادهاي نظامي و انتظامي را نيز تحريم كرده بودند. همان موقع بسياري از رسانه‌ها و كارشناسان اين اظهارنظر غيرمسوولانه وزير ورزش را مورد انتقاد قرار دادند و تاكيد كردند بايد منتظر عواقب اين حرف‌ها بود.
هرچند وزير ورزش در روزهاي آتي توضيحات مشخصي در اين رابطه داد تا سوء‌تفاهم‌ها برطرف شود، اما به نظر مي‌رسيد بهانه لازم به دست مقامات كشورهاي اروپايي داده شده و اصطلاحا كار از كار گذشته. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه حتي پيش از اين مساله مدير سازمان تيم‌هاي ملي انجمن‌هاي ورزش‌هاي رزمي گفته بود: «از ابتداي سال تاكنون به خاطر مشكلات مالي و عدم صدور ويزا اعزام‌هاي زيادي را از دست داديم.»
چند روز بعد از اين اظهارنظر حميد سجادي كشور انگلستان براي ورزشكاران رشته تكواندو جهت حضور در مسابقات گرندپري منچستر ويزا صادر نكرد. همزمان كشور اسپانيا ويزاي ورزشكاران بوكسور ايراني را براي حضور در مسابقات قهرماني جوانان جهان صادر نكرد. همچنين تيم ملي كشتي آزاد ايران براي حضور در مسابقات جام جهاني در ايالات متحده دچار مشكل شد.
در نهايت روز پنجشنبه مشكل عدم صدور ويزا دوباره متوجه رشته كاراته شد و فدراسيون اين رشته اعلام كرد براي ۸ ورزشكار ايراني جهت حضور در مسابقات بين‌المللي فرانسه ويزا صادر نشده است. 
علي‌اصغر آسيابري، محمود و مرتضي نعمتي، بهمن عسگري، ابراهيم حسن‌بيگي، علي صفدري، مهدي شهگل و گلشن اسدي ورزشكاراني بودند كه با مشكل مواجه شدند. 
يكي از اعضاي تيم ملي كاراته در رابطه با مشكلي كه براي تيم پيش آمده غروب پنجشنبه به روزنامه اعتماد گفت: «اين مسابقات را از دست داديم ولي باز هم اگر اين ويزا را به ما بدهند، چون ويزاي مولتي است براي حضورمان در مسابقات آينده كمك مي‌كند تا ديگر دغدغه ويزا نداشته باشيم. با اين حال مسابقات اوپن پاريس كه مسابقات خيلي خوبي است و مي‌توانست كمك كند را از دست داده‌ايم.» اين عضو مطرح تيم ملي كاراته در ادامه و در پاسخ به اين سوال كه آيا از جانب ايران همه اقدامات انجام شده بود، گفت: «در همان زماني كه رفتيم سفارت رييس و ساير مديران فدراسيون و مربيان ديگر همه حضور داشتند و اعضاي تيم هم بودند. قطعا چون خودشان هم مي‌خواستند راهي شوند و اسم‌شان داخل ليست بود، تلاش كردند كه همه مسائل در نظر گرفته شوند. همه پيگير كار بودند. مسوول مربوطه از فدراسيون هم چهارشنبه و هم پنجشنبه به سفارت مراجعه كردند تا مشكل حل شود. ايشان گفت پرونده‌هاي شما در سفارت فرانسه در ايران روي ميز بود و آنها منتظر بودند كه تاييد از فرانسه بيايد ولي نيامد.» ايشان در پايان و در واكنش به اينكه مسائل سياسي براي ورزشكاران رشته كاراته پيش آمده، گفت: «نمي‌دانم چرا همه‌ چيز را با هم قاطي مي‌كنند» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون