• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5411 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ بهمن

قهرمان‌هاي جهان و المپيك براي چه به جان هم افتاده بودند؟

جنجال‌هاي كميسيون ورزشكاران!

انتخابات كميسيون ورزشكاران كميته ملي المپيك تا به حال فقط دو بار برگزار شده كه يكي از آنها سال 96 بود. آن سال بعد از انتخابات كميته، انتخابات كميسيون ورزشكاران برگزار شد اما حواشي زيادي به همراه داشت. جلسات اين كميسيون منظم برگزار نمي‌شد و در ادامه بين برخي اعضا اختلافاتي به وجود آمد. با اين حواشي جلسات كميسيون تعطيل شد و ديگر برگزار نشد. دومين انتخابات آبان 1400 برگزار شد و در اين دوره 15 نفر به عنوان عضو كميسيون ورزشكاران انتخاب شدند و 4 نفر هم به عنوان افراد انتصابي عضو اين كميسيون شدند چون طبق قوانين رييس كميته ملي المپيك مي‌تواند چهار نفر را به عضويت كميسيون منصوب كند. از طرف ديگر هادي ساعي چون عضو كميسيون ورزشكاران شوراي المپيك آسيا بود طبق قانون به عضويت كميسيون ورزشكاران ايران درآمد. 
قبل از تشكيل اولين جلسه كميسيون، عليرضا دبير از عملكرد رييس كميته ملي المپيك ناراحت بود كه «چرا حتي يك كشتي‌گير جزو افراد منصوب شده ازسوي صالحي‌اميري حضور ندارد.» دبير اعتقاد داشت صالحي‌اميري قول داده حميد سوريان را به عضويت كميسيون انتصاب كند و حالا كه اين كار را نكرده، اجازه نخواهد داد كه حسن يزداني و محمدرضا گرايي كه در انتخابات انتخاب شده بودند وارد كميسيون بشوند.
در جلسه اولين كميسيون كه آذر برگزار شد، قرار بر اين بود رييس و نايب‌رييس كميسيون انتخاب شوند اما هادي ساعي مخالف اين موضوع بود و اعتقاد داشت قرار بر اين نبوده كه در اولين جلسه، دستور كار انتخاب رييس و نايب‌رييس باشد. در ادامه سعيد گنج‌زاده و نجمه خدمتي به عنوان رييس و نايب‌رييس كميسيون انتخاب شدند كه اين موضوع نيز با مخالفت برخي همراه شد. مثلا احسان حدادي رياست گنج‌زاده را قبول نداشت و مي‌گفت او نمي‌تواند از حقوق ورزشكاران دفاع كند. در ادامه در جلسه نخست، هادي ساعي با تمسخر خطاب به بهداد سليمي گفت: «انتخاب شما را به عنوان نماينده كميسيون در هيات اجرايي تبريك مي‌گوييم.» ساعي با اين جمله مي‌خواست بگويد كه همه انتخاب‌ها از قبل انجام شده و برگزاري جلسه عملا بي‌معني است.  دومين نشست كميسيون ورزشكاران كميته ملي المپيك نيز با غيبت ۹ نفر از اعضا برگزار شد. در آن نشست، نماينده كميسيون در هيات اجرايي كميته ملي المپيك و شش ورزشكار حاضر در مجمع كميته ملي المپيك انتخاب شدند.  سجاد گنج‌زاده، محمد باقري‌معتمد، بهداد سليمي، حسين ساوه‌شمشكي، مصطفي نودهي، نجمه خدمتي، مجتبي عابديني، محمد بيداريان، ثريا آقايي، زهرا نعمتي و حميده عباسعلي در جلسه شركت كردند و حسن يزداني، ذبيح‌الله پورشيب، احسان حدادي، امين بوداغي، شهربانو منصوريان، هادي ساعي، فرزانه فصيحي، محمدرضا گرايي و ندا شهسواري غيبت داشتند. 
پس از آن هم برخي نفراتي كه كميسيون ورزشكاران را تحريم كرده بودند، نشستي خبري در فدراسيون كشتي برگزار كردند و معتقد بودند كه كارهاي غيرقانوني انجام مي‌شود. در اين نشست خبري حسن يزداني، احسان حدادي، هادي ساعي، محمدرضا گرايي و شهربانو منصوريان حضور داشتند.
اين كميسيون از دي سال ۱۴۰۰ به حالت تعطيلي درآمد تا اينكه در تابستان ۱۴۰۱ و در آستانه انتخابات كميته ملي المپيك، براي معرفي شش ورزشكار حاضر در مجمع انتخاباتي تشكيل شد اما نتيجه‌ آن دوباره به زبانه كشيدن اختلاف‌ها منجر شد. شش نماينده منتخب كميسيون براي حضور در مجمع كميته ملي المپيك در آذر ۱۴۰۰ انتخاب شده بودند و آنها در مجمع عمومي و فوق‌العاده كميته ملي المپيك در اسفند و خرداد شركت كردند. قرار بود اين شش نفر در مجمع انتخاباتي ششم شهريور هم حاضر شوند و حتي دعوتنامه هم از سوي كميته ملي المپيك دريافت كرده بودند اما ناگهان تعدادي از اعضاي كميسيون با ارسال نامه‌اي به كميته ملي المپيك اعلام كرده‌اند كه مي‌خواهند جلسه‌اي برگزار كنند و تغييراتي در اسامي داشته باشند كه درنهايت پس از چند هفته كش‌مكش، اسامي تغيير نكرد.
درنهايت سه روز پيش خبر استعفاي سجاد گنج‌زاده منتشر شد. خبرگزاري ايسنا نوشت: «در حالي از عمر اين كميسيون يك سال و ۲ ماه گذشته است، رييس اين كميسيون از سمت خود كناره‌گيري كرد. گنج‌زاده پيش از اين اينكه به فرانسه برود، استعفاي خود را از كميسيون ورزشكاران به صورت كتبي به محمود خسروي وفا رييس كميته ملي المپيك داده است. البته خسروي وفا هنوز پاسخي به اين نامه نداده است.»
در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد كميسيوني تحت عنوان كميسيون ورزشكاران عملا يك نهاد تشريفاتي است كه كارايي خاصي ندارد. يا اگر هم دارد به فراموشي سپرده شده و اعضاي آن بيشتر درگير مسائل و حاشيه‌هاي خودشان هستند تا پرداختن به مشكلات ورزشكاران.  البته نبايد فراموش كرد كه رياست كميته ملي المپيك هم در دوره سابق و هم در دوره فعلي مي‌توانست تعامل بهتري با اين كميسيون داشته باشد تا بتواند از ظرفيت موجود بهره‌مند شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون