• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5411 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ بهمن

آيا تحريم وزير ورزش تاثيري بر ورزش ايران دارد؟

هاشمي‌طبا: تحريم سجادي مساله شخصي است

دوشنبه شب اتحاديه اروپا در دور جديد تحريم‌ها عليه مسوولان جمهوري اسلامي ايران حميد سجادي، وزير ورزش را در فهرست تحريم‌ها قرار داد. اين نهاد اروپايي در بيانيه خود نوشت: «وزير ورزش ايران، از صحبت كردن ورزشكاران ايراني عليه سركوب اعتراضات جلوگيري كرده.» وزارت ورزش و جوانان از زمان انتشار اين بيانيه واكنشي به آن نشان نداده است. طبق اعلام رسانه‌ها تحريم‌ها شامل ممنوعيت سفر به اتحاديه اروپا، مسدود كردن دارايي‌ها و ممنوعيت تامين مالي اين افراد و سازمان‌ها است.
در برخي از رسانه‌ها و بين افكار عمومي اين سوال مطرح شد كه آيا تحريم وزير ورزش تاثيري بر ورزش كشور خواهد گذاشت يا نه؟ به هر حال وزير ورزش ايران سفرهاي زيادي به كشورهاي مختلف به تنهايي يا همراه با كاروان‌هاي ورزشي كشور انجام مي‌دهد و در اين بين ديدارها و رايزني‌هايي با مقامات كشورهاي مختلف صورت مي‌گيرد كه از اين پس ممكن است با مشكل مواجه شود. 
با اين حال مصطفي هاشمي‌طبا رييس اسبق سازمان تربيت‌بدني و كميته ملي المپيك در اين زمينه به روزنامه اعتماد گفت: «علي‌الاصول تحريم ايشان تاثير خاصي بر ورزش كشور ندارد. براي اينكه ورزش ما از طريق فدراسيون‌ها در مجامع بين‌المللي حضور دارد. اينكه مي‌گويند وزير ورزش تحريم شده معلوم نيست به چه معناست. ولي ورزش هر كشوري از طريق فدراسيون‌ها و كميته ملي المپيك در مسابقات شركت مي‌كند و وزير در آن نقشي ندارد.» ايشان تصريح كرد: «بحث تحريم وزير ورزش بحث شخصي است و نمي‌توان آن را مرتبط با ورزش كشور دانست.»
آنچه در اين روزها باعث نگراني اهالي ورزش شده تهديدهايي است كه ورزشكاران با آن روبرو هستند. در همين چند ماه گذشته بسياري از تيم‌هاي ورزشي ايران، مخصوصا ورزش‌هاي رزمي با مشكل صدور ويزا مواجه شده و از شركت در مسابقات باز ماندند. در اين شرايط به نظر مي‌رسيد وزارت ورزش و جوانان بايد با ديپلماسي ورزشي و حضور فعال در مجامع بين‌المللي اين تهديدات را برطرف كند ولي حالا كه خود وزير ورزش مورد تحريم واقع شده احتمال بروز مشكلات ديگري به وجود آمده است. هاشمي‌طبا معتقد است اين مسائل بايد با كمك وزارت امور خارجه برطرف شود. او تصريح كرد «ضمن اينكه عملكرد وزارت ورزش در بحث ديپلماسي ورزشي چندان فعال نبوده است» در چند روز گذشته و در خلال مسابقات فوتبال كشورهاي عربي بحث تحريف نام خليج فارس مطرح شد. اتفاقي كه به شكلي عجيب در خلال رقابت‌هاي بسكتبال غرب آسيا در خاك ايران نيز به وقوع پيوست. در اين شرايط بسياري از كارشناسان و مردم انتظار داشتند كه وزارت ورزش، فدراسيون‌هاي فوتبال و بسكتبال واكنش قابل توجهي نشان بدهند اما اين نهادها به انتشار بيانيه بسنده كردند. همين مساله باعث شد عملكرد ديپلماسي دستگاه ورزش ايران زير سوال برود. 
حال بايد ديد در روزهاي آينده تحريم وزير ورزش چه تبعاتي براي ورزش كشور به دنبال خواهد داشت. بسياري از نهادهاي بين‌المللي ورزش از جمله كميته بين‌المللي المپيك يا فدراسيون جهاني فوتبال در سوييس هستند و وزير ورزش از اين پس نمي‌تواند به اين كشور سفر كند. وزير ورزش در تيرماه امسال سفري دو روزه به سوييس داشت و با با توماس باخ، رييس كميته بين‌المللي المپيك درباره وضعيت ورزش ايران و جهان گفت‌وگو كرد.  در اين سفر سجادي با مقامات ارشد برخي از فدراسيون‌هاي بين‌المللي ورزشي هم ديدار و گفت‌وگو كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون