• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5411 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ بهمن

ويژه

انقلاب  ارتباطات   5G در  صنايع  خودروسازي

موبنا – بسياري تصور مي‌كردند ارتباطات 5G مختص گوشي‌هاي موبايل است؛ اما به محض مطرح شدن عملياتي اين فناوري ارتباطي، صنايع مختلفي از جمله خودروسازي و پزشكي نيز تحت تاثير قابليت‌هاي آن قرار گرفتند. ابتدا پروژه‌هاي متعددي تحت عنوان خودروهاي متصل شكل گرفت و پس از آن مباحثي نظير كنترل ترافيك، آلودگي هوا و مصرف سوخت مطرح شد. همان‌طور كه از عنوان آن بر‌مي‌آيد خودرو متصل خودرويي است كه مي‌تواند از طريق شبكه بي‌سيم به ابزارهاي ديگري كه در نزديكي آن قرار دارند اعم از ضبط صوت خودرو، ماشين‌‌هاي ديگر، جاده و مركز اصلي انتقال ديتا متصل شود و حتي از اين طريق از بروز حوادث رانندگي پيشگيري كرد.
با وجود تمام مواردي كه مي‌توان از خودروهاي متصل و فناوري‌هاي مرتبط با آن گفت؛ اما واقعيت اين است كه خودروهاي متصل و خودران تنها‌ بخشي از قابليت‌هاي انقلابي 5G است! اين روزها بسياري از شركت‌هاي مطرح خودروسازي نظير فورد و اپراتورهاي معروفي نظير ودافون، از فناوري اينترنت اشيا براي ارتقا و توسعه فرآيند‌هاي ساخت و توليد هم استفاده مي‌كنند. در واقع اطلاعاتي كه به كمك 5G فراهم مي‌شود، به شركت‌هاي خودروساز كمك مي‌كند تا توسعه سريع‌تر و ارزان‌تري را تجربه كنند.
بد نيست بدانيد اپراتورهاي تلفن همراه ايراني نيز طي چند سال اخير فناوري 5G را در كشور توسعه داده‌اند، به‌طوري‌ كه هم‌اكنون در برخي نقاط و شهرهاي ايران استفاده از نسل پنجم ارتباطات همراه براي مشتركين همراه اول امكان‌پذير است. برنامه توسعه اين فناوري توسط همراه اول مربوط به اوايل سال 1395 مي‌شود كه اپراتور اول به عنوان نخستين اپراتور كشورمان گام و مقدمات ورود و بومي‌سازي اين فناوري را در كشور برداشت.
همراه اول در راستاي تحقق اهداف كلان كشور براي هوشمندسازي صنعت حمل و نقل شهري و بين شهري و در نتيجه كاهش هزينه‌ها، ارايه محصولات متنوع و افزايش كارايي، غلبه بر مشكلات زيست محيطي ناشي از مصرف انرژي و در نهايت ايجاد بازارهاي جديد در ‌عرصه «خودروهاي متصل هوشمند»، از دو، سه سال پيش با شركت‌هاي خودروسازي بزرگ كشور همكاري مشترك تعريف كرده است.
يكي از اهداف مهم پروژه خودرو متصل كاهش تصادفات و اثرات اجتماعي و اقتصادي آن است، اما براي خودروسازان مزاياي بسياري از جمله كاهش هزينه‌هاي مربوط به گارانتي و وارانتي با ارايه راهكارهاي مناسب جهت جلوگيري از تقلب، جمع‌آوري داده‌هاي مختلف براي ارزيابي سازندگان قطعات، تحليل رفتار راننده و سلامت خودروها، دسترسي لحظه به لحظه به داده‌هاي عمومي ‌و تخصصي مرتبط با تك‌تك خودروهاي توليد شده، دسترسي به آمار كدهاي خطا جهت آگاهي و تحليل نقاط قوت و ضعف توليدات به منظور بهبود خطوط توليد، دسترسي و بهره‌برداري از اطلاعات مرتبط با پيش‌بيني خرابي خودرو جهت محاسبات مربوط به توليد و تامين قطعات يدكي و بهبود فرآيند فروش و دسترسي به قطعات، ارايه راهكارهايي براي عيب‌يابي توليدات از راه دور و بهبود فرآيند امداد جاده‌اي، امكان ايجاد ارتباط نرم‌افزاري با نرم‌افزارهاي فروش قطعات يدكي با تحليل رفتار رانندگان جهت بهبود توليدات، خدمات پس از فروش، امكان ارتقا و فراخواني كامپيوتر خودرو به صورت آنلاين از سوي سرور و… دارد. استفاده‌كنندگان از خودروهاي متصل نيز با صرفه‌جويي‌هايي در هزينه‌هاي مصرفي خودرو، هزينه‌هاي بيمه و تعمير و نگهداري، صرف مدت زمان كمتر جهت انجام خدمات خودرويي، فراهم شدن امكان امدادرساني فوري در مواقع اضطراري (ECall)، امكان دريافت توصيه‌هاي مرتبط با ترافيك، وضعيت آب و هوا، بازديدهاي دوره‌اي و اطلاعات و سرگرمي درون خودرو، امكان پرداخت خودكار عوارض بزرگراه‌ها و جرايم و رديابي لحظه‌اي موقعيت جغرافيايي و شرايط خودرو مواجه خواهند شد.

 

به دنبال پيگيري مطالبات قطعه‌سازان استان مركزي هستيم 

مديركل سازمان صمت استان مركزي گفت: فردا مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان را پيگيري مي‌كنيم.  علي جودكي، مديركل صنعت، معدن و تجارت استان مركزي، در جريان افتتاح نمايشگاه خودرو در اراك كه با حضور مديران عامل گروه صنعتي ايران خودرو برگزار شد در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: نمايشگاه خودرو از ششم تا نهم دي‌ماه در اراك در فضاي به وسعت ۵ هزار مترمربع و با حضور ۵۰ شركت فعال است و استان‌هاي آذربايجان شرقي، اصفهان و تهران به عنوان قطب‌هاي توليد قطعات خودرو در نمايشگاه شركت كرده‌اند. وي در خصوص كيفيت نمايشگاه بيان كرد: كيفيت اين نمايشگاه در مقابل نمايشگاه‌هايي كه تاكنون برگزار شده، مطلوب است، البته اين نمايشگاه مطلوب ما نيست اما يك سطح از نمايشگاه‌هاي قبل بالاتر است. جودكي يكي از دلايلي كه هنوز اين نمايشگاه به مطلوبيت لازم نرسيده است را بي‌كيفيت بودن نمايشگاه‌هاي قبل و تاثير منفي آن بر ذهنيت شركت‌ها نسبت به اين نمايشگاه دانست و افزود: در اين دوره، پس از برگزاري، بسياري از شركت‌ها اعلام كردند كه از عدم حضور در اين نمايشگاه پشيمان هستند. وي تصريح كرد: به دنبال ارتقاي كيفيت هستيم، زماني كه اعلام مي‌شود خودرو كيفيت ندارد، در ابتداي امر بايد كيفيت قطعات را مورد بررسي قرار دهيم، هيچ خودروسازي در دنيا نيست كه خودش قطعه توليد كند، بلكه قطعه توسط قطعه‌ساز توليد مي‌شود و بايد روند ارتقاي كيفيت در اين عرصه مدنظر قرار گيرد و مسلما با اين ارتقا، كيفيت خودرو ارتقا مي‌يابد. مديركل سازمان صمت استان تاكيد كرد: برگزاري چنين نمايشگاهي، امكان تبادل اطلاعات بين خودرو ساز و قطعه‌ساز را فراهم مي‌كند و يكي از مزيت‌هاي اين نمايشگاه امضاي قرارداد بين خودروساز و قطعه‌ساز به شكل B to B است. قطعا در آينده وضعيت قطعه‌سازي بهتر مي‌شود.


مشكلات   چهارمحال‌وبختياري از نگاه  عضو شوراي استان
محمد يعقوب باقري نماينده شهرستان خانميرزا در شوراي اسلامي استان چهارمحال‌وبختياري و عضو شوراي عالي استان‌ها گفت: مشكلات اصلي استان ايجاد زيرساخت‌ها، برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت و بلندمدت توسط مديران استاني و توجه ويژه به نيازهاي ضروري استان در بخش‌هاي كشاورزي، صنعت و گردشگري است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شوراي اسلامي استان چهارمحال و بختياري محمد يعقوب باقري نماينده شهرستان خانميرزا در شوراي اسلامي استان و عضو شوراي عالي استان‌ها در نشست با استاندار خاطرنشان كرد: در راستاي تامين رفاه مردم استان تكميل زيرساخت طرح‌هاي عمراني، بهداشتي، درماني و آموزشي از ضروريات است. وي افزود: عدم انسجام بين دستگاه‌هاي اجرايي استان باعث بلاتكليف ماندن بسياري از اقدامات شده و بسياري از پروژه‌ها نيمه‌تمام رها شده‌اند. نماينده شهرستان خانميرزا در شوراي اسلامي استان چهارمحال و بختياري با اشاره به موضوع تقسيمات كشوري در استان، گفت: شهرستان خانميرزا سال‌هاست چشم انتظار نمايندگي ادارات و تجهيزات مي‌باشد، ‌اي كاش اول زيرساخت‌ها فراهم مي‌شد و سپس تصميم به ارتقاي هر منطقه‌اي در دستور كار قرار مي‌گرفت. باقري با اشاره به لزوم توجه به روستاها تصريح كرد: براي جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهر‌هاي مجاور مي‌بايست به نيازهاي آنها توجه و رسيدگي كرد كه بدين منظور طرح پيشنهادي در شوراي عالي استان‌ها ارايه نموده‌ايم با عنوان مهاجرت معكوس كه با ايجاد كارگاه‌هاي اشتغال آفريني در روستاها و سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف كشاورزي و دامپروري مردم براي حضور در روستا‌ها ترغيب شوند و ميزان توليد و اشتغال در كشور افزايش يابد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون