• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5412 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ بهمن

رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به حضور قريب‌الوقوع گروسي در ايران مطرح كرد

از حضور گروسي در ايران استقبال مي‌كنيم

ما با آژانس هيچ مشكلي نداريم

اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه ما با آژانس هيچ مشكلي نداريم، تاكيد كرد: آژانس بيشترين بازرسي را از ايران انجام داده. بازرسي‌ها در روزهاي گذشته و به صورت مرتب انجام شده است. آژانس از تاسيسات ايران هم به صورت با برنامه و هم سرزده بازرسي كرده و حتي يك مورد از عدم انطباق برنامه اعلامي از سوي ايران با نتيجه بازرسي‌ها وجود نداشته است.


رييس سازمان انرژي اتمي از تداوم بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ از تاسيسات هسته‌اي خبر داد و درباره سفر دبيركل اين نهاد به ايران گفت: با نهايي شدن زمان و اهداف سفر آقاي گروسي، وي به ايران خواهد آمد و ما از حضور ايشان استقبال مي‌كنيم.


«محمد اسلامي» رييس سازمان انرژي اتمي ديروز در نشست پاسخگويي به تماس‌هاي مردمي در مركز ارتباطات مردمي رياست‌جمهوري درباره مواضع دوگانه غرب در قبال ايران گفت: مواضع غرب براي تحليلگران و نخبگان سياسي بسيار آموزنده است، كساني كه تصور مي‌كنند مشكل جمهوري اسلامي ايران است اگر با دقت اين رفتارها و گفتارهاي كشورهاي غربي را مورد مطالعه قرار دهند متوجه خط دشمني غرب با ايران خواهند شد.


وي با بيان اينكه غرب بدون اينكه جمهوري اسلامي مرتكب خطايي شده باشد بهانه‌تراشي مي‌كند؛ گفت: آنها با طرح اتهاماتي به صورت متفرق و منسجم براي تضعيف جمهوري اسلامي تلاش مي‌كنند. غرب برنمي‌تابد كشوري مانند جمهوري اسلامي ايران كه براي رسيدن به استقلال خون‌بها داده است، بدون آنها و سياست‌هاي آنها مسير پيشرفت خود را ادامه مي‌دهد، به همين دليل در مكتوبات و مستندات خود به صراحت اعلام مي‌كنند كه انتظار نداشتند پيشرفت جمهوري اسلامي به اين سرعت اتفاق افتد.
وي افزود: به همين دليل است كه با تحريم و بستن شريان‌هاي مالي، ارتباطي و تبادلات اقتصادي ايران تمام سعي خود را در تضعيف ايران به كار بستند اما وقتي اين تحريم‌ها و تهديدات بي‌نتيجه ماند، پشيمان شدند.


رييس سازمان انرژي اتمي درباره روند رابطه ايران با طرف‌هاي غربي گفت: اول اعلام كردند كه برجام مرده، بعد گفتند برجام در بن‌بست قرار گرفته است، تا دو هفته پيش تاكيد بر اين بود كه برجام در اولويت ما نيست و اكنون آخرين موضع آنها اين بوده است كه بن‌بستي وجود ندارد و مي‌خواهيم به توافق دست پيدا كنيم.
اسلامي با توضيح اينكه تمام اين مواضع براي تضعيف و جلوگيري از پيشرفت ايران است، افزود: اين موضوع كاملا مبرهن است و شعار نيست و اگر امروز براي خيلي‌ها مكشوف نباشد در آينده براي همه مشخص خواهد شد.


وي با بيان اينكه در شرايط كنوني همه بايد ثابت‌قدم باشيم، تصريح كرد: هوشياري در شرايط كنوني بسيار مهم است و هيچ كس نبايد در فرآيندي كه در اين مقطع انقلاب قرار گرفته‌ايم خط انقلاب را گم كرده و مسير را اشتباه انتخاب كند كه رستگاري در خط اسلام، انقلاب و ولايت فقيه است.
رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه امروز ما با آژانس هيچ مشكلي نداريم، تاكيد كرد: آژانس بيشترين بازرسي را از ايران انجام داده ، بازرسي‌ها در روزهاي گذشته و به صورت مرتب انجام شده است. آژانس از تاسيسات ايران هم به صورت با برنامه و هم سرزده بازرسي كرده و حتي يك مورد از عدم انطباق برنامه اعلامي از سوي ايران با نتيجه بازرسي‌ها وجود نداشته است.
اسلامي با اشاره به اينكه اين اتهامات تكرار توهمات گذشته است، گفت: حاصل ۲۰ سال مذاكره و رفت و آمد سند برجام بود كه غرب خود از آن خارج شد. امضاي توافق برجام از سوي ايران يك دليل داشت و آن رفع اين اتهامات بود اما اگر قرار باشد اتهامات باقي مانده و جدا از موضوع برجام باشد، برهم زدن بازي است. وي افزود: قرار بود در برجام اين اتهامات با بازرسي‌هاي انجام شده، كنار گذاشته شود و ايران در ازاي آن، محدوديت‌هايي در عملكرد خود را هم در ظرفيت و هم در عيار غني‌سازي، بپذيرد. غرب هم در ازاي آن تحريم‌ها را لغو كند. آنها نه تنها به اين تعهدات خود عمل نكردند كه پس از مدت كوتاهي كه تحريم‌ها را برداشتند، بار ديگر از اين سند خارج شدند و تحريم‌ها دوباره بازگشت.


اسلامي ادامه داد: غربي‌ها اجازه ندادند كشوري با ما كار كرده و هزينه صادرات ايران را پرداخت كند، اين ظلم آشكاري بود كه به مردم شد اما فشارهاي آنها جواب نداده و راه پيشرفت كشور همين راه مقاومت و حفظ ارزش پول ملي است تا آسيب‌پذيري خود را به حداقل برسانيم.


رييس سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: به‌طور قطع آنها پشيمانند و پشيمان‌تر از گذشته هم خواهند بود و ما راه خود را ادامه مي‌دهيم، هيچ تخلف و عدم انطباقي در برنامه‌هاي هسته‌اي خود نداريم.
وي درباره سفر دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران هم گفت: با نهايي شدن تنظيمات زمان و اهداف سفر آقاي گروسي، وي به ايران خواهد آمد و ما از حضور ايشان استقبال مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون