• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5412 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ بهمن

دعواي واشنگتن‌پست و مايك پمپئو بر سر جمال خاشقجي

وزير خارجه پيشين امريكا مي‌گويد واكنش‌ها به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودي اغراق‌آميز بوده است

اعتماد آنلاين

مايك پمپئو و روزنامه واشنگتن پست روز گذشته پس از اظهاراتي كه وزير خارجه سابق امريكا درباره جمال خاشقجي، ستون‌نويس مقتول سعودي بيان كرد، حملات لفظي را رد و بدل كردند.
جمال خاشقجي نويسنده و مخالف سعودي بود كه در ستوني ثابت براي واشنگتن‌پست مي‌نوشت. او از منتقدان سرشناس دولت عربستان بود. خاشقجي در سال 2018 در داخل كنسولگري عربستان در استانبول به قتل رسيد. مرگ او محكوميت گسترده‌اي را نسبت به دولت سعودي و به ويژه وليعهد محمد بن سلمان برانگيخت. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا، عربستان سعودي را در رابطه با قتل خاشقجي مجازات نكرد و اعلام كرد كه معتقد است محمد بن سلمان در اين جريان بي‌گناه بوده است. با اين همه گزارش اطلاعاتي امريكا در سال 2021 افشا كرد كه اين قتل با تاييد محمد بن سلمان صورت گرفته بود. اما جو بايدن، رييس‌جمهور فعلي ايالات متحده هم از تحريم وليعهد سعودي خودداري كرد.


مايك پمپئو روز سه‌شنبه كتابي درباره دوران حضور خود در دولت ترامپ منتشر كرد. او در اين كتاب خاشقجي را «فعالي كه از تيم بازنده حمايت كرده بود» ناميد. پمپئو در بخش‌هايي از اين كتاب واكنش‌ها به قتل خاشقجي را هياهو و ابراز خشم ساختگي خوانده است. 


ان‌بي‌سي روز دوشنبه نيز با استناد به اين كتاب گزارش داد كه پمپئو در اين كتاب از خاشقجي به خاطر عزاداري براي مرگ اسامه بن‌لادن، طراح اصلي حملات 11 سپتامبر انتقاد كرده است.
خاشقجي روابط پيچيده‌اي با بن‌لادن داشت و گفته مي‌شود كه براي اولين‌بار در دهه 1980 در افغانستان با وي در جريان جنگ عليه اتحاد جماهير شوروي ملاقات كرده بود. به گزارش آسوشيتدپرس، با وجود سابقه اين گفت‌وگوها كه برخي از آن با عنوان دوستي ياد مي‌كنند، خاشقجي در جريان نشستي با بن‌لادن در سودان در سال 1995 او را براي كنار گذاشتن خشونت تحت فشار قرار داده بود. 
خاشقجي در سال 2011 پس از كشته شدن رهبر القاعده در حمله نظامي امريكا، در توييتي به سوگواري براي اسامه بن‌لادن پرداخت و نوشت: «تو زيبا و شجاع بودي در آن روزهاي زيبا در افغانستان، قبل از اينكه تسليم خشم و احساسات شوي».
پمپئو در بخش‌هاي ديگري از اين كتاب ادعا مي‌كند كه خاشقجي با اخوان‌المسلمين كه او آن را حامي تروريست‌ها مي‌خواند، رابطه صميمي داشته است. اخوان‌المسلمين يك جنبش اسلامي است كه در سراسر خاورميانه از حمايت برخوردار است. دولت‌هاي عربستان سعودي و مصر به‌طور خاص مخالف سرسخت اين گروه هستند. به گزارش آسوشيتدپرس، خاشقجي در جواني يكي از اعضاي اخوان المسلمين بوده است. 


واشنگتن‌پست روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي قوي اين نوشته‌هاي پمپئو را محكوم كرد و گفت كه او درباره خاشقجي به نشر اكاذيب روي آورده است. مايك پمپئو نيز در پاسخ به واشنگتن پست در توييتر نوشت: تصميم براي مجازات نكردن عربستان سعودي در رابطه با قتل خاشقجي، امريكا را «ايمن‌تر» كرده است.
اين جنجال نشان مي‌دهد كه قتل خاشقجي پنج سال بعد از وقوع آن همچنان در واشنگتن خبرساز است. برخي اعضاي كنگره از دولت بايدن خواسته‌اند كه با شدت بيشتري با عربستان سعودي و شخص محمد بن سلمان در ارتباط با قتل خاشقجي برخورد كند اما ظاهرا دولت تمايلي به انجام اين كار ندارد. نوامبر گذشته، دولت بايدن اعلام كرد كه محمد بن سلمان در رابطه با شكايت مربوط به قتل خاشقجي مصونيت قانوني دارد.
به گزارش المانيتور، همسر جمال خاشقجي در گفت‌وگو با ان‌بي‌سي از مايك پمپئو انتقاد كرد و گفت كه وزير امور خارجه سابق بايد دست از دروغ گفتن در اين باره برداشته و سكوت كند. او همچنين عضويت خاشقجي در اخوان‌المسلمين را تكذيب كرده و تاكيد كرد كه همسرش حملات 11 سپتامبر را محكوم كرده‌بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون