• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5412 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ بهمن

آبرامز در راه اوكراين، امريكا تابوي صادرات تانك به اوكراين را مي‌شكند

تصميم ايالات متحده براي ارسال تانك به اوكراين هرچند مستقيما صحنه جنگ را دچار تغيير قابل توجهي نمي‌كند اما راه را براي ارسال گسترده تانك‌هاي پيشرفته اروپايي به اوكراين باز خواهد كرد

اعتماد آنلاين- محمدحسين لطف‌الهي

 مقام‌هاي امريكايي سه‌شنبه شب به وقت محلي اعلام كردند كه دولت ايالات متحده با تغيير سياست پيشين خود در خصوص عدم ارسال تانك به اوكراين، تصميم دارد تانك‌هاي ‌ام ۱ آبرامز را براي اوكراين ارسال كند.

به گزارش روزنامه نيويورك‌تايمز، اين مقام‌ها كه به دليل حساسيت موضوع خواستار عدم افشاي نام‌شان بودند تصريح كردند كه احتمالا كاخ سفيد به زودي اين موضوع را به صورت علني اعلام خواهد كرد. به گفته آنها در مرحله اول ۳۰ دستگاه تانك آبرامز به اوكراين ارسال خواهد شد.


طي ماه‌هاي گذشته مقام‌هاي پنتاگون با ترديدهايي جدي براي تصميم‌گيري در خصوص ارسال اين تانك‌هاي پيشرفته به اوكراين روبرو بودند. به گفته كارشناسان نظامي نحوه نگهداري از‌ام ۱ آبرامز بسيار در توانايي عملياتي اين تانك تاثير دارد و براي اينكه يك كشور بتواند بهره‌برداري خوبي از اين تانك‌ها در ميدان نبرد داشته باشد آموزش‌ها و تمريناتي نياز است كه حتي ممكن است «سال‌ها» به طول بينجامد.

ژنرال پاتريك رايدر، يكي از سخنگويان پنتاگون روز سه‌شنبه در نشست خبري در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص ارسال تانك‌ها از اظهارنظر خودداري كرد و گفت «فعلا» بنايي بر اظهارنظر پيرامون اين مساله ندارد.
به‌رغم ترديدها در خصوص كارآمدي آبرامزها براي اوكراين، لويد آستين وزير دفاع ايالات متحده در حال حاضر به اين نتيجه رسيده است كه از نظر سياسي ايالات متحده بايد در شرايط فعلي اين تانك‌ها را براي اوكراين ارسال كند. در هفته‌هاي گذشته، مقام‌هاي وزارت امور خارجه و همچنين كاخ سفيد استدلال مي‌كردند كه ارسال تانك‌هاي آبرامز براي اوكراين به منزله فراهم كردن پوشش و حمايتي سياسي از آلمان است تا برلين هم قانع شود تانك‌هاي پيشرفته لئوپارد ۲ خود را در اختيار ارتش اوكراين قرار دهد.
وال استريت ژورنال هفته گذشته گزارش داده بود كه بحث‌هاي مطرح‌شده در نشست وزراي دفاع كشورهاي عضو ناتو ممكن است به ارسال تانك‌هاي آبرامز به اوكراين منجر شود.
به نوشته اين روزنامه، مقام‌هاي آلماني پشت درهاي بسته اعلام مي‌كردند تنها در صورتي حاضر به ارسال تانك‌هاي لئوپارد ۲ – كه يكي از پيشرفته‌ترين تانك‌ها در دنياست – به اوكراين خواهند بود كه واشنگتن مجوز ارسال تانك‌هاي آبرامز به اوكراين را صادر كند.


بسياري از كشورهاي اروپايي در حال حاضر از تانك‌هاي لئوپارد ساخت آلمان استفاده مي‌كنند و برآوردهاي اوليه نشان مي‌دهد در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ دستگاه تانك لئوپارد در خدمت ارتش‌هايي اروپايي است. اوكراين از هفته‌ها قبل اعلام كرده بود كه براي مقابله با روس‌ها و بازپس‌گيري مناطق اشغال‌شده نياز به تانك‌هاي پيشرفته دارد و با توجه به برتري روسيه از نظر تعداد نفرات و پيشرفته‌تر بودن تجهيزات، بدون اين تانك‌ها كار سختي براي شكست دادن آنها خواهد داشت.
پيش از اين و در پي بحث‌هايي كه در زمينه ارسال يا عدم ارسال تانك‌هاي لئوپارد و آبرامز به اوكراين وجود داشت، بريتانيا اعلام كرده بود كه حاضر است تعدادي از تانك‌هاي چلنجر ۲ خود را براي اوكراين ارسال كند.
روز سه‌شنبه ۲۴ ژانويه، وزير دفاع لهستان اعلام كرد كه ورشو رسما از آلمان درخواست مجوز كرده تا با صدور اجازه از سوي برلين، تانك‌هاي لئوپارد ۲ را كه در حاضر در خدمت ارتش لهستان هستند به اوكراين ارسال كند. برخي ديگر از كشورهاي اروپايي نيز وعده مشابهي داده‌اند و به نظر مي‌رسد هرچند ارسال ۳۰ دستگاه تانك آبرامز نمي‌تواند مستقيما تغييري در وضعيت جنگ ايجاد كند اما اين اقدام ايالات متحده باعث خواهد شد تا تعداد زيادي از تانك‌هاي اروپايي به اوكراين اعزام شده و توان تهاجمي اين كشور را در مقابل روسيه تقويت كنند.
سائولي نينيستو، رييس‌جمهور فنلاند كه روز سه‌شنبه عازم كي‌يف شده بود در اين باره مي‌گويد: «با رييس‌جمهور زلنسكي صحبت‌هاي زيادي در خصوص ارسال تانك‌هاي غربي به اوكراين داشتيم. فنلاند گزينه‌هاي زيادي را براي كمك به اوكراين مد نظر دارد و به زودي در اين زمينه اطلاع‌رساني خواهيم كرد.»
روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده است كه احتمال دارد مشاوران امنيت ملي كشورهاي ايالات متحده، فرانسه، بريتانيا و آلمان صبح روز چهارشنبه به وقت محلي (بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت ايران) در واشنگتن با يكديگر ديدار كنند.


كشورهاي غربي در شرايطي تصميم به ارسال تانك‌هاي پيشرفته و تعدادي ديگر از انواع تجهيزات نظامي براي اوكراين گرفته‌اند كه روسيه به تازگي موفق به تسخير شهر سولدار واقع در ۲۰ كيلومتري شمال شهر استراتژيك باخموت شده و انتظار مي‌رود در آينده نزديك درصدد تكميل حلقه محاصره باخموت و تسخير اين شهر برآيد.
انديشكده‌هاي غربي و كارشناسان نظامي كه به‌طور پيوسته جنگ اوكراين را دنبال مي‌كنند، مي‌گويند كه به نظر مي‌رسد كرملين در پي انجام يك عمليات آفندي قاطع و تاثيرگذار طي ۶ ماه آينده خواهد بود تا بتواند ابتكار عمل را در اختيار گرفته و به ضدحمله‌هاي موفق اوكراين كه باعث خارج شدن بسياري از مناطق اشغال‌شده از دست روس‌ها شد، پايان دهد.
نشانه‌هايي نيز در راستاي اثبات اين پيش‌بيني وجود دارد. روسيه در تلاش براي تقويت نيروي انساني و ستادهاي فرماندهي خود است. آنها قصد دارند تعداد نيروهاي نظامي خود را كه تا سپتامبر ۲۰۲۲ حدود 1 ميليون و 350 ميليون نفر برآورد شده بود به 2 ميليون نفر برسانند.


ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد هدف اصلي حملات روسيه در فصل بهار دو استان لوهانسك و دونتسك در شرق اوكراين خواهد بود هرچند حملاتي محدودتر در شمال شرق (استان خاركيف) و جنوب اوكراين (استان‌هاي زاپروژيا و خرسون) نيز در دستور كار نيروهاي نظامي روسيه قرار خواهد داشت.
موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن در ارزيابي روز سه‌شنبه ۲۴ ژانويه خود از جنگ اوكراين نوشته است كه حملات در دو محور شمال شرق و جنوب اوكراين به منظور ايجاد پوششي براي عمليات در شرق مورد استفاده روس‌ها قرار خواهد گرفت تا ارتش اوكراين نتواند نيروهاي خود را براي دفاع از مناطق شرقي متمركز كند.


مسكو به تازگي والري گراسيموف، يكي از ارشدترين ژنرال‌هاي خود را به عنوان رييس ستاد كل نيروهاي مسلح و فرمانده نيروهاي نظامي روسيه در اوكراين منصوب كرده تا او با اصلاحات ستادي و به‌كارگيري راهبردهاي موثرتر شرايط ميدان جنگ را به نفع روسيه تغيير دهد.
گراسيموف روز گذشته در اولين اظهارنظر عمومي خود پس از انتصاب به اين عنوان در روز ۱۱ ژانويه اظهار كرد: «روسيه مدرن هرگز چنين خصومت‌هاي نظامي شديدي را پيش‌تر به خود نديده بود و اين كشور مجبور به انجام عمليات تهاجمي براي تثبيت وضعيت است.» او همچنين افزود: «گراسيموف گفت: «كشور ما و نيروهاي مسلح آن امروز عليه ائتلافي از غرب عمل مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون