• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5412 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ بهمن

شرايط پرسپوليس در ليگ در گفت‌وگو با مرتضي فنوني‌زاده

ما به خيلي از تيم‌ها 6 تا زديم!

قيمت عمري بايد به 30 ميليارد برسد!

سامان زماني

تيم فوتبال پرسپوليس در جريان هفته هفدهم ليگ برتر فوتبال ايران جمعه بايد در اهواز به مصاف فولاد خوزستان برود. پرسپوليس كه از مجموع 16 بازي با 35 امتياز صدرنشين ليگ است حالا بايد در اهواز به مصاف شاگردان نكونام برود تا جايگاه خود را تثبيت ببخشد. اين درحالي است كه شاگردان گل‌محمدي با اختلاف 5 امتيازي صدرنشين هستند و از اين نظر شرايط خوبي را دارند.

درباره شرايط پرسپوليس در ليگ با مرتضي فنوني‌زاده هم‌كلام شديم تا نظر او را درباره شرايط اين تيم در ليگ بيست‌ودوم و همين‌طور پيش از ديدار برابر فولاد ارزيابي كنيم. 
پيشكسوت پرسپوليس در ابتداي گفت‌وگوي خود با «اعتماد» اظهار كرد: امسال در ليگ ايران تيم‌ها خوب هستند اما رقباي پرسپوليس حرفي براي گفتن ندارند. درست است كه فولاد، گل‌گهر، سپاهان و تراكتور تيم‌هاي خوبي هستند اما عملا نمي‌توانند با پرسپوليس رقابت كنند. با اين حال باز هم پرسپوليس نبايد رقبا را دست‌كم بگيرد چون امتيازات زيادي تا پايان فصل باقي مانده است. الان 14 بازي مانده و از طرفي تيم‌هاي ديگر اين فرصت را دارند كه امتياز جمع كنند. بنابراين نبايد پرسپوليس رقبا را دست‌كم بگيرد و بايد با همين روند به كارش ادامه دهد. در فوتبال هر برد سه امتياز دارد و از طرفي با سه مساوي سه امتياز كسب مي‌شود. از آقاي گل‌محمدي تشكر مي‌كنيم كه در اين فصل بازي‌هاي خوبي را از پرسپوليس شاهد هستيم. 
وي افزود: نكته مهم ليگ امسال اين است كه تيم‌ها بردهاي اقتصادي دارند و بيشتر به دنبال اين هستند كه گل نخورند. من مي‌گويم بهتر است مربيان بازي‌هاي هجومي انجام بدهند و 4 گل بزنند. در اين شرايط اگر سه گل هم بخورند ايرادي نخواهد داشت. بايد شرايط طوري باشد كه هوادار از بازي‌ها لذت ببرد و طوري باشد كه تا آخر بازي‌ها استرس نداشته باشد. پرسپوليس هم بايد اين‌طور بازي كند و در هر بازي چند گل بزند و نبايد اين‌گو‌نه باشد كه بعد از گل به دنبال كارهاي تدافعي باشند. متاسفانه كارهاي تدافعي و اين سيستم بازي ميراثي است كه از آقاي كي‌روش براي كل فوتبال ايران باقي مانده است. الان مربيان خارجي هم با همين سيستم بازي مي‌كنند. هم مورايس و هم مربي تراكتور و استقلال دقيقا با همين كارهاي تدافعي بازي مي‌كنند.
او در ادامه با بيان اينكه فوتبال ايران نسبت به گذشته تغييرات زيادي داشته است، گفت: قديم تيم‌ها بازي‌هاي هجومي انجام مي‌دادند و بازي‌ها زيبا بود. آقاي پروين جمله معروفي دارد كه مي‌گفت هنوز داور سوت نزده بود ما يك بر صفر از حريف پيش بوديم. بازي‌هاي پرسپوليس را در دهه شصت ببينيد. شايد بازي‌هاي يك-صفر ما يك درصد هم نباشد. همه بازي‌ها را با سه يا چهار گل مي‌برديم. بازي‌هايي هم كه با 6 گل برديم، بيشتر از 15 بازي است. اما الان به ندرت بازي‌ها با گل‌هاي زياد به اتمام مي‌رسد. 
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: متاسفانه ليگ ما كيفيت ندارد. بازي‌هاي ما نسبت به قديم فقط سرعت پيدا كرده‌اند و از نظر كارهاي تاكتيكي و ارسال پاس و شوت، همه تيم‌هاي ليگ برتر به اندازه 11 بازيكن تيم‌ ما در دهه شصت نمي‌شوند. بازيكني مثل حميد علي‌دوستي آن‌قدر خوب بود كه ديگر كسي مثل او نمي‌شود. او پيشنهادات زيادي از استقلال و پرسپوليس داشت اما به هما وفادار ماند و جاودانه شد. قديم بازي‌هاي ما اين‌گونه بود كه در 15 دقيقه ابتدايي بازي يك گل مي‌زديم و دفاع حريف باز مي‌شد و ديگر دو يا سه گل مي‌زديم. الان بازيكنان فقط سرعت بازي دارند و از نظر تكنيك آنها 10 و ما 100 هستيم. از نظر پاس و شوت هم بازيكنان نسل ما به مراتب بهتر از نسل فعلي هستند. الان مي‌گويند فلان تيم 600 پاس داده اما كسي نمي‌گويد نيمي از اين تعداد پاس رو به عقب است. زمان ما همه پاس‌ها رو به جلو بود و فرصت گلزني ايجاد مي‌كرديم. الان مي‌بينيم هافبك‌ها دايم رو به عقب كار مي‌كنند و تيم‌ها اهداف تدافعي را 
در دستور كار خود قرار مي‌دهند. اگر تيمي به دنبال برد و گلزني باشد، بازي‌ها به مراتب بهتر خواهد شد. بازي‌ها را ببينيد! اصلا جذابيت ندارد و دروازه‌بانان اصلا عرق نمي‌كنند. قديم دروازه‌بانان گاهي 4 گل مي‌خوردند اما باز بهترين دروازه‌بان هفته مي‌شدند. چون بازي‌ها پرگل و هجومي بود و آنها هم سيو داشتند. الان بايد بازيكنان جوان بدانند قديم چقدر سطح كيفي و فني بازي‌ها بهتر از الان بود.
فنوني‌زاده در ادامه به حضور لوكاديا در پرسپوليس اشاره كرد و گفت: لوكاديا بازيكن تنبل اما خوبي بود. او مهاجم هدف بود و به خوبي گلزني مي‌كرد. پرسپوليس چنين مهاجمي مي‌خواهد كه از فرصت‌ها به خوبي استفاده كند. يك مهاجم مثل حامد پاكدل 90 دقيقه بدود و گلزني نكند، چه فايده‌اي دارد؟ زماني فرشاد پيوس براي پرسپولس گلزني مي‌كرد اما مهاجم مي‌آيد و فقط راه مي‌رود و هيچ كارايي ندارد. پيوس دوندگي زيادي نداشت اما هميشه آقاي گل مي‌شد. او در تيم ملي هم خيلي خوب گلزني مي‌كرد. متاسفانه لوكاديا الان رفته و حالا آقاي گل‌محمدي فهميده نياز به مهاجمي در حد او دارد. شما برويد ببينيد كه بعد از رفتن لوكاديا چه اتفاقي رخ داد. پرسپوليس در دو بازي مساوي كرد و اصلا عملكرد خوبي نداشت. البته من الان شنيده‌ام كه پرسپوليس به دنبال جذب يك مهاجم است كه اين نشان مي‌دهد آقاي گل‌محمدي به خوبي ضعف تيمش را شناخته است. آقاي گل‌محمدي مربي حرفه‌اي است و سريع متوجه شد كه تيمش به مهاجم نياز دارد. پرسپوليس مگر منچسترسيتي است كه بدون مهاجم بازي كند؟ در همين دو بازي كه پرسپوليس مساوي كرد، محمد عمري به عنوان مهاجم بازي كرد و خوب بود اما او راه زيادي با مهاجم تمام‌عيار فاصله دارد. قيمت عمري شايد قبلا 500 ميليون بوده الان 5 ميليارد تومان قيمت دارد. اميدوارم قيمت او به 30 ميليارد برسد. ما كه بخيل نيستيم. ما به عنوان پيشكسوت پرسپوليس بازيكنان زيادي به تيم‌هاي پايه معرفي كرديم اما فقط محمد عمري به بازيكن شاخصي تبديل شده و راه برايش باز شده كه بازيكن مطرحي شود. متاسفانه بازيكنان قلبي كه معرفي كرديم زياد به بازي گرفته نشدند. محمد عمري الان من را ياد ناصر محمدخاني مي‌اندازد. عمري در حركت دريبل مي‌كند و واقعا در اين كار مهارت دارد.
وي در ادامه درباره مصاف پرسپوليس برابر فولاد در جريان هفته هفدهم ليگ برتر فوتبال ايران هم گفت: بازي با فولاد واقعا سخت است. جواد نكونام فرزند خلف كي‌روش است و به خوبي كارهايي كه او مي‌كرد را تكرار مي‌كند و بلد است خوب دفاع كند. نكونام تيم خوبي را ساخته و بازي پرسپوليس برابر اين تيم در اهواز واقعا سخت است. به نظرم حتي مساوي برابر فولاد در اهواز براي پرسپوليس بسيار خوب است. پرسپوليس مي‌تواند با يك مساوي هم شرايط خوب خود را در صدر جدول حفظ كند.


لوكاديا بازيكن تنبل اما خوبي بود. او مهاجم هدف بود و به خوبي گلزني مي‌كرد. پرسپوليس چنين مهاجمي مي‌خواهد كه از فرصت‌ها به خوبي استفاده كند. يك مهاجم مثل حامد پاكدل 90 دقيقه بدود و گلزني نكند، چه فايده‌اي دارد؟ زماني فرشاد پيوس براي پرسپولس گلزني مي‌كرد اما مهاجم مي‌آيد و فقط راه مي‌رود و هيچ كارايي ندارد. پيوس دوندگي زيادي نداشت اما هميشه آقاي گل مي‌شد. او در تيم ملي هم خيلي خوب گلزني مي‌كرد. متاسفانه لوكاديا الان رفته و حالا آقاي گل‌محمدي فهميده نياز به مهاجمي در حد او دارد. شما برويد ببينيد كه بعد از رفتن لوكاديا چه اتفاقي رخ داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون