• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5418 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۳ بهمن

نتانياهو از ايران گفت، بلينكن از فلسطين

نخست‌وزير رژيم اسراييل نتوانست ايران را به محور ديدار با مقام‌هاي كابينه جوبايدن تبديل كند

اعتمادآنلاين

يوآف گالانت، وزير دفاع اسراييل روز سه‌شنبه در بيت‌المقدس با آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا همزمان با پايان سفر سه روزه بلينكن به منطقه ديدار كرد. گالانت، مانند نخست‌وزير رژيم اسراييل بنيامين نتانياهو، در اين نشست روي چالش‌هاي امنيتي كه اسراييل با آن مواجه است، تمركز كرد: در درجه اول ايران و نيروهاي نيابتي آن در منطقه. به گزارش اعتمادآنلاين، سايت خبري - تحليلي المانيتور در ادامه اين مطلب مي‌نويسد: يك مقام ارشد امنيتي اسراييل كه نخواست نامش فاش شود به ما گفت: براي اولين‌بار پس از يك بازه زماني طولاني، اسراييل و ايالات متحده در مورد كمپين متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران در يك صفحه قرار دارند. اين يك تراژدي است كه ما مجبوريم در اين زمان با مسائل كمتر مهم دست و پنجه نرم كنيم. ذهن ما درگير مسائل ايران است اما پاهاي‌مان در سيلوان گير كرده است. (اشاره به محله‌اي در شرق قدس كه شاهد خشونت بالاي فلسطين و اسراييل است.)  نگراني ايالات متحده در مورد تشديد خشونت‌هاي اخير ميان اسراييل و فلسطين، يكي از موارد كليدي در ديدارهاي متوالي مقامات ارشد دولت بايدن، از جمله جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي، بيل برنز، مدير سيا و بلينكن در 10 روز گذشته بود. بنا بر گزارش‌ها، اين سه مقام همچنين در گفت‌وگوهاي خود با نتانياهو و سايرين نسبت به اقدامات تسريع شده دولت جديد براي تصويب يك بازنگري قضايي و حقوقي بحث‌برانگيز كه منتقدان آن را حمله به پايه‌هاي دموكراتيك اسراييل مي‌دانند، ابراز نگراني كردند. 

اين مقام امنيتي اسراييلي به المانيتور گفت: «امريكا به عنوان متحد اصلي ما تهديد ايران را همانطور كه ما مي‌بينيم درك كرده و ما در اين شرايط به جاي تمركز بر اين مساله بايد زمان و انرژي خود را روي مسائل فلسطيني و حقوقي تلف كنيم. » گزارش‌ها در روزهاي اخير حاكي از چندين حمله به اهداف ايراني از جمله حمله روز شنبه به تاسيسات نظامي در شهر اصفهان بود. در ابتدا، الحدث متعلق به عربستان سعودي گفت كه واشنگتن در اين حمله شركت داشته اما اين ادعا بلافاصله توسط مقامات امريكايي رد شد. روز دوشنبه، مقامات امريكايي به وال استريت ژورنال گفتند كه آنها مشكوك هستند كه اسراييل اين حمله را انجام داده است. گفته مي‌شود كه اين حمله توسط چند پهپاد انجام شده و ظاهرا يك كارخانه توليد موشك‌هاي دوربرد را هدف قرار داده است. بر اساس گزارش رسانه‌هاي خارجي، پهپادها مانند حملات مشابه از داخل ايران پرتاب شده‌اند. منابع اطلاعاتي به نيويورك تايمز گفتند كه اين حمله كار سازمان اطلاعات اسراييل - موساد- بوده است.
روز بعد از حمله اصفهان، دو حمله ديگر عليه اهداف ايراني، اين‌بار در امتداد مرز عراق و سوريه انجام شد. اين حملات به‌طور گسترده به اسراييل نسبت داده مي‌شد كه البته صحت و سقم اين ادعاها تاييد نشده است. اينكه آيا اين حملات اخير نشانه تشديد جنگ اعلام نشده بين اسراييل و ايران است يا خير، هنوز مشخص نيست و بايد منتظر ماند. 
كاهش شانس احياي برجام در يكسال گذشته منجر به كنار گذاشته شدن اختلافات اساسي بين دو متحد يعني اسراييل و ايالات متحده درباره ايران شد. اسراييل مدت‌ها تلاش كرده بود كه از تجديد توافق برجام جلوگيري كند.
يك مقام ارشد دفاعي اسراييل به شرط ناشناس ماندن با المانيتور درباره تلاش‌هاي امريكا براي توقف توان هسته‌اي ايران گفت‌وگو كرد: « امريكايي‌ها قاطع‌تر و مصمم‌تر شده‌اند و مايلند كه لحن و فعاليت‌هاي خود را تغيير دهند تا به ايران هشدار دهند كه پيشرفتش به سمت توانايي بيشتر هسته‌اي بدون چالش نخواهد بود. »
اين مقام اسراييلي به مانور نظامي مشترك اسراييل- امريكا در هفته گذشته و بيانيه دو‌طرف پس از اين رزمايش و همچنين تماس‌هايي كه در خصوص ايران در پايتخت‌هاي مختلف جهان برگزار مي‌شود، اشاره كرد.رزمايش امريكا و اسراييل به عنوان بزرگ‌ترين رزمايش بين دو متحد توصيف شده است. مقامات اسراييلي مي‌گويند اين رزمايش براي آزمايش آمادگي دو طرف براي حمله موشكي دوربرد و تقويت پيوندهاي عملياتي به منظور مقابله با تهديدات منطقه‌اي طراحي شده بود. 
به گزارش تايمز اسراييل، ژنرال مايكل كوريلا، فرمانده فرماندهي مركزي امريكا كه در رزمايش هفته گذشته در اسراييل حضور داشت، در رابطه با اين رزمايش مشترك گفته بود: «امروز، مشاركت بين سنتكام و ارتش اسراييل قوي‌تر شده و همچنان در حال رشد است. مشاركت ما ستون اصلي تعهد ما براي گسترش همكاري‌هاي امنيتي منطقه‌اي است. » يك منبع ديپلماتيك سابق به المانيتور مي‌گويد كه سفر كوريلا و دعوت از فرمانده جديد ارتش اسراييل براي بازديد از ناو هواپيمابر ايالات متحده، بخشي از مشوقي است كه ايالات متحده براي اسراييل در نظر گرفته است. اين منبع ديپلماتيك در ادامه مي‌گويد: «مشكل اين است كه سياست معروف چماق و هويج، چماق هم دارد. امريكايي‌ها فشار شديدي بر اسراييل به دليل مساله فلسطين و به همان اندازه فشار سنگيني بر برخي اقدام‌هاي حقوقي و قضايي در دست اجراي دولت نتانياهو وارد مي‌كنند چرا كه اين اقدام آخر را تهديدي براي دموكراسي اسراييل مي‌دانند. ما با آنها در مورد ايران و عربستان سعودي صحبت مي‌كنيم، در حالي كه آنها مي‌خواهند در مورد جنين و شيرين ابواكله (خبرنگار الجزيره كه توسط اسراييلي‌ها كشته شد) و دموكراسي با ما صحبت كنند. » اين اختلاف به وضوح در كنفرانس خبري مشترك بلينكن و نتانياهو در روز دوشنبه منعكس شد. آنتوني بلينكن فهرستي از علايق مشترك از جمله ايران را علامت زد و سپس در مقابل دوربين‌ها درس دموكراسي به نتانياهو داد. بلينكن با اشاره به ارزش‌هاي مشترك امريكا و اسراييل گفت: «اين شامل حمايت ما از اصول و نهادهاي اصلي دموكراتيك، از جمله احترام به حقوق بشر، اجراي برابر عدالت براي همه، حقوق برابر گروه‌هاي اقليت، حاكميت قانون، مطبوعات آزاد، جامعه مدني قوي است». او با اشاره به تظاهرات گسترده اخير اسراييل در حمايت از دموكراسي و عليه سياست‌هاي دولت راستگرا و افراطي نتانياهو خاطرنشان كرد: «نشاط جامعه مدني اسراييل اخيراً به‌طور كامل به نمايش گذاشته شده است».
هنوز خيلي زود است كه مشخص شود اين فشار ايالات متحده چقدر در تعديل سياست‌هاي نتانياهو كه تهديدي براي دموكراسي خوانده مي‌شود موثر است. نتانياهو با شرايط مبهم سختي روبه رو شده است. شايد سخت‌تر ومبهم‌تر از 2009 زماني كه هم او و هم باراك اوباما قدرت را همزمان در اسراييل و ايالات متحده در دست داشتند. در آن زمان ايالات متحده از كمپين اسراييل عليه برنامه هسته‌اي ايران در ازاي عقب‌نشيني اسراييل از برخي ساخت و سازها در شهرك‌هاي كرانه باختري حمايت كرد. 
اين روزها معامله «اصفهان در ازاي سيلوان» مطرح است. تفاوت بين آن زمان و اكنون ساده است: در آن روزها، نتانياهو يك رهبر نسبتا بي‌خيال بود. او امروز به اتهام فساد و در گيرودار مبارزه براي آزادي شخصي و آينده سياسي خود تحت تعقيب قضايي قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون