• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5418 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۳ بهمن

چرا سرمربي تيم ملي انتخاب نمي‌شود؟

گلايه‌هاي خصوصي ملي‌پوشان از نيمكت تيم ملي

سامان زماني

بيش از دو ماه از حذف تيم ملي فوتبال ايران از جام‌جهاني 2022 قطر زمان مي‌گذرد و اما هنوز تكليف سرمربي تيم ملي فوتبال ايران مشخص نيست. بعد از شكست يك بر صفر ايران برابر امريكا و ناكامي در صعود به مرحله يك‌هشتم ‌نهايي جام‌جهاني قطر، كارلوس كي‌روش همراه تيم ملي به ايران بازگشت و انتظار مي‌رفت فدراسيون رسما با او ادامه همكاري دهد، اما از آنجايي كه فشارها عليه كي‌روش زياد بود و اهالي فوتبال از نتايج تيم ملي در جام‌جهاني رضايت نداشتند، تاج قرارداد مربي پرتغالي را تمديد نكرد و او از ايران رفت.

با اين حال چند هفته بعد زماني كه خبرنگاران پيگير وضعيت انتخاب سرمربي تيم ملي بودند، مهدي تاج در يك برنامه تلويزيوني رسما اعلام كرد كي‌روش و چند گزينه ديگر مدنظر فدراسيون هستند و بررسي‌ها براي انتخاب سرمربي تيم ملي ادامه دارد، اما حالا كه كي‌روش با انتشار يك پست خداحافظي رسما جدايي خود را از تيم ملي ايران اعلام كرده، آينده نيمكت تيم ملي در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته و اين در حالي است كه تيم ملي فوتبال ايران چند ماه ديگر بايد در جام ملت‌هاي آسيا به مصاف رقبا برود و زمان كوتاهي براي آماده‌سازي خود در پيش دارد. 
نگراني‌ها درباره تيم ملي آنقدر زياد است كه حتي يحيي گل‌محمدي هم به اين موضع واكنش نشان داده و گفته است: «درباره برخي مسائل ما نمي‌توانيم نظر خاصي دهيم، چون تصميم‌ در جايي گرفته مي‌شود كه كارشناسان فوتبال در آن جايي ندارند. كي‌روش در مدتي كه در ايران بود، تاثير خودش را داشت و نظم خاصي به فوتبال ما آورد. كاري به مسائل ديگر ندارم، فرصت كافي به ايشان داده‌ايم. نظر شخصي من اين است كه اگر به مربي ايراني زمان دهيم، مي‌تواند عملكرد خوبي داشته باشد و به تيم ما كمك كند. من خودم با پرسپوليس قرارداد دارم و از شرايط اينجا راضي هستم و دوست دارم تا آخر قرارداد خود در تيم باشم و پس از آن تصميم‌گيري مي‌كنم.»
در حال حاضر از امير قلعه‌نويي به عنوان نزديك‌ترين گزينه ايراني تيم ملي ياد مي‌شود و در كنار او نام برخي گزينه‌هاي خارجي از جمله خمز سرمربي تراكتور، مورايس سرمربي سپاهان همين‌طور برانكو ايوانكوويچ هم مطرح شده اما فدراسيون فوتبال تا به حال مذاكره با هيچ كدام از اين گزينه‌هاي خارجي را تاييد نكرده است. از آنجا كه شرايط مالي فوتبال ايران آنقدرها هم مساعد نيست و فدراسيون فوتبال تجربه تلخ انعقاد قرارداد با ويلموتس را در كارنامه دارد، بعيد به نظر مي‌رسد كه سئول‌نشينان به دنبال گزينه بزرگ خارجي براي هدايت تيم ملي فوتبال ايران بروند.
چند روز قبل خبرنگار «اعتماد» با برخي ملي‌پوشان ايراني به گفت‌وگو نشست و برخي از آنها با نگراني پيگير وضعيت نيمكت تيم ملي بودند. اين شرايط نشان مي‌دهد بازيكنان تيم ملي از اهميت انتخاب هر چه زودتر سرمربي تيم ملي و اجرايي شدن برنامه‌هاي آماده‌سازي او براي حضور موفق در جام ملت‌هاي آسيا اطلاع دارند، اما مسوولان فدراسيون فوتبال هنوز اين نگراني را ندارند. از آنجا كه اكثر بازيكنان فيكس تيم ملي شاغل در ليگ‌هاي خارجي هستند، هر كسي روي نيمكت تيم ملي بنشيند، قاعدتا فقط زمان‌هاي فيفادي را براي در اختيار داشتن بازيكنان فرصت دارد و از آنجا كه زمان‌هاي فيفادي اندك هستند، نگراني‌ها براي آماده‌سازي تيم ملي قبل از جام ملت‌هاي آسيا بيشتر شده است.
رويه فدراسيون فوتبال در رابطه با انتخاب سرمربي تيم ملي به اين شكل است كه نه كارشناسان و نه بازيكنان تيم ملي در جريان پروسه تعيين تكليف نيمكت تيم ملي قرار ندارند. در اين شرايط مشخص نيست كه مقامات فدراسيون قرار است بر چه اساسي گزينه مدنظر را انتخاب و با او وارد مذاكره شوند. اين بدان معنا نيست كه مثل گذشته بازيكنان سرمربي را انتخاب كنند، اما به هر حال نظرات مشورتي هميشه مي‌تواند در اين مسير كمك‌كننده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون