• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5418 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۳ بهمن

برندگان و بازندگان پنجره نقل و انتقالات زمستاني

چلسي بيش از 300 ميليون پوند خرج كرد! ليورپول ترسيد

علي ولي‌اللهي

وحشت بالاخره تمام شد. پس از 31 روز چرخش و چرخش دراماتيك پنجره نقل‌وانتقالات تا تابستان بسته شد. برخي تيم‌ها اكنون شرايط بسيار خوبي دارند و اما برخي ديگر با از دست دادن اهداف كليدي نااميد شده‌اند. 

چلسي با صرف هزينه بيش از 370 ميليون دلاري پس از نيم فصل اول فاجعه‌بار فعال‌ترين باشگاه اروپا در ژانويه بود. 
آرسنال كه در ليگ انگليس شانس اول قهرماني است چند قرارداد قابل توجه بست اما برخي گزينه‌ها را مدنظر آرتتا بودند از دست داد، درحالي كه منچسترسيتي فعاليت زيادي در بازار نداشت.

برنده: چلسي
مالك جديد چلسي تاد بوهلي پس از اينكه جاي آبراموويچ روي صندلي رياست باشگاه نشست 270 ميليون پوند براي باشگاه هزينه كرد اما تيمش در نيم‌فصل نخست سقوط بدي را تجربه كرد تا اين مدير امريكايي دوباره بازار نقل‌وانتقالات را براي جذب ستاره شخم بزند. او دو بار ركورد نقل‌وانتقالات چلسي را شكست؛ يك بار با جذب مودريك با قيمت 89 ميليون پوند و سپس با جذب انزو فرناندز. چلسي مودريك را از تور آرسنال بيرون كشيد.
آن‌طور كه رسانه‌ها مي‌گويند بوهلي حتي راهي براي دور زدن قوانين فيرپلي مالي پيدا كرده است. بوهلي مصمم است ميراث باشكوهي را در غرب لندن بسازد و پاتر اكنون بايد ثابت كند كه شايسته حفظ جايگاه خود در صندلي خلباني است.

بازنده: هواداران ليورپول
ليورپول پنجره زمستاني را با سبكي تماشايي آغاز كرد و گفت گاكپو را به مبلغ 44 ميليون پوند از آيندهوون به خدمت گرفته است. ليورپول در راه  به خدمت گرفتن ستاره هلندي، يونايتد را شكست داد. 
ژانويه براي ليورپول ماه فاجعه‌باري بود. آنها 3-يك مقابل برنتفورد و 3-صفر برابر برايتون شكست خوردند و سپس با تساوي صفر-صفر مقابل چلسي 10 امتياز از محدوده سهميه ليگ قهرمانان اروپا فاصله گرفت. آنها با شكست برابر برايتون از جام حذفي هم كنار رفتند. به اين ترتيب تمام اميد تيم براي كسب جام داخلي در اين فصل از بين رفت و هواداران از اينكه باشگاه در بازار نقل‌وانتقالات فعال نبود، خشمگين شدند. 
وقتي يورگن كلوپ به ‌شدت به هافبك مركزي ديگري نياز دارد، آيا واقعا به گاكپو نياز بود؟ جيمي كاراگر، اسطوره باشگاه، پيشنهاد كرد كه براي برطرف كردن ناراحتي هواداران يك بازسازي اساسي در تيم نياز است.
او پس از باخت به برنتفورد به اسكاي اسپورت گفت: «آنها نمي‌توانند بدون جذب يك هافبك در جمع چهار تيم برتر قرار بگيرند. آنها تيمي در حال انتقال هستند. شما به آنچه يونايتد و چلسي خرج كرده‌اند فكر مي‌كنيد و آنها هنوز به قهرماني در ليگ نزديك نيستند. ليورپول بايد 200 ميليون پوند خرج كند. آنها بايد سه هافبك جذب كنند. آنها بايد حداقل بازيكنان 40 تا 50 ميليون پوندي باشند.» با اين حال اين اتفاق نيفتاد.

برنده: واوت وگهورست
واوت وگهورست در ديدار مهيج هلند با آرژانتين در مرحله يك چهارم نهايي جام جهاني برابر آرژانتين از روي نيمكت به بازي رفت و دو گل زد. مهاجم برنلي از همان لحظه مورد توجه قرار گرفت. 
اين بازيكن 30 ساله پس از سقوط برنلي به دسته پايين‌تر به صورت قرضي به بشيكتاش فرستاده شد، اما به جاي اينكه اجازه دهد دوران حرفه‌اي‌اش زود به پايان برسد، شروعي تازه در تركيه آغاز كرد. منچستريونايتد فهميد او به فرم ايده‌آل برگشته و اريك تن‌هاگ او را به عنوان هدف اصلي در ابتداي پنجره زمستاني تيمش معرفي كرد. بازيكن هلندي اين شانس را داشت كه قرارداد قرضي خود در تركيه را 6 ماه زودتر به پايان برساند و به اولدترافورد برود. وگهورست در پاسخ به اين سوال كه واكنش او به پيشنهاد يونايتد چه بود، گفت: «ايجنت من براي اولين‌بار با من تماس گرفت و من با دخترم بودم و او كمي شوكه شد زيرا چهره من را ديد و من مثل «اوف» بودم. پس بله، لحظه خاصي بود و البته خيلي خوب.»

بازنده: آرتتا
آرسنال پنجره زمستاني را با سه بازيكن جديد خوب يعني تروسارد، كيويور و جورجينيو در لحظات پاياني به اتمام رساند. اما ميكل آرتتا در خفا از شكست باشگاه در رسيدن به اهداف اصلي خود در ژانويه ناراحت باشد. 
ميخاييلو مودريك تمايل خود را براي پيوستن به توپچي‌ها پنهان نكرد. او ظاهرا تابستان گذشته بر سر شرايط شخصي با اين باشگاه به توافق رسيده بود. آرسنال پيشنهادهاي متعددي را در ماه ژانويه به شاختار دونتسك ارايه كرد تا بتواند اين قرارداد را به ثمر برساند، اما همه آنها قبل از اينكه چلسي براي شكستن قلب آنها وارد عمل شود، رد شدند.
هر دو باشگاه حاضر بودند همان مبلغ 88 ميليون پوند را براي مودريك بپردازند، اما شاختار پيشنهاد چلسي را پذيرفت، چراكه بسته پاداش آنها مطلوب‌تر بود.
آرتتا جوري وانمود كرد كه از دست دادن مودريك اهميتي ندارد. توپچي‌ها سپس تلاش خود را روي مويزس كايسدو از برايتون متمركز كردند تا خط هافبك خود را تقويت كنند. آنها مجددا چند پيشنهاد خوب ارايه كردند كه دومين آنها 70 ميليون پوند بود، اما برايتون حاضر نشد بازيكن اكوادوري را با كمتر از 90 ميليون پوند بفروشد. 

برنده: فوتبال خاورميانه
زماني كه كريستيانو رونالدو در ماه نوامبر ميان جنجال‌هاي زياد منچستريونايتد را ترك كرد، النصر فرصت فوق‌العاده‌اي را پيدا كرد. 
در ابتدا گفته مي‌شد كه اين بازيكن 37 ساله مي‌خواهد با باشگاهي كه در ليگ قهرمانان اروپا در اروپا بازي مي‌كند قرارداد ببندد، اما تيم‌هايي مانند چلسي، بايرن‌مونيخ و ناپولي همگي از برنده 5 توپ طلا فاصله گرفتند، سپس عربستان به عنوان يك گزينه جذاب وارد عمل شد.
پس از هفته‌ها گمانه‌زني، النصر در تاريخ 30 دسامبر از امضاي قرارداد اوليه دو ساله با رونالدو خبر داد. قراردادي كه ظاهرا او را به پردرآمدترين بازيكن تاريخ فوتبال تبديل كرد.
ورود رونالدو به عربستان سعودي براي فوتبال اين كشور راهگشاست و چه اين مهاجم كهنه‌كار موفق باشد يا نه، ستاره‌هاي اروپايي بيشتري به دليل سودهاي مالي در آينده نزديك به عربستان خواهند رفت. زمان آن فرا رسيده كه فوتبال در خاورميانه را چه خوب و چه بد جدي بگيريم.

برنده: بايرن مونيخ
در حالي كه گفته مي‌شد بايرن در زمستان سروصداي زيادي به‌پا نكرده اما مسلما آنها هوشمندانه‌ترين معامله را در ميان غول‌هاي اروپا انجام دادند زيرا جوليان ناگلزمان براي تقويت تيمش در پست‌هاي كليدي حركت كرد. 
شكستگي پاي مانوئل نوير كه در پايان فصل هنگام اسكي گرفت، مي‌توانست قهرمان آلمان را بدون دروازه‌بان بگذارد اما آنها به سرعت وارد عمل شدند و يان زومر كهنه‌كار را به خدمت گرفتند. 
اما احتمالا تاثيرگذارترين خريد آنها كه در روز پاياني مهلت مقرر انجام شد، جذب قرضي ژائو كانسلو از منچسترسيتي بود كه هواداران را در سراسر جهان شوكه كرد.
كانسلو يكي از بهترين مدافعان كناري در 12 ماه گذشته است كه از ابتداي سال در استاديوم اتحاد شرايط خوبي نداشت. بايرن به سرعت از گزارش‌ها مبني بر اختلاف بين بازيكن پرتغالي و پپ استفاده كرد. 

بازنده: همه ليگ‌ها به جز ليگ برتر!
چلسي به تنهايي بيش از باشگاه‌هاي سري‌آ، بوندسليگا، ليگ يك و لاليگا در پنجره زمستاني هزينه كرده است. ليگ انگليس تبديل به مقصد جذاب تمام ستاره‌هاي بااستعداد فوتبال دنيا شده است. 
آندره‌آ آنيلي رييس سابق يوونتوس گفته بود: «من معتقد بودم و هنوز هم معتقدم كه فوتبال اروپا براي مقابله با چالش‌هاي آينده نياز به اصلاحات ساختاري دارد. در غير اين صورت، ما به سمت افول غيرقابل اجتناب به نفع يك ليگ برتر خواهيم رفت. ليگ برتر طي چند سال تمام استعدادهاي اروپايي را جذب خواهد كرد و بقيه را به حاشيه خواهد برد.»
در مورد چلسي، رومن آبراموويچ با يك سرمايه‌گذار هنگفت ديگر جابه‌جا شد. باشگاه‌هاي دولتي من سيتي و نيوكاسل نيز مي‌توانند قراردادهاي پرسودي را به بازيكنان پيشنهاد كنند. برخي از باشگاه‌هاي اروپايي كه از لحاظ تاريخي موفق‌تر هستند هم به سادگي نمي‌توانند وارد اين رقابت شوند.
پاري سن ژرمن مي‌تواند با حمايت دولت قطر رقابت كند و رئال مادريد همچنان يك تيم متمول باقي مي‌ماند اما حتي آنها هم‌اكنون در شرايط سختي هستند.
ليگ برتر در حال حاضر جايي است كه بايد در آن حضور داشت. مطمئنا در سال‌هاي آينده رقابت با كيفيت بالا تنها در ليگ جزيره افزايش خواهد يافت.
منبع :  Goal.com

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون