• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5421 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ بهمن

بررسي لايحه اخذ عوارض شهري و خدمات در شوراي شهر تهران

زندگي در تهران گران‌تر مي‌شود

گروه اجتماعي| لايحه‌اي كه در روزهاي گذشته از شهرداري تهران به شوراي شهر رسيده، به سرعت در حال بررسي در كميسيون‌ها است. تا همين حالا نرخ خدمات شهري و حمل‌ونقل تصويب و بهاي اين خدمات براي سال آينده تعيين شده است، بنابراين تهراني‌ها بايد سال آينده سهم بيشتري از دريافتي خود را به عوارض شهري اختصاص دهند چون پايتخت گران‌تر مي‌شود.
 نرخ عوارض پسماند در دو زمينه جمع‌آوري و انتقال هر كيلوگرم و پسماندهاي عمراني و ساختماني براي هر متر مكعب جمعا عددي بيش از 7 هزار تومان و نرخ عوارض پارك حاشيه‌اي و پاركينگ‌هاي شهرداري تهران براي سواري و وانت، كاميونت و ميني‌بوس و موتوسيكلت‌ها از هزار و ۶۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. رديف بعدي نرخ طرح ترافيك است كه ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان براي خودروي سواري معمولي و ۸۰ هزار تومان براي كاميونت‌هاي بنز و بالاي ۶ تن تعيين شده است. اعضاي شورا بندهاي ديگري از اين لايحه را در روزهاي گذشته به تصويب رساندند و بر اين اساس نرخ عوارض مشاغل سيار پايتخت ثابت ماند ولي درباره مشاغل بي‌كانون از ۹ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان افزايش يافت. نرخ پايه عوارض ترافيك نيز كه براي امسال ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان تعيين شده است، براساس تصويب شوراي شهر تهران، در سال آينده با ۲۰ درصد افزايش ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد بود.
بررسي نرخ‌نامه عوارض و بهاي خدمات براي سال آينده هنوز به پايان نرسيده و در جلسه امروز شورا بقيه موارد تعيين تكليف خواهد شد. در روزهاي گذشته بحث دريافت عوارض از اهل قبور هم مطرح شد و گفته شد كه شهرداري در لايحه عوارض سال 1402 آن را براي شورا ارسال كرده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در صورت تصويب اين بخش از لايحه بودجه سال آينده توسط اعضاي شوراي شهر، شهرداري تنها از محل نگهداشت قبور بهشت زهرا درآمدي در حدود ۲۵۴ ميليارد تومان خواهد داشت. در اين باره البته پيش‌تر «ناصر اماني» يكي از اعضاي شورا در كميسيون برنامه و بودجه به «اعتماد» گفته‌ بود كه شورا با چنين لايحه‌اي مخالف است و بعيد است آن را تصويب كند. او در اين باره گفته بود: «شهرداري اين لايحه را به شورا داده ولي ما هنوز آن را نديديم ولي اگر چنين چيزي در لايحه درست باشد شورا حتما با آن مخالفت خواهد كرد. براساس قانون ما از امسال به بعد، عوارضي را مي‌توانيم براي شهرداري تهران تصويب كنيم كه براساس عناوين تصويب‌شده در شوراي شهر باشد. ما اين عناوين را طبق لايحه‌اي كه قبلا شهرداري تهران به شورا آورده بود، تصويب كرديم و به شوراي عالي استان‌ها و وزارت كشور ارسال شد بنابراين بايد براساس همين عناوين عوارض را تصويب كنيم.» او هفته پيش به «اعتماد» گفته بود كه «حتي اگر شهرداري در لايحه هم اين موضوع را آورده باشد، اعضا وارد بحث آن نمي‌شوند و آن را تصويب نمي‌كنند. به فرض كه شورا هم آن را تصويب كند كه نمي‌كند، فرمانداري با آن مخالفت مي‌كند چون عنوان آن مصوب قانوني نيست.» 
علاوه‌براين «مهدي چمران»، رييس شوراي شهر تهران هم اين خبر را تلويحا رد كرد و در واكنش به آن گفت آنچه درخصوص بهشت زهرا(س) مطرح شده عوارض نيست بلكه بهاي خدمات است: «وزارت كشور اين بها را براي كل كشور اعلام كرده و بهشت زهرا(س) يكي از مواردي است كه بهاي خدمات دريافت مي‌كند و موقع دفن افراد اين بها دريافت مي‌شود. اين مبلغ عوارض نيست و مربوط به پيش از دفن است و پس از آن به اين بستگي دارد كه خدمات بخواهند يا خير؟ ممكن است كسي بخواهد گل‌كاري انجام داده يا مواردي از اين قبيل انجام دهد. آنچه آمده فهرست وزارت كشور است و در بين آنها، شورا مواردي كه صلاح بداند تصويب خواهد كرد. چيزي براي نگهداشت نداشتيم و نداريم.» انتشار خبرهايي درباره لايحه اخذ عوارض از شهروندان در تهران، طي روزهاي گذشته نشان داد كه زاكاني، شهردار تهران آن‌طوركه بايد به گفته‌هاي خود پايبند نبوده است. او ماه‌هاي ابتدايي حضور در خيابان بهشت تهران گفته بود كه مخالف گران كردن تهران است و حتي از داشتن برنامه براي كاهش هزينه‌هاي زندگي مردم خبر داده بود. لايحه پيشنهاد عناوين و ترتيبات وصول عوارض و بهاي خدمات شهرداري تهران براي اجرا در سال ۱۴۰۲ پاييز امسال در شوراي شهر تهران تصويب شد و اعضا عناوين و سرفصل‌هاي آن را به شوراي عالي استان‌ها و وزارت كشور ارسال كردند. دريافت عوارض شهري براي تامين هزينه‌هاي شهر تهران موضوع تازه‌اي نيست و در گذشته نيز مسوولان شهري در اين باره صحبت كرده‌اند. پيروز حناچي در دوره معاون فني و عمران شهرداري تهران نگاه مثبتي به اين ماجرا داشت با اين تفاوت كه بيشتر تمركز او بر اخذ عوارض از تردد خودرو به عنوان يكي از راه‌هاي تامين هزينه نگهداري معابر حمل‌ونقلي بود البته همان زمان هم اعضاي شوراي شهر چندان با اين حرف‌ها موافق نبودند. زماني هم كه پيروز حناچي، شهردار تهران بود، خبر پولي شدن 5 تونل تهران به موضوع داغ رسانه‌ها تبديل شد. سال 97 معاونت حمل‌ونقل و ترافيك به معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران تهيه و ارسال پيش‌نويس پولي كردن پنج تونل و بزرگراه پايتخت و دريافت عوارض 3 هزار توماني را در دستور كار داشت. اين لايحه كه دريافت عوارض از تونل‌هاي نيايش، رسالت، توحيد، شهداي غزه و اميركبير و اتوبان صدر را مطرح مي‌كرد اما تصويب و اجرا نشد. حتي در دوره چهارم شوراي شهر نيز صحبت‌هايي درباره اخذ عوارض از بزرگراه شهيد صياد تا شهيد متوسليان مطرح بود و لوايح ديگري هم براي آن در دستور كار قرار گرفت اما درنهايت هم به نتيجه نرسيد، چراكه همان زمان هم وزارت كشور مخالف آن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها