• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5431 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲ اسفند

نتیجه دو ماه وعده چه شد؟

8 دی: محمدرضا فرزین به عنوان ريیس کل بانک مرکزی تعیین شد. رییسی در حکم   او، 
با اشاره به ضرورت هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها تاکید کرد.
9 دی: نخستین وعده‌های رییس کل جدید بانک مرکزی: سیاست ارزی ما تثبیتی است. ما نرخ دلار در بازار نیما را ۲۸۵۰۰ تومان تعیین خواهیم کرد. / اگر ارز گران شود رفاه از بین می‌رود و اگر کاهش پیدا کند اشتغال از بین می‌رود./( پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید: نظرتان راجع به دلار بازار آزاد که به ۴۴ هزار تومان رسیده است، چیست؟): مثل اینکه نرخ ۴۴ هزار تومان را پذیرفته‌اید؟این نرخ ارز کشور ما نبوده و تحریف شده است. بازار را مدیریت خواهیم کرد و این نرخ ارز تحریفی است به دلیل انتظارات تورمی علامت دهی غلط به بازار کالا می‌دهد اما نخواهیم گذاشت این نرخ تثبیت شده و در بازار آزاد دخالت خواهیم کرد.
15 دی: همزمان با اعمال سیاست های جدید در بازار ارز، رییس کل بانک مرکزی در راس هیاتی تخصصی به قطر رفت. مشخص نشد که هدف از این سفر چیست و در اخبار منتشر شده هم همان ادبیات همیشگی مانند «افزایش همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور به همراه در دستور کار قرار دادن پیمان‌های پولی دو و چندجانبه» روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.
21 دی: 6 روز بعد از سفر رییس‌کل به قطر، این بار فرزین به دوبی رفت و با منصور بن زائد آل نهیان، معاون نخست‌وزیر و وزیر دیوان ریاست امارات دیدار کرد. 
24 دی: رییس‌کل بانک مرکزی در نشست هم‌اندیشی با اقتصاددانان، صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی، مهار تورم را سیاست اصلی و محوری بانک مرکزی در دوره جدید اعلام کرد. او همچنین اجرای سیاست تثبیت نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات تولید را به منظور ثبات‌بخشی به بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی مورد تاکید قرار داد.
25 بهمن: فرزین در بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما: جریانی در بازار ارز قیمت‌سازی می‌کند و قیمت‌هایی که اعلام می‌کنند واقعی نیست.
26 دی: رییس کل بانک مرکزی از افتتاح بازار مبادله ارز و طلا برای تامین نیازهای مردم از نیمه اول بهمن‌ماه خبر داد و گفت: سیاست‌های جدید ارزی در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصادی خواهد بود.
2 بهمن: دومین حضور فرزین در تلویزیون و این‌بار وعده ای جدید. او گفت که «بانک مرکزی نرخ بازار آزاد دلار را تعیین خواهد کرد.»
5 بهمن: فرزین در توییتر خود اعلام کرد که دیگر «بازار توافقی»‌وجود نخواهد داشت و از این پس هر فردی با کارت ملی می‌تواند به صرافی برود و 5هزار یورو ارز به نرخ تابلو و بدون صف خریداری کند.
23 بهمن: پس از شوک های جدید در بازار، فرزین در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافت و  گفت: در ۳ روز تعطیل اخیر (منظور تعطیلات دو هفته پیش است)   یا زمانی که دوبی تعطیل بود نرخ درهم را با نرخ سازی بالا می‌بردند!
يك اسفند: بازار توافقی ارز  بسته شد و صرافی ها دیگر ارز نفروختند. همزمان فرزین اعلام کرد که از دوم اسفند مرکز مبادله ارز و طلا ایجاد می شود و نرخ کشف شده در این مرکز  ، نرخ مرجع خواهد بود. او همچنین گفت که: نرخ ارز و طلا براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون