• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5431 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲ اسفند

هوش سیاسی چیست ؟

سوم : ایجاد الزام اخلاقی

الزام اخلاقی در حقیقت به شکل منفی سوءاستفاده سیاسی از دیگران است و سبب ایجاد حس نامطلوب احساس دین و بدهکاری را در افراد به وجود می آورد.

چهارم: سرکوب
سرکوب خشن‌ترین مواجهه با دیگران به دلایل مختلف از جمله نقد ، عدم تبعیت یا مخالفت با خواسته افراد است که در نتیجه ناتوانی به‌ کارگیری دقیق و بهنگام هوش سیاسی افراد ارزیابی می‌شود.
اگرچه ابعاد و مولفه‌های هوش سیاسی متفاوت است ، لکن عموما با قدرت ، نفوذ ، درایت ، کیاست و فراست و سیاست افراد رابطه تنگاتنگی دارد. به بیان دیگر آنان که دارای هوش سیاسی هستند و دیگران را شریک خویش می‌انگارند نه رقیب ،  زمینه ارتباط اعمال مدیریت کارآمد و موفقیت را فراهم می کنند. در نتیجه افراد باهوش سیاسی بالا قادرند با پذیرش و ایفای نقش کاریزماگونه ،  در راستای دستیابی به منافع مورد نظر خویش تلاش موثر و مفید كرده و از قدرت مذاکره و چانه‌زنی بهتر و بیشتری در مذاکرات برخوردارند.  هوش سیاسی پادزهری مهم تلقی می‌شود که هم فرد و هم جامعه را از قرار گرفتن در مسیر گرداب استرس و احساس ناامنی نجات می‌دهد و قادر است با تزریق روح امید و نشاط در جامعه، علاوه بر ایجاد موقعیت‌های موفقیت ، رفتارهای سیاسی افراد را نیز به دلیل هزینه‌بر بودن برای هر نظام سیاسی و اجتماعی به کنترل درآورد. اگر چه احزاب سیاسی بیش از هر نهادی در جوامع توسعه یافته یا در حال گذار ، رسالت تربیت بخش اکتسابی هوش سیاسی را برعهده دارند و بی‌توجهی به این مهم به هر علت و دلیلی جامعه را با خسارت‌های متعدد روبه‌رو خواهد ساخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون