• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5434 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۶ اسفند

در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح شد

افشاگري هادي عامل از دليل كشتي نگرفتن مبارز گرجي با ساروي

با دلار 50 هزار توماني بايد به دبير خسته نباشيد گفت!

روزبه دلاور

مسابقات بين‌المللي كشتي جام ابراهيم مصطفي كه يكي از رقابت‌هاي رنكينگ اتحاد جهاني به حساب مي‌آيد از پنجشنبه هفته قبل و با برگزاري مسابقات كشتي فرنگي در شهر اسكندريه كشور مصر آغاز شد و نمايندگان كشورمان در اين مسابقات حضوري موفقيت‌آميز داشتند. ميثم دلخاني و محمدهادي ساروي در اوزان ۶۳ كيلو و ۹۷ كيلوگرم با كسب نشان قهرماني سالن مسابقات را ترك كردند و محمدرضا گرايي در وزن ۷۲ كيلو در شب گذشته به فينال بازي‌ها رسيد. مسابقات كشتي آزاد هم در همين هفته آغاز مي‌شود و مردم شهر اسكندريه مي‌توانند از تماشاي نمايش دلچسب يوزهاي كشتي‌بلد جوان ايراني لذت ببرند! به بهانه اين بازي‌ها و شرايط فعلي كشتي كشورمان گفت‌وگويي كوتاه با هادي عامل گزارشگر و يكي از كارشناسان كشتي كشورمان ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

  ارزيابي شما از سطح مسابقاتي كه در مصر و به عنوان رنكينگ جهاني برگزار مي‌شود، چيست؟ 
به‌ طور كلي بين جام‌هايي كه در دنيا برگزار مي‌شود اتحاديه جهاني كشتي به ۴ جام امتياز مي‌دهد يا به عنوان رنكينگ‌دار به حساب مي‌آيند. يكي از مسابقات در كرواسي برگزار شد و حالا هم در مصر برگزار مي‌شود و سال آينده هم در قرقيزستان و مجارستان خواهد بود.‌ اين ۴ تا جام از جام‌هايي به حساب مي‌آيد كه امتيازات كشتي‌گيران را براي جدول به دست مي‌آورند و درجايگاه كشتي‌گيران نقش دارند. اين مسابقات به علاوه رقابت‌هاي قهرماني آسيا و قهرماني جهاني. 
 براي سيدبندي ۶ رقابت را درنظر مي‌گيرند؟ 
بله. ۴ رقابت رنكينگي و قهرماني قاره‌اي و جهاني.
 پس از نظر شما مسابقات مصر هم برخلاف انتقاداتي كه شده براي كشتي اهميت دارد؟
جام‌ها به‌ طور كلي مهم هستند. ما بايد در اكثر مسابقات شركت كنيم وقتي كشتي‌گيرهاي‌مان را به اردو فرا مي‌خوانند حتما بعد از سيكل تمريني دو ماه يا سه ماهه در يك جام شركت كنند تا عيب‌هاي‌شان توسط خودشان و مربي‌هاي‌شان مشخص شود. آنها با سبك‌هاي مختلف در تورنمنت‌ها آشنا خواهند شد. در اردوهاي داخلي با ۳ يا ۴ حريف تمريني هميشه تمرين مي‌كنند و اين‌طور عيب و نقص كشتي‌گيرها مشخص نمي‌شود‌. اما با دلار ۵۰ هزار توماني مشكلاتي براي اعزام تيم‌ها به وجود مي‌آید كه بايد به دبير خسته نباشيد گفت. در بحث زيرساخت‌ها هم كه به فدراسيون ربطي نداشت عملكرد خوبي داشته است. دبير مي‌گفت كشتي‌گير مي‌آورم اما وقتي موش زير تشك‌ها راه مي‌رود من چطور كشتي‌گير بيارم تا كشتي بگيرد؟ مجبور بودم زيرساخت‌ها را درست كنم! در اعزام‌ها هم همه كارهاي اعزام‌ها را انجام مي‌دهد. 
  عملكرد كشتي‌گيرهاي فرنگي ما در اين مسابقات خوب بود؟
با سه تا فرنگي‌كار شركت كرديم كه در دو وزن طلا گرفتيم و گرايي هم امروز (روز گذشته) بازي دارد. چهار جوان هم در آزاد در روزهاي شنبه و يكشنبه روي تشك مي‌روند. 
  حضور جوانان كشتي‌گير در اين مسابقات به باتجربه شدن آنها كمك مي‌كند. نظر شما حضور جوانان‌ در اين سطح از مسابقات چيست؟ 
چون چرخه يك تعريفي در كشتي ايران دارد براي افرادي كه مدال دارند و ندارند بايد مشخص شود كه چطور و چه زمان وارد اين چرخه شوند. براي ملي‌پوشان يا غيرملي‌پوشان هر كدام يك تعريفي دارد و كادرفني براي‌شان برنامه‌ريزي مي‌كند‌. بهتر است يك كشتي‌گير جوان را به جام معتبر نبرند يا كشتي‌گير باتجربه را به جام‌هاي نه چندان معتبر نبرند. اين مسائل را كادرفني درنظر مي‌گيرند.
 بقيه كشورها كه در جام ابراهيم شركت كردند چندان قوي نبودند.
نه‌. سال قبل در كرواسي و در رشته آزاد كشور امريكا ۲۰ كشتي‌گير آورده بود اما در اين مسابقات حضور نداشتند، قزاقستان و گرجستان در اين مسابقات فعال بودند ما در كرواسي ۱۸ كشتي‌گير فرنگي برده بوديم اما امسال ۳ تا. بستگي به برنامه‌ريزي كشورها دارد.
 نظر شما درباره پيوستن روسيه به كشتي آسيا چيست؟ 
طبيعتا كار براي ما سخت مي‌شود اما از لحاظ فني به نفع ماست. نبرد با كشتي‌گيرهاي روس كمك مي‌كند در مسابقاتي كه سطح بالاتري دارد بچه‌هاي تيم آماده‌تر شوند.
كشتي‌گير گرجستاني به دلايل سياسي مقابل كشتي‌گير ما حضور پيدا نكرد؟ تبعاتي براي كشتي گرجستان ندارد؟ 
كشتي‌گير گرجي آسيب ديده بود. ما در دور اول با گرجي‌ها كشتي گرفتيم و مشكلي نبود. فينال قبل از ساروي هم با رقيب گرجي بود و مشكلي وجود نداشت. 
  ترتيب سوالات ما برهم خورد! آخرين سوال، درباره نحوه جديد چرخه انتخابي تيم ملي نظر شما چيست؟ 
با برگزاري چرخه فدراسيون كشتي جلوي بي‌عدالتي گرفته مي‌شود و ديگر سرمربي و مربي يا فدراسيون كشتي‌گير انتخاب نمي‌كنند. كشتي‌گيران در مسيري كه از قبل تعريف شده رقابت مي‌كنند و حالا كشتي‌گير حذف شده هم مي‌داند حد و اندازه‌اش كجاست و اين اتفاق باعث رشد كشتي مي‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون