• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5445 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۱ اسفند

همه بايد در سياست شركت كنند

محمود فاضلي

پاپ فرانسيس رهبر كاتوليك‌هاي جهان در كتابي به نام «كشيش-شبان» كه اين روزها در آرژانتين توسط «فرانچسكا آمبروگتي و سرجيو روبين» دو روزنامه‌نگار نوشته شده و منتشر مي‌شود، از سياست سخن مي‌گويد. اين كتاب، مجموعه‌اي از چندين مصاحبه با پاپ در مورد مهم‌ترين مسائل كليسا، از سياست تا اقتصاد در كليسا است. اين كتاب چالش‌هاي 10 سال رهبري پاپ فرانسيس را نقل مي‌كند و به مسائل مهم و ضروري كليسا مي‌پردازد.
از سياست گرفته تا اقتصاد، اصلاحات در دستگاه واتيكان، تهديد خانه مشترك (كره زمين و تغييرات اقليمي)، احيا كردن ابلاغ انجيل، كاهش تمركززدايي واتيكان، آزار جنسي كودكان، مبارزه با فساد اقتصادي، از مهاجرت تا دفاع از زندگي، در مورد دفاع از زندگي، سقط جنين، خانواده، مهاجرت، سياست، مراقبت از خانه مشترك، اتحاديه‌هاي كارگري، مخالفت با رهبري او در كليسا، همه‌گيري كوويد-19، جنگ در اوكراين، كودك‌آزاري، ازدواج و خانواده، تهديدات خانوادگي و زنان سخن مي‌گويد. اين كتاب شامل 346 صفحه و 19 فصل و يك مقدمه با امضاي پاپ فرانسيس است. او در اين كتاب اظهار داشته است: «بله، من درگير سياست هستم، زيرا همه بايد در سياست شركت كنند. همه بايد براي مصلحت عموم كار سياسي كنند. آنچه من انجام نمي‌دهم و كليسا نيز نبايد انجام دهد، سياست احزاب است. اما انجيل يك بٌعد سياسي دارد كه تغيير تفكر اجتماعي و حتي ديني افراد است تا در جهت مصلحت عموم باشند. چراغي كه بايد از آن پيروي كرد دكترين اجتماعي كليسا است كه او سرمايه‌داري را محكوم نمي‌كند، اما همان‌طور كه ژان پل دوم اشاره كرد، پيروي از يك اقتصاد بازار اجتماعي ضروري است. 
او مي‌افزايد كه امروز، امور مالي غالب است و ثروت كمتر و كمتر مشاركت مي‌كند. آنچه همه ما مي‌توانيم توافق كنيم اين است كه تمركز ثروت و نابرابري افزايش يافته است و بسياري از مردم گرسنه هستند.» پاپ در اين گفت‌وگوها به امور مالي واتيكان مي‌پردازد و از حسن نيت «اكثريت قريب به اتفاق» اعضاي كليسا دفاع كرده و مي‌گويد: «نمي‌توان انكار كرد كه برخي روحانيون و بسياري از «دوستان» دروغين كليسا در سوءاستفاده از ميراث منقول و غيرمنقول، نه از واتيكان، بلكه از مومنان سهيم بوده‌اند. او در رابطه با روابط دولت و كليسا، از «سكولاريسم دولت دفاع مي‌كند.»
چرا فرانسيس طي 10 سال گذشته از 60 كشور جهان بازديد كرده است اما هرگز به كشور خود آرژانتين نرفته است؟ هنگامي كه اين دو روزنامه‌نگار اين سوال را با او مطرح كردند، پاپ پاسخ داد كه اين ديدار هنوز در دستور كار او قرار دارد. پيشنهاد سفر از آرژانتين همچنان معتبر است. درست نيست كه بگوييم نمي‌خواهم بروم.
 او قصد داشت در نوامبر 2017 از آرژانتين، اروگوئه و شيلي بازديد كند، اما به دليل انتخابات در شيلي مجبور شد آن را لغو كند. قصدش براي سفر به كشورش به قوت خود باقي است. بي‌انصافي است كه بگويم نمي‌خواهم بروم. اگر ممكن بود حاضر است فردا به اين سفر برود.
در اين كتاب، پاپ به اتهاماتي كه اغلب در آرژانتين توسط فعالان سياسي يا رسانه‌ها عليه او مطرح مي‌شد، پاسخ داد و صراحتا پرونيست بودن او را رد كرد. فرانسيس در پاسخ به پرسش‌هايي در مورد آزار جنسي افراد زير سن قانوني توسط روحانيون كليسا گفت: «چنين آزاري يك جنايت بسيار جدي است كه صدمات جبران‌ناپذيري وارد مي‌كند و مستلزم محكوميت شديد است.» پاپ فاش كرد كه «از مرگ ترسي ندارد اما از خدا مي‌خواهم زماني كه ساعت (مرگ) فرا مي‌رسد، آنچه اتفاق مي‌افتد مرا آزار ندهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون