• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5449 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند

كيهان عليه همه

همه بد هستند و تنها ما خوبيم!

روزنامه كيهان در روزهاي اخير ماراتن‌وار به رسانه‌هاي مستقل حمله كرده و با اتهام‌زني سعي در زدن برچسب مجرم بر آنها داشته است.
گروه سياسي-«تا زماني كه روزنه باز باشد و مار رها، همچنان گزيده خواهيم شد» اين توصيف عجيب نه بخشي از برنامه حيات وحش و نه استعاره‌اي درباره رسانه‌هاي خارجي است كه جمله‌اي از مطلب روز گذشته روزنامه كيهان عليه رسانه‌هاي مستقل بوده است.
روزنامه كيهان در شماره روز سه‌شنبه از آنچه «تساهل» با روزنامه‌ها و شايعه‌پردازان خوانده، گلايه و تاكيد كرده كه «اصلي‌‌ترين درسي كه از ٦ ماه پاياني سال ١٤٠١ گرفتيم بايد اين باشد كه آنچه در ذهن‌ها رخ مي‌دهد به اندازه آنچه در زمين اتفاق مي‌افتد، مهم است و شايد مهم‌تر، نكته‌اي كه رهبر معظم انقلاب سه ماه پيش از آشوب‌ها به مسوولان قوه قضاييه تذكر دادند؛ هشداري كه اگر به آن توجه مي‌شد «شورش دروغ» در پاييز 1401 هرگز شكل نمي‌گرفت. اين هشدار پيش‌تر در مرداد 1399 نيز با ادبيات ديگري بيان شده بود اما ظاهرا برخي مسوولان هنوز به جمع‌بندي در اين زمينه نرسيده‌اند!» به نظر مي‌رسد كيهان، در ادامه به ماجراي «توقيف روزنامه سازندگي به علت تيتري در ارتباط با قيمت گوشت» پرداخته و نوشته است: «اين را مي‌شود از توقيف يك روزنامه در يك روز بد و با يك استدلال بد و سپس رفع توقيف همان روزنامه با يك توجيه بدتر فهميد. اين دسته از مسوولان در يك خطاي شناختي تساهل با دروغ‌سازان و شايعه‌پردازان را در خوشبينانه‌‌ترين حالت مديريت آنها و در بدبينانه‌‌ترين حالت آزادي بيان قلمداد مي‌كنند.» كيهان در ادامه اين رفتار و تصميم را «خطا» و «چتري حمايتي براي كارخانه‌هاي توليد دروغ و شبكه توزيع‌شان» خوانده و نوشته است: اين رسانه‌ها در سايه اين چتر حمايتي آزادند هر بلايي بر سر حقيقت بياورند؛ آنها «سختي صعود به قله» را «رنج سقوط از دره» جا مي‌زنند و البته جاي هيچ شگفتي نيست؛ تا زماني كه روزنه باز باشد و مار هم رها، ما همچنان گزيده خواهيم شد.

كاسه داغ‌تر از آش و كاتوليك‌تر از پاپ
نيمه اسفند ماه نيز روزنامه كيهان از نهادهاي ناظر بر مطبوعات خواست با رسانه‌هايي كه «رخدادهاي شادي‌آفرين» را «سانسور» و «يأس و نوميدي» را در جامعه پمپاژ مي‌كنند، برخورد كنند! در بخشي از گزارش كيهان در چهاردهم اسفند نسبت به «رسانه‌هايي كه همواره سنگ مردم را به سينه مي‌زنند، با سانسور رخدادهاي شادي‌آفرين مهم‌ترين سرمايه مردم را كه اميد به آينده است، از آنها سلب مي‌كنند و فقط به پوشش جنبه‌هاي منفي و نيمه تاريك قضايا مي‌پردازند» اظهار تاسف كرده و خواستار برخورد قانوني با آنها شده است. در بخش ديگري از اين گزارش نيز قيد شده است كه «در التهابات ارزي اخير كه بخش عمده‌اي از آن، تلاش‌هاي برنامه‌ريزي شده اتاق جنگ اقتصادي دشمن براي تلخ كردن كام مردم در پايان سال و برافروختن شعله نارضايتي بود، روزنامه‌هاي زنجيره‌اي هر بار با بالا رفتن نرخ دلار و سكه آن را برجسته كرده ولي در مقابل كاهش آن را اطلاع‌رساني نكردند.»
كيهان در نهايت نيز با طرح اين سوال كه «بايد از كاسبان يأس و ترس سوال كرد كه با چه توجيهي اين واقعيت‌هاي روشن و اميدآفرين را ناديده گرفته يا كمرنگ جلوه مي‌دهند؟ و نيز بايد از دستگاه‌هاي مسوول و ناظر بر مطبوعات سوال كرد كه تا كي قرار است اين رسانه‌ها با سوءاستفاده از آزادي قلم و بيان، يأس و نوميدي را در جامعه پمپاژ كنند؟»، جلوتر از نهادهاي نظارتي خواستار برخورد با اين رسانه‌ها شده بود.

صدور كيفرخواست براي رسانه‌هاي نزديك به جريان اصلاحات
حتي اگر مطالب روزنامه كيهان را به صورت تصادفي در فضاي مجازي ديده باشيد، به خوبي مي‌دانيد كه رسانه‌هاي اصلاح‌طلب كه با مجوز نهادهاي رسمي و قانوني كشور در حال فعاليت هستند، سوژه دايمي نقد و پرونده‌سازي كيهان هستند. سوم اسفندماه سال جاري، كيهان با انتشار گزارشي مفصل، «كيفرخواستي» عليه روزنامه‌هاي نزديك به جريان «اصلاحات» صادر كرد و در مطلبي مدعي شد كه «براي روشنگري و تنوير افكار عمومي‌، مستنداتي از محتواي روزنامه‌هاي زنجيره‌اي مدعي اصلاحات را منتشر مي‌كند تا نقش آنها در توليد نااميدي و نارضايتي كاذب در ميان مردم از طريق انتشار اخبار كذب و ضعيف و همچنين تحريك افكار عمومي با تيترهاي جنجالي و جهت‌دار مشخص شود.» اين روزنامه مدعي شد كه «روزنامه‌هاي زنجيره‌اي اصلاحات، همگام با دشمنان ملت، اكثر محتواي خود به‌ويژه عناوين صفحه اول را به انتشار خبرهاي نااميدكننده و برجسته‌‌سازي ضعف‌ها و مشكلات اختصاص داده‌اند.»

توهم دشمن‌پنداري 
اين رويه روزنامه كيهان اما محدود به جريان اصلاحات، ماه پاياني سال و حتي موضوع توقيف يك روزنامه نيست. سيزدهم مردادماه سال جاري نيز كيهان در مطلبي با عنوان «رسانه داخلي يا شبكه نيابتي دشمن؟!» نوشت كه با توجه به كارنامه سياه اين قبيل رسانه‌ها- كه عملا همه رسانه‌ها جز كيهان را در بر مي‌گيرد- خلاف انصاف و مروت و قانون است كه پول بيت‌المال صرف حمايت از آنان شود. در متن اين گزارش قيد شده بود: «ضرورت برخورد بدون تساهل و تسامح با مخلان امنيت رواني جامعه در شرايطي كه جريان مدعي اصلاح‌طلب با خط‌گيري از غربي‌ها روح و روان جامعه را هدف قرار داده و در تلاش است در شرايط فعلي جامعه به جاي واكنش موثر در ايجاد امنيت خاطر در جامعه، اختلال و آشفتگي و يأس را در جامعه پمپاژ كند‌، برخورد با اين مخلان امنيت رواني جامعه ضرورت انكارناپذيري است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون