• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5449 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند

عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير پيشين عراق:

شهيد سليماني جرقه توافق با عربستان را زد

عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير پيشين عراق روايت متفاوتي از توافق عربستان و ايران مطرح كرد و نقش شهيد قاسم سليماني در آن را پررنگ دانست.
به گزارش شفقنا به نقل از الوطن نيوز، عبدالمهدي در يادداشتي نوشت: «گام اخير در پكن و صدور بيانيه سه‌جانبه ميان چين، عربستان و ايران داراي دلالت‌هاي تاريخي است و افراد بسياري در اين رخداد راهبردي نقش دارند؛ رخدادي كه مي‌تواند چهره منطقه و بلكه جهان را دستخوش تغيير كند، مساله صرفا ازسرگيري روابط ميان دو كشور درگير اختلافات نيست، بلكه علاوه بر اين، توافق مذكور منجر به حل و فصل سلسله پرونده‌هاي حساس و خطيري خواهد شد.
موضوع جديد و حساس، ميانجيگري چين از اين توافق و دلالت‌هاي آن در ترسيم معادلات منطقه است، من برخي از مواردي كه مي‌دانم را نقل مي‌كنم، بدون شك ديگران هم موارد ديگري مي‌دانند، هنگامي كه در سپتامبر سال 2019 ميلادي در سفري رسمي در چين بودم، پيش از ديدار با رييس‌جمهور و نخست‌وزير اين كشور، شهيد قاسم سليماني با من تماس گرفت و گفت آيا مي‌تواني به عربستان سفر كني، من از دليل آن پرسيدم، گفت: براي ميانجيگري ميان ما و عربستان، موضوع فوري است، پاسخ دادم به محض بازگشت به بغداد به رياض سفر خواهم كرد، اين درخواست شهيد سليماني را با طرف چيني در ميان گذاشتم و آنها هم اين درخواست را به فال نيك گرفته و از آن استقبال كردند.
ازجمله مواردي كه شهيد سليماني درخواست طرح آن را كرد، عبارت است از اينكه مي‌توانيم به حل بحران يمن از طريق دولت وحدت ملي كمك كنيم، از تحول در روابط عربستان و عراق و برقراري روابط گسترده با مردم عراق حمايت مي‌كنيم، گفت‌وگو با كشورهاي همسايه برخلاف كشورهاي ديگر آسان است، تعهد براي كاهش تنش‌ها براي 10 سال، احترام متقابل براساس معادله نه غالب و نه مغلوب، تضمين دريانوردي در خليج‌فارس، حل مشترك مسائل در سوريه و ليبي و بقيه منطقه و نشست وزراي امور خارجه.
ما با برادران عربستاني تماس گرفتيم كه درباره دليل سفر سوال كرده بودند و آنها را در جريان درخواست ميانجيگري ايران قرار داديم و گفتيم كه شهيد سليماني اين درخواست را مطرح كرده است، آنها استقبال كردند، صبح 25/9/2019 بغداد را به مقصد عربستان ترك كرديم و مصطفي الكاظمي (مدير وقت دستگاه اطلاعاتي) و ثامر الغضبان، وزير نفت و محمد الهاشمي مدير دفتر نخست‌وزيري، من را در اين سفر همراهي مي‌كردند، پادشاه عربستان از ما استقبال كرد و سپس در ساعات پاياني شب ديداري با وليعهد اين كشور برگزار كرديم.
در آن زمان تاسيسات نفتي آرامكو مورد حمله موشكي قرار گرفته بود و ايران متهم به اين حمله شده بود هر چند كه اين كشور هرگونه مسووليت در اين حمله را تكذيب كرده بود، در روز 5/9/2019، مايك پمپئو وزير امور خارجه وقت امريكا تماس گرفت و گفت موشك‌ها برخلاف شايعات از شمال خليج‌فارس شليك شده و نه عراق.
فضا به ‌شدت تنش‌آلود بود و وليعهد عربستان با عصبانيت سخن مي‌گفت، هنگامي كه حرف‌هايش تمام شد، گفتيم، آيا شما خواهان جنگ با ايران هستيد، گفت نه، گفتم اگر قصد جنگ نداريد يا اوضاع متشنج باقي مي‌ماند و هر لحظه امكان از كنترل خارج شدن آن وجود دارد يا اينكه مذاكره كنيد، او پاسخ داد، ما اين مساله را چندين‌بار امتحان كرديم اما موفق نشديم، من به وي حل مشكلات ميان رفسنجاني و ملك عبدالله را خاطرنشان كردم، گفت پيشنهاد شما چيست؟ گفتم پنجره و روزنه‌اي باز كنيم، ديدگاه‌تان را بنويسيد و ما آن را به طرف ايراني منتقل خواهيم كرد، ما يقين داريم اين امر منجر به گشوده شدن باب گفت‌وگو خواهد شد، بن‌سلمان برگه‌اي شامل 9 مورد درباره احترام به حقوق بين‌الملل، پايبندي عميق بدان از جمله اصل حُسن همجواري، مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي و توسعه روابط با كشورهاي همسايه به خصوص كشورهاي منطقه و غيره نوشت و تحويل ما داد.
ما اين برگه را به با اندكي تغييرات و تلطيف برخي عبارت‌ها به شهيد سليماني تحويل داديم و گفت: كار خوبي به سرانجام رسانديد، من اين برگه را به سران كشور ارايه خواهم كرد، چند هفته پيش از ترور ايشان، از پاسخ مقامات ايراني سوال كردم كه مقامات عربستاني هم به دنبال جواب آن بودند، شهيد سليماني گفت: سران ايران اين موضوع را بررسي كرده و به محض بازگشت به بغداد، جواب را خواهم آورد.
متاسفانه دولت پيشين امريكا دست به عمليات بزدلانه و احمقانه ترور زد و كيف و جوابيه ايران كه همراه شهيد سليماني بود، پيدا نشد. من در 7/5/2020 نخست‌وزيري را ترك كرده و الكاظمي به مسووليت رياست دولت رسيد و هنگام سفر رسمي به عربستان، تصميم به تداوم اين ابتكار عمل گرفته شد و نشست‌هاي نخستين به رياست وي در بغداد و هنگام غيبت به رياست محمد الهاشمي برگزار شد، رياست هيات عربستان با خالد الحميدان و رياست طرف ايراني با سعيد ايرواني معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي بود و اين نشست‌ها ادامه پيدا كرد تا اينكه به توافق راهبردي در پكن منتهي شد.
دو طرف با قدرت به مذاكرات ادامه دادند و اگر تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و افزايش نقش چين نبود، اين توافق به سرانجام نمي‌رسيد، دو طرف تضمين‌هايي داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون