• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5449 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۵ اسفند

بردن دربي و كاپ حذفي به يحيي كمك مي‌كند؟

هواداران پرسپوليس جام فلزي مي‌خواهند

روزبه دلاور

عملكرد پرسپوليس در اين فصل از بازي‌هاي ليگ را مي‌شود به دو بخش تقسيم كرد؛ پارت اول: پرسپوليس باصلابت و با نشاط در قبل از جام جهاني و پارت دوم: يك پرسپوليس كم‌اثر و شبيه به لشكر ماتم‌زده در بعد از جام جهاني! 

شاگردان گل‌محمدي فصل را مقتدرانه شروع كردند و با انجام بازي‌هاي خوب رقبا را يكي پس از ديگري كنار زدند و در صدر جدول جا خوش كرده بودند‌. از پرسپوليس باثبات در كادرفني و جذب چندبازيكن دانه‌درشت دربازارنقل و انتقالات انتظار كمتر از اين هم نمي‌رفت. در آن سو ضعف رقبا در نتيجه‌گيري هم عصاي دست يحيي شده بود! ساپينتو با بازيكناني كار را شروع كرد كه چند روز زمان برد تا نام آنها را ياد بگيرد و مورايس همزمان مي‌خواست تا انديشه‌هاي تاكتيكي خود را در سپاهان جا بيندازد و تراكتور يا گل‌گهر هم در حد و اندازه‌هاي مدعي شروع نكردند و مجموع اين عوامل به سود پرسپوليس شد تا روزنه‌هاي اميد در دل هواداران اين تيم شكل بگيرد و دل‌خوش به فتح جام باشند.
اما جاده امتيازگيري يحيي بعد از جام جهاني وارد يك دست‌انداز سفت و سخت شد و همزمان با كشيده شدن ترمز پرسپوليس، ستاره اقبال به استقلال و سپاهان روي خوش نشان داد. براي استقلالي‌ها جبران فاصله ۸ امتيازي با پرسپوليس قابل تصور نبود و خوشبين‌ترين هوادار سپاهان هم فكرش را نمي‌كرد كه تيم‌شان صدر جدول را با ۵ امتياز اختلاف در دامن پرسپوليس انداخته باشد و بعد با ۴ امتياز بيشتر آن را بقاپد!
ضعف پرسپوليس در خط حمله و عدم آمادگي بعضي بازيكنان ازجمله دياباته و صادقي و پريرا و صدالبته جدايي دور از انتظار لوكاديا، ماشين گلزني اين تيم شرايط را براي آنها دشوار و دشوارتر كرد تا جايي كه امروز بسياري از هواداران قرمز‌دوست از وضعيت تيم‌شان شاكي هستند و يحيي به عنوان نفر اول كادرفني در سيبل جماعت سرخ قرار گرفته است.
گل‌محمدي كه چند هفته پيش در مصاحبه‌اي گفته بود پرسپوليس جام شرافت را در هفته هفتم گرفته و جام فلزي براي پرسپوليسي‌ها اهميتي ندارد حالا به خوبي مي‌داند براي هواداران نيمه افراطي تيمش هم بردن جام فلزي بسيار حائزاهميت است. سرمربي پرسپوليس در اين فصل، از داوري‌ها و بعضي برنامه‌ريزي‌هاي فدراسيون گلايه داشت؛گلايه‌هايي كه در بحث داوري‌ها و با تاييد كارشناسان داور در بسياري از موارد به‌حق بوده اما ثابت نشده كه زنجيره اتفاقات عليه پرسپوليس عمدي يا با برنامه‌ريزي بوده و براي هواداران هم پذيرفتني نيست تيم‌شان صدر را با آن حاشيه امنيت مناسب به سپاهان داده باشند و در رتبه دوم هم به رقيب سنتي واگذار كنند. 
از دلايل مهم اعتراضات آنها به يحيي هم همين است. پرسپوليسي‌ها تحت هر شرايطي جام مي‌خواهند. خواسته‌اي كه ناحق نيست. مردمي كه تنها دل‌خوشي‌شان پرسپوليس يا استقلال است به حواشي يا اتهامات ثابت نشده كاري ندارند و از تيم خود فقط جام مي‌خواهند، آن‌هم جام فلزي! 
اما كادرفني پرسپوليس و در راس آن، يحيي چه برنامه‌اي براي برون رفت از شرايط بحراني فعلي دارند؟ گذر از اين بحران تاثير فراواني براي ادامه همكاري يحيي با مديران باشگاه پرسپوليس خواهد داشت. باشگاهي كه باوجود درآمدزايي از طريق واگذاري سهام به هواداران در شرايط مالي مناسبي نيست و بازيكنان اين تيم گلايه‌هاي يواشكي در اين خصوص دارند. با اين حال يحيي نمي‌خواهد حالاحالاها اين صندلي را رها كند و براي اينكه بازهم كت و شلوار شيك خود را بپوشد و روي نيمكت سرخ آزادي بنشيند بايد دنبال راهكار باشد. راهكار يحيي براي رهايي از وضعيت فعلي يك گزينه است: «برنده شدن». هنوز هفت هفته از بازي‌هاي ليگ باقي مانده و ۲۱ امتياز دست نخورده براي تيم‌ها وجود دارد و در اين شرايط كنار زدن رقيب سنتي و حتي جبران فاصله ۴ امتيازي سخت است اما غيرممكن نيست. 
سپاهان روي كاغذ منهاي دو، سه بازي كار 
به مراتب آسان‌تري نسبت به سرخابي‌ها دارد اما همه ما مي‌دانيم فوتبال در مستطيل سبز برگزار مي‌شود نه روي كاغذ! بنابراين هر اتفاقي ممكن است در ادامه بازي‌ها رقم بخورد، ضمن اينكه پرسپوليسي‌ها جام حذفي را هم در پيش دارند و در ادامه بازي‌هاي ليگ‌ يا حذفي با پيروزي مقابل استقلال مي‌توانند آشتي بزرگي را با هواداران خود داشته باشند. روبه‌روي پرسپوليس و يحيي، رسيدن به رتبه دوم جدول و قهرماني در جام حذفي و برد در يك دربي اين شانس را به يحيي مي‌دهد كه همچنان در پرسپوليس به كارش ادامه دهد. پلن ديگر مي‌تواند قهرماني در ليگ و حذفي با بردن استقلال در دربي باشد كه بسيار سخت است اما محال نيست. در آن صورت يحيي مي‌تواند حتي براي پرسپوليس ناز كند و روي بد سكه از دست دادن ليگ و حذفي با شكست در دربي خواهد بود كه در آن صورت براي فصل بعد بعيد است بازهم يحيي را در پرسپوليس ببينيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون